• Anonym (Jessie)

Orealistiskt med kompabilitet i längre relationer?

Har dejtat en hel del genom åren och sett ett genomgående mönster att de jag är sexuellt kompatibel med har det inte blivit något seriöst av, eller har det blivit det och relationen har kantats av diverse problem för de saknat många andra egenskaper jag tycker är viktiga.

Nu har jag en relation med en sen några år där allt är bra och jag kan nog se mig åldras med den här personen men det sexuella är inte 100% om vi säger så. Det är bra men det har inte det där lilla extra jag går igång på och ja, jag har försökt locka fram det och experimentera men det finns inte där.

Kan det vara så att det där sexet, den intensiteten endast finns hos människor med vissa personlighetsdrag där annat finns att önska? 

Är det så att man måste välja? Eller kan man få både och? Alltså en stabil relation med en stabil, trogen man som också matchar en sexuellt? 

• Svar på tråden Orealistiskt med kompabilitet i längre relationer?
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Jessie) skrev 2025-08-02 09:57:02 följande:
    Orealistiskt med kompabilitet i längre relationer?

Har dejtat en hel del genom åren och sett ett genomgående mönster att de jag är sexuellt kompatibel med har det inte blivit något seriöst av, eller har det blivit det och relationen har kantats av diverse problem för de saknat många andra egenskaper jag tycker är viktiga.

Nu har jag en relation med en sen några år där allt är bra och jag kan nog se mig åldras med den här personen men det sexuella är inte 100% om vi säger så. Det är bra men det har inte det där lilla extra jag går igång på och ja, jag har försökt locka fram det och experimentera men det finns inte där.

Kan det vara så att det där sexet, den intensiteten endast finns hos människor med vissa personlighetsdrag där annat finns att önska? 

Är det så att man måste välja? Eller kan man få både och? Alltså en stabil relation med en stabil, trogen man som också matchar en sexuellt? 

Rätt självklart att det är roligare att ha sex i början av en relation. Därför man aldrig kan fokusera på sex om man vill ha långvariga relationer. 

Så jag, man får välja.

P.S. Snart kommer säkert en kvinna att komma in och säga att man inte alls behöver välja men alla män vet att det inte stämmer för oss män.
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-02 10:00:57 följande:
    Rätt självklart att det är roligare att ha sex i början av en relation. Därför man aldrig kan fokusera på sex om man vill ha långvariga relationer. 

Så jag, man får välja.

P.S. Snart kommer säkert en kvinna att komma in och säga att man inte alls behöver välja men alla män vet att det inte stämmer för oss män.
    Tänker mer att typen av sex man gillar är samma. Vi har som sagt bra sex, men det är vanlig sex. Det finns ingen krydda i det som jag vanligtvis gillar. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jessie) skrev 2025-08-02 10:15:28 följande:
    Tänker mer att typen av sex man gillar är samma. Vi har som sagt bra sex, men det är vanlig sex. Det finns ingen krydda i det som jag vanligtvis gillar. 
    Och kryddan och det du vanligtvis gillar fanns de första åren? 
  • Anonym (Åwljzjslle)

Självklart kan man få båda delarna i en relation,  det handlar som alltid om VAD  man prioriterar och HUR man prioriterar dom egenskaper man vill ha i en relation. 

Det man måste ha med sig I tanken är att tänka långsiktigt och då måste man från början vara ärlig med hur man vill ha det i en relation så man inte går med på vissa saker för att senare visa sig egentligen vara totalt ointresserad av det . Oavsett om det gäller hobbys, sköta hushållet eller hur man vill ha sex. 

Sen måste man vara realistisk..  livet förändras ständigt och alla saker är inte kompatibla med hur livet utvecklar sig .  Det är svårt att rodda livet med x antal barn och samtidigt förvänta sig att kunna ha spännande sexliv som båda ska orka med . 

Så fundera på vilka personer som drar sig till dig och dom du attraheras av. Även om det är fina människor kanske dom egentligen inte passar det liv du lever och du behöver hitta andra typer av partners med nya egenskaper som passar dig bättre. 

• Anonym (Jessie)
    Anonym (Åwljzjslle) skrev 2025-08-02 10:20:43 följande:

Självklart kan man få båda delarna i en relation,  det handlar som alltid om VAD  man prioriterar och HUR man prioriterar dom egenskaper man vill ha i en relation. 

