• älvanpurjo

lidel lång mjölk

vi köpte sådan igår kan jag laga mat med sådan i?
    började fundera.

• Svar på tråden lidel lång mjölk
  • Kajak

KOlla på www.slv.se o se vad dom säger...
    annars vet jag inegnting om detta.

• Prickan

Det är väl frågan om att den inte ska vara opastöriserad? Vår vanliga mjölk är högpastöriserad och den är okej, vet dock inte med Liedls, läs på paketen.

• älvanpurjo

ultrapastoriserad står det på...
    hmmm bordej u gå då.

• Oopsi

Är det sån mjölk med extra lång hållbarhet? Då är den ju upphettad ännu mer än de vanliga standardmjölksorterna. I vilket fall säljs det väl ingen opastöriserad mjölk i de nordiska länderna??? Det går nog bra.

• älvanpurjo

japp det är den...
    dricker ej ren... bara i maten..

• lata kocken Johanna

sålänge det inte står OOOOOOpastöriserad på mjölkprodukterna så är de ALLTID OK

• Birka Blårök

Det är som sagt ofarligt men jag skulle aldrig köpa utländsk mjölk med tanke på deras djurskydd.

• älvanpurjo

djurskydd nu år ud förklara

• Birka Blårök

Nu vet jag inte exakt vilket land Lidl köper in sin mjölk ifrån, men det här med antibiotika användning i foder som dom ser som helt normalt, finns inte alls på samma sätt i sverige det är därför vi har mediciner till att behandla våra djur med och dom har knappt inga kvar som tar pga av resistens, och så har dom sämre djurskyddslagar.

Men det ska givetvis inte finnas nån antibiotika i mjölken det testas och kollas i alla länder. Det är mer dom etiska aspekterna jag tänker på.

• lata kocken Johanna

den som de har på lidl här är svensk

förut körde de från tyskland...

• älvanpurjo

bra ska bara hai matlagning..

• morre

Borde vara ok med tanke på att du hetter upp den vid matlagning!

• lata kocken Johanna

som sagt - står det inte Opastöriserad på så är ALLA mjölkprodukter OK utom vissa dessert/mjuka ostar (menar INTE smältost som tex räkost - de kallas felaktigt för mjukost) som kan vara återkontaminerade

• LillaSaga

Fast jag hörde varningar på radion för Lidls opastörisserade mjölk, flera barn hade blivt sjuka?? Alltså deras egna mjölk, inte den svenska...

• lata kocken Johanna

lidls OOOOpastöriserade?

man får itne sälja opastöriserad mjölk....

Svar på tråden lidel lång mjölk