• Anonym (Besviken)

Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp

Jag och mitt barns pappa gick isär för ett år sen. Vi hade då varannan vecka men för ca 3 månader sen så ville barnet endast vara hos mig då. vi har även varit på möte med socialen pga hans problem och även dom ansåg att barnet skulle bo hos mig men att pappan skulle träffa barnet ofta. Det händer dock inte, max en gång i månaden ett par timmar. När vi gick isär så va det jag som flyttade och barnet är fortfarande folkbokförd hos pappan. Pappan vägrar nu betala underhåll och jag kommer behöva ansöka via försäkring, men om jag förstår det rätt så kan jag vara ansöka om underhåll om barnet är skriven hos mig? han Vägrar skriva över barnet hos mig så hur ska jag göra?

• Svar på tråden Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp
  • Anonym (Mamma)

kontakta försäkringskassa. de kommer starta en utredning. De vill veta vart barnen har mestadels av sin dygnsvila. Skola eller förskola kan hjälpa till med intyg. Vem som lämnar/ hämtar. De enda som konkret kommer hända av att barnen står skriven hos pappan är att han kommer få alla läkarbesök och tandläkarbesök. Sen kommer du inte kunna söka bostadsbidrag. Mitt ex vägrade betala underhåll direkt till mig. Men FK var väldigt hjälpsamma

Svar på tråden Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp