Anonym (Herpestjej) skrev 2025-07-25 02:22:31 följande:
Jag är i samma situation som dig. Jag har testat att berätta det innan vi ska ligga första gången och ärligt så är det känslomässigt för jobbigt. Det tar även död på stämningen.
Det som funkar för mig är att välja kondom tills man känner att detta är någon jag vill vara med och då berätta. Man behöver inte berätta anledningen till att kondom måste användas. Sedan är det väl bra att själv bli skyddad mot allt annat. Du kan även få medicin av vården. Tabletter som man tar varje dag som gör att man inte får skov eller smittar andra. Medicinen funkar väldigt bra och man kan även ta den vid behov när man känner att ett skov är på gång. Kontakta vården och berätta att du får skov väldigt ofta. Jag fick det till en början men inte längre. Men jag säger fortfarande till vården att jag behöver medicinen. Jag tar den vid behov (vid början på skov och nya partners). Inte hela tiden.
Jag fick det i tidiga 20års åldern av mitt otrogna ex. Jag mådde otroligt dåligt. Kände mig äcklig och som om hela mitt liv var över. Skämdes väldigt mycket och grät när jag skulle berätta för nya partners. Än idag kan jag tycka att jag är äcklig när jag får skov. Att man har herpes är inget man pratar högt om. Det som hjälpte mig var att läsa på om herpesviruset. Om du läser kommer du märka hur stor del av alla människor som har antikroppar för viruset i kroppen. Viruset är väldigt vanligt bara att många inte vet om att de har det. Tyvärr tillhör jag den del som får skov. Många får inte alls skov och vet därför inte om att de inte har herpes. Till tröst är att skoven blir färre ju fler år som går. Kroppen skapar antikroppar.
Lycka till och hoppas du hittar ett sätt som känns bra för dig.
Tack för ditt svar.
Grejen är att min partner hade den medicin du pratar om men jag blev smittad ändå.
Hade ofta skov i början men nu får jag mest känningar. Det är väl vad det är och läget är väl bara att acceptera och jag har tänkt som dig. Kondom i början. Fast finns inte risk man smittas ändå? Tänker ens vätskor kommer på den personen runtom penisen även med kondom om man skulle bli väldigt blöt under samlag?