• miljömamma

Ungdomar kläder

Hej! Behöver tips på hur jag ska göra med min son som snart börjar gymnasiet. Hur får jag honom att rensa ut sin garderob från urvuxna kläder? Han växer mycket just nu och har väldigt mycket kläder i sin garderob som tar plats, som han aldrig använder och troligen är för små. Han vill absolut inte pröva att sortera ut sina urvuxna kläder. Han bryr sig inte heller om han har slitna kläder heller och är lite av en gejmer. Nu till skolstart vill jag att han åtminstone ska gå i kläder som är lite fina och jag tror han har 15 tshirtar i garderoben och endast en sitter ok.

• Svar på tråden Ungdomar kläder
  • Anonym

Muta honom
    "När vi sorterat kläderna ser vi hur många som är för små / trasiga , så att vi kan köpa nya"

• Spucks

Byt Wifi lösenordetoch ger den inte till honom innan han har rensat.

• Anonym (Mami)

Jag skulle nog ha plockat bort de själv o fyllt på med nytt. 

• Anonym (Betty)

Jag säger bara "nu ska vi rensa kläder så du får följa med till garderoben nu så du får prova allt". Så gör vi det tillsammans. 

• Tow2Mater

I gymnasiet måste han väl ändå få bestämma själv vad han ska ha på sig och inte. Bara säg att han kan inte komma samma dag eller dagen innan och vilja ha nya plagg, han måste säga vad han vill tidigare än så.

• miljömamma
    Tow2Mater skrev 2025-07-28 19:30:12 följande:

I gymnasiet måste han väl ändå få bestämma själv vad han ska ha på sig och inte. Bara säg att han kan inte komma samma dag eller dagen innan och vilja ha nya plagg, han måste säga vad han vill tidigare än så.

Hej! Jag håller i princip med om detta, men jag misstänker att han vill se snygg ut i skolan, men att gejming och sociala medier lockar så mycket att han missar att se fin ut och försvinner in i den världen, vilket jag tror är lite ohälsosamt. Den tar liksom över och så går han i samma kläder, vilket i och för sig är miljövänligt och naturligt, men kanske avskräcker andra vid ett första intryck. Har hört någon säga att det kan ha med att han är lite omogen med avseende på just det. Tex använde han samma byxor hela våren, som till slut gick sönder. Nu har vi köpt nya likadana och en storlek större. Men tack vare bra kommentarer i detta Forum så har jag fått idéer på hur jag ska prata med honom, till exempel ska jag säga till honom att han inte kan komma samma dag och vilja ha nya kläder och att det kan vara bra att kolla på det nu på semestern och att om han vill se fin ut i skolan så är det också bra att ta tag i det nu.
  • Anonym (Inga)

Förklara att även om han är ointresserad av kläder så behöver man se ok ut för att folk inte ska prata illa om en. Du kan själv nu plocka ut det som är för litet och utslitet  och köpa nytt och lägga dit. Men släng inget utan ställ undan och säg att om han saknar något så ligger det i garaget (tex), men att om ett halvår slänger/skänker du de kläderna som är kvar. 

Funkar livet bra för honom i övrigt? I hans ålder brukar ju ungdomar vara ganska besatta av sitt utseende. När du beskriver honom så låter det som att han kan ha någon form av npf (autism tex) eller att han är deprimerad. 

• Anonym (S)

Börja med att köpa nytt, sedan kan man rensa ut gammalt när det legat oanvänt längst in i garderoben ett tag.

Om han tycker att det är bekvämast att ha samma kläder varje dag så köp flera plagg av samma modell men olika färger.

• miljömamma
    Anonym (Inga) skrev 2025-07-29 08:41:21 följande:

Förklara att även om han är ointresserad av kläder så behöver man se ok ut för att folk inte ska prata illa om en. Du kan själv nu plocka ut det som är för litet och utslitet  och köpa nytt och lägga dit. Men släng inget utan ställ undan och säg att om han saknar något så ligger det i garaget (tex), men att om ett halvår slänger/skänker du de kläderna som är kvar. 

Funkar livet bra för honom i övrigt? I hans ålder brukar ju ungdomar vara ganska besatta av sitt utseende. När du beskriver honom så låter det som att han kan ha någon form av npf (autism tex) eller att han är deprimerad. 

Livet funkar bra, han har kompisar, två fritidsintressen och bra betyg, är smart, han är bara väldigt envis och vill kunna bäst själv.
  • Anonym (Mami)

Äh vadå diagnos. Det är en gejming kille. Hade oxå en sån o han hade noll intresse av vad han hade på sig i den åldern. Men jag köpte vad jag tyckte att han skulle ha så tog han på sig de. Har blivit böttre o nu bryr han sig väldigt mkt. Han är 21 nu 

Svar på tråden Ungdomar kläder