Det man måste ha med sig I tanken är att tänka långsiktigt och då måste man från början vara ärlig med hur man vill ha det i en relation så man inte går med på vissa saker för att senare visa sig egentligen vara totalt ointresserad av det . Oavsett om det gäller hobbys, sköta hushållet eller hur man vill ha sex. 

Sen måste man vara realistisk..  livet förändras ständigt och alla saker är inte kompatibla med hur livet utvecklar sig .  Det är svårt att rodda livet med x antal barn och samtidigt förvänta sig att kunna ha spännande sexliv som båda ska orka med . 

Så fundera på vilka personer som drar sig till dig och dom du attraheras av. Även om det är fina människor kanske dom egentligen inte passar det liv du lever och du behöver hitta andra typer av partners med nya egenskaper som passar dig bättre. 

Sista stycket, det är det jag gör nu. Men kan sakna det där andra. 
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (?) skrev 2025-08-02 10:18:54 följande:
    Och kryddan och det du vanligtvis gillar fanns de första åren? 
    Nej, detta är första gången jag låtit annat avgöra. 
  • Anonym (?)

Så du gick in i ett förhållande utan att vara nöjd med sexlivet?

Vad är det som hänt nu, efter flera år,  som gör att det blivit viktigt?

• Anonym (Jessie)
    Anonym (?) skrev 2025-08-02 11:49:38 följande:

Så du gick in i ett förhållande utan att vara nöjd med sexlivet?

Vad är det som hänt nu, efter flera år,  som gör att det blivit viktigt?

Allt annat var bra. Och det är inte dåligt, det är helt okej. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jessie) skrev 2025-08-02 12:33:35 följande:
    Allt annat var bra. Och det är inte dåligt, det är helt okej. 
    Så vad är problemet? Ni är inte 100% kompatibla sexuellt vilket du vet från början men ändå valt att satsa på en långsiktig seriös relation. 
  • Pixels79

Intressant frågeställning. jag har själv sökt igenom kurslitteratur och pratat med vänner om saken. Det jag har kommit fram till att personer med otrygg anknytning lättare hamnar relationer som bygger på attraktion. I regel krävs det att en person har en trygg anknytning för att ett förhållande ska kunna utvecklas till något varaktig. 

sen har jag fått läst att relationer som bygger på attraktion blir ofta för intensiva för att andra basala behov i en relation ska utvecklas. Med tiden minskar attraktionen eller blir det för komplicerad så den avslutas, det kallas för en romans och kommer aldrig leda till ett förhållande. Det går att läsa mer om det i boken älska utan rädslor. 

det låter som du lever i en bra relation så håll fast vid den. Attraktion är bra men det kan också vara jobbigt när den avslutas, eller hur 

• Fjäril kär

Jag lärde mig den hårda vägen att man aldrig kompromissar om sexlivet. 
    Däremot kan man utan problem hitta andra lösningar, kompromisser och vägar att gå på andra saker i livet som inte kräver lika stort känslomässigt engagemang som just sexet gör. 

Gå aldrig på ordet "potential " när du letar en partner för det ordet är bara en synonym för fel val och något som aldrig kommer inträffa. 

Jag kan kompromissa om bostad, arbetstider, hushållet,  kompisar , antal barn, svärmödrar, julfirande och massa annat men aldrig nånsin ett sexliv. 

• Anonym (50+)
    Anonym (Jessie) skrev 2025-08-02 10:15:28 följande:
    Jag fattar vad du menar men faktum är att oavsett vilket sex man har och om man delar specialintressen blir det oftast mindre intressant med åren, av olika anledningar.

Den förut uthållige älskaren blir plötsligt ovillig att ha sex annat än morgnar, han kan ha svårt att bli hård och han får för första gången i livet tidig utlösning.

Den förut lustfyllda kvinnan blir torr och skavig inuti, måste hålla på med kladdiga vagitorier med östrogen flera nätter i veckan för att inte få rosa blödningar efter sex där slemhinnan gått sönder.

Och plötsligt blir sex inte lika intressant längre.

Man får klart välja hur viktigt "perfekt" sex är för en, men liksom det inte finns några garantier för övrig hälsa till 65, så kan det hända saker innan dess som gör att sexlivet klingar av också. 
Svar på tråden Orealistiskt med kompabilitet i längre relationer?