• Anonym (Stinky)

Tvååring med nattskräck

Hej! Jag har aldrig startat en tråd här innan men vill höra hur andra föräldrar har det med barn som har nattskräck. Orkar egentligen inte förklara så mycket, vill bara mest veta hur andra har eller har haft det, och när det gått över för er?

Är mamma till en fin och klok pojk på 2 år, och en liten flicka på 4 månader. Vår pojk har sedan födsel vart strulig med sömnen, och har också skov med nattskräck. Nuvarande skov har varat i ca 1,5 vecka med nattliga uppvak i panik. Han slår och skriker (asså vrålar) och springer runt.. ja ni fattar.. vägrar dessutom att lägga sig både på dagen och kvällen. Han har tydliga rutiner, sover varken för mycket eller lite. Är rädd för att vi ska bli vräkta så mycket som han skriker.

Det påverkar oss alla i familjen så mycket, dottern får störd sömn. Min man går runt som ett åskmoln här hemma och är orolig inför varje nattning då det alltid blir bråk, och så vet man vad som väntar under natten. Jag är så trött... förhållandet går åt skogen och ingen är glad.

Snälla berätta hur det vart/är för er ni som har erfarenhet, och när lugnade det ner sig och när var det som värst? 

mvh
    desperat

• Svar på tråden Tvååring med nattskräck
  • Anonym (k)

Sover han i egen säng, i eget rum?
    Han kanske behöver få sova i ert rum ett tag till för trygghet. En 2-åring är ju väldigt liten än.

• Anonym (Stinky)

Han sover i säng tillsammans med pappan.

• Anonym (Isabella)

Varför är det alltid bråk vid nattningen? 
    Det borde ju inte påverka om han har nattskräck eller ej, men det kanske gör det värre? Vaknar han själv eller väcker ni honom när han skriker?
    Min son har/hade också nattskräck, men inte lika illa som er son. Han skrek till, ropade/pratade och lätt rädd/arg, osv. Någon gång kunde han gå upp, men oftast inte. Det kom oftast typ en timme efter han somnade. Vi väckte honom inte, utan pratade lugnt om vad som helst en stund tills han lugnade sig. När han blev äldre behövde vi inte gå till honom, utan hörde bara att han pratade/ropade. 

Svar på tråden Tvååring med nattskräck