• Anonym (Get)

Tröttnar på jobb

I början på ett nytt jobb är jag super engagerad, blir gärna chefernas favorit för jag är så engagerad och tar på mig en massa, men efter några år när jag känner jag kan allt och det blir tristess tappar jag det helt. Jag gör bara det basala och nödvändiga och räknar ner timmarna.
    Jag inser ju det är då det är dags att byta jobb men på grund av personliga skäl + en bransch som är lite svårare att få de bra jobben inom har det tagit tid innan jag kunnat byta. Nu är jag där igen. Första ca 2,5-3 åren gjorde jag ALLT på arbetsplatsen, fick allt ansvar, blev favoriten. Sen tog det stopp, ingen chans för utveckling och dessutom väldigt lite att göra ofta så jag sjunker ner i nån slags lunk. Jag vill inte bli sedd på ett negativt sätt innan jag hinner få nytt jobb. Vill inte heller bränna broar.
    Hur gör ni för att hålla glöden/suget uppe på en arbetsplats ni egentligen tröttnat på? 
  • Svar på tråden Tröttnar på jobb
  • Anonym (A)

Börja sök nytt arbete innan tristessen infinner sig. Det går ju inte från en dag till en annan.

• Anonym (Firman)

Vad jobbar du i för branscher där det inte händer något? Priduktutveckling? Utveckling av marknader? Nya kunder?

• Anonym (Abc)

Jag funkar likadant.
    Det bästa är att hitta ett ställe med många tjänstemän. Då kan man bara söka sig vidare inom gruppen när det blir ett ledigt jobb eller vikariera för någon som är föräldraledig. Det fina är att man breddar sina erfarenheter och blir den som kan allt efter några år.

Tyvärr blir det svårare ju högre upp i löneligan man kommer eftersom det inte finns lika mycket att välja på.

• Core

Jag är likadan. Många bara anpassar sig och trivs i lunken, men har man en inre eld dör den när utrymme för utveckling släcks.

Jag tror att sådana som oss ska driva eget, men det känns ändå som ett steg jag inte vill ta, av trygghetsskäl.

Önskar verkligen att jag bara kunde nöja mig med att gå till jobbet och döda tiden, hade mått bättre av det 😂

• Anonym (Fiol)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-01 16:06:34 följande:

Jag funkar likadant.
    Det bästa är att hitta ett ställe med många tjänstemän. Då kan man bara söka sig vidare inom gruppen när det blir ett ledigt jobb eller vikariera för någon som är föräldraledig. Det fina är att man breddar sina erfarenheter och blir den som kan allt efter några år.

Tyvärr blir det svårare ju högre upp i löneligan man kommer eftersom det inte finns lika mycket att välja på.

Så gör ett par stycken på mitt jobb! Håller sig framme och ser till att få nya arbetsuppgifter när någon går på ledighet, i pension eller liknande. Jättebra sätt att lära sig nytt och byta arbetsuppgifter. Att själv söka upp internationella utbyten (om sånt finns i branchen) eller nosa upp pengar till projekt är andra sätt. För allt detta behövs ju dock en stöttande chef. 
  • Anonym (Arbetsgivare)

Jag som arbetsgivare skulle tycka det var märkligt att man byter jobb så ofta. Visst det är bra med olika erfarenheter, men det finns gränser. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2025-08-03 13:07:40 följande:

Jag som arbetsgivare skulle tycka det var märkligt att man byter jobb så ofta. Visst det är bra med olika erfarenheter, men det finns gränser. 

Så du ser inga risker med att ha personal som bara lunkar på i samma uppgifter hela tiden? Som bara ser sin egen del?
Svar på tråden Tröttnar på jobb