• Anonym (Man)

Hur ska man klä sig som man?

Hej!
    Jag är strax över 40 och vill gärna klä mig rätt för min ålder. 

Jag vill inte bli en sån där som går i samma kläder som när jag var 25.
    Till exempel ser jag mycket män som närmar sig 50 som fortfarande går i piratbyxor.

Själv tycker jag att kortbyxor är ok i det civila men inte på kontoret. Men de ska de sluta en bit över knäet.

Finns det någon stylist man kan ta hjälp av eller ska man bara be om hjälp i affären? 

Just nu brukar jag ha någon slags lite mer laid-back kontorsoutfit.

• Svar på tråden Hur ska man klä sig som man?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-01 19:31:05 följande:

Just nu brukar jag ha någon slags lite mer laid-back kontorsoutfit.

Det där låter helt rätt. Inte superfestligt, men det måste det ju inte vara.

Men om du vill göra något som får just den här damen att titta lite extra så ta dig ur träsket av svart, mörkblått och khaki och klä dig i färg! 
  • Anonym (M)

Hur man ska klä sig beror ju helt på sammanhang. 

• Anonym (Kvinna)

Klä sig som sin ålder är ju en sak men det gäller ju också att klä dig i plagg som passar din kroppsform och att välja kläder som är DU och representerar den du är. 
    På jobbet kan man vara neutral men privat får du gärna klä dig i färger, mönster och personlig stil. 

Alldeles för många män gömmer sig bakom de tråkiga icke-färgerna khaki, beige, svart,marin  och 50 nyanser av brunt och då spelar det ingen roll hur välsittande kostymen eller jeansen är det blir bara tråkig tjänsteman av det hela.  

Ta gärna hjälp i butiker för att få tips om vad som passar din kropp och räknas som modernt.  

• Anonym (klädhistoriker)

Snegla på 1930-talet. Det var mer modetn tids guldålder för män och kläder.  Faktiskt kan du fortsätta snegla bakåt, bortåt 1880-talet

Vill du vara lite mer vågad sneglar du på 1700-talet. 

Våga bära färger.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (klädhistoriker)

Snegla på 1930-talet. Det var mer modetn tids guldålder för män och kläder.  Faktiskt kan du fortsätta snegla bakåt, bortåt 1880-talet

Vill du vara lite mer vågad sneglar du på 1700-talet. 

Våga bära färger.

• Anonym (JJ)

Alltså helvete vilka sjuka tips ni ger TS. Lyssna inte. Du är bara 40 så du kan snegla på hur 25-30åringar klär sig utan problem. Gå ut å sätt dig på en uteservering och kika på vad killarna med stil har. Det är t.ex. väldigt ute med skinny jeans så släng dom om du har. Ett annat alternativ är ju att gå till en klädbutik å fråga personalen. Eller be nån polare tjej el kille som du vet har koll följa med på en shoppingtur. 

Du behöver absolut inte klä dig i färg och mönster om du inte känner för det. 

• Fjäril kär

Som modet ser ut idag är det knappast nån skillnad på nån som är 25 eller 44 . 

Vill du hålla fast vid nån personlig stil kan du ju fortfarande ha den stilen. Bara se dig omkring så har du ju tex hårdrockare som är 17 år likväl som 77 år i band-tisha och jeans . 
    Väldigt många människor har ju sin livsstil som klädstil.  

Gör inte misstaget och bli en gubbe i beiga chinos  bara för att du fyller 40 . 

• Anonym (Snygga kläder)

Jag gillar jeans eller chinos eller tom "kostymbyxor" som sitter bra med en snygg välsittande skjorta till. Ett snyggt bälte är pricken över i.
    På vintern med en snygg tröja eller faktiskt en väst till det.

Nu har jag bara vardagskläder i åtanke bara men detta tycker jag funkar i alla åldrar. Färger är mer ointressanta och jag tycker du ska ta det du själv gillar. 

Fråga gärna i en affär. Oftast brukar dom vara hjälpsamma- annars byt affär!

Och kom ihåg att köpa rätt storlek. Båda män och kvinnor klär sig allt som oftast i fel storlek och då ser ingenting snyggt ut längre. 

• Anonym (Anonym)

När jag steg av tåget i Helsingfors för 2 år sedan på sommaren så sa en tjej bokstavligen "you look fucking cool" utan att jag sa något till henne. 

Jag hade otrimmat hår, otrimmat skägg, Svarta Ecco sandaler, blåa Trek Mates shorts, och en blå vindjacka från Sprayway. Jag var 28 vid tillfället. Jag har svart hår. 

Du kanske ska ha en skjorta istället för vindjacka. Om du har sandaler så var nogga med att de är från just Ecco och vara (offroad) och har svart färg. 

Svar på tråden Hur ska man klä sig som man?