Jimmy75 skrev 2025-08-04 00:10:54 följande:
Vad ville du själv mest av allt när du hade såna mörka tankar? Om du hade berättat det för en person, som i sin tur hade berättat om det för en gemensam bekant så att denna fått