• Anonym (Orolig)

Badat i sjö med algblomning!!!

Har varit så noga hela sommaren med bad men idag åkte vi dit. Badade i en vik i havet och när vi kom upp såg vi en väldigt dold skylt att det var algblomning och avrådan som satt en bra bit från vattnet. Det syntes absolut inget på vattnet som vi reagerade på annars hade vi ju inte badat.

Hur farligt är det? Hade en treåring som badade.  Vad kan hända? 

• Svar på tråden Badat i sjö med algblomning!!!
  • Anonym (X)

Inget kommer att hända. Hade det varit farligt hade de ju spärrat av området. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2025-08-01 13:32:05 följande:

Inget kommer att hända. Hade det varit farligt hade de ju spärrat av området. 

Jo... Blir så nojig bara efter allt snack om blomning och avrådan hit och dit. Inte för mig själv egentligen men för barnet som badade. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-08-01 13:36:13 följande:
    Jo... Blir så nojig bara efter allt snack om blomning och avrådan hit och dit. Inte för mig själv egentligen men för barnet som badade. 
    Om ni inte såg något på vattnet, så är det ingen fara.
  • Ascendere

Om det inte syntes något i vattnet så är det ingen fara, alblomning ser man tydligt.
    Det kan vara så att skylten suttit ett tag, förhållandena kan ändras väldigt snabbt beroende på väder, vind och strömmar i havet, tex har jag själv varit med om att vattnet varit en grön sörja av algblomning i en vik, medan i nästa vik mindre än 1 km bort har det varit kristallklart. 

Hoppas ni får en fortsatt fin badsommar! 

• Anonym (MM)

Min son råkade bada i Flatenbadet (Stockholm) för ett tag sedan när det rådde avrådan. Det hände ingenting.

Så länge du inte har svalt vatten osv så är det nog okej. 

• Anonym (Orolig)
    Ascendere skrev 2025-08-01 13:51:03 följande:

Om det inte syntes något i vattnet så är det ingen fara, alblomning ser man tydligt.
    Det kan vara så att skylten suttit ett tag, förhållandena kan ändras väldigt snabbt beroende på väder, vind och strömmar i havet, tex har jag själv varit med om att vattnet varit en grön sörja av algblomning i en vik, medan i nästa vik mindre än 1 km bort har det varit kristallklart. 

Hoppas ni får en fortsatt fin badsommar! 

Nej, enligt kommunen hade de gjort en mätning i onsdags. Vattnet såg precis ut som vilken liten badvik som helst, ingenting på ytan som syntes men blev smågrumligt av finkornigt sediment som lagts ut. Men inget på ytan liksom alls där vi var.  Då hade vi ju såklart aldrig badat oavsett vad.

Får hoppas att mätpunkten var nån annanstans vid badet och att vi slipper något allvarligare av detta...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (MM) skrev 2025-08-01 13:55:21 följande:

Min son råkade bada i Flatenbadet (Stockholm) för ett tag sedan när det rådde avrådan. Det hände ingenting.

Så länge du inte har svalt vatten osv så är det nog okej. 

Skönt att höra. Svalt och svalt, han är tre år så han testade ju att bubbla typ och skvätter vatten men han dyker ju inte eller får regelrätta kallsupar liksom.
  • Anonym (Orolig)

Nån annan som kan lugna en orolig själ att ni varit med om det utan problem? Treåringen har varit pigg och helt oberörd resten av dagen iaf.

• Anonym (Algis)

Om du går in på 1177.se och söker på Algförgiftning så hittar du bra info. 

• Anonym (X)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-08-01 20:12:12 följande:

Nån annan som kan lugna en orolig själ att ni varit med om det utan problem? Treåringen har varit pigg och helt oberörd resten av dagen iaf.

Varit med om vad? Ni har badat där det inte fanns algblomning. Klart det inte blir problem. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2025-08-01 20:22:41 följande:
    Varit med om vad? Ni har badat där det inte fanns algblomning. Klart det inte blir problem. 
    De hade mätt alger 2 dagar innan vi badade.
  • Core

vi gjorde samma misstag förra sommaren. Inget förutom att dottern fick lite nässelutslag 

Svar på tråden Badat i sjö med algblomning!!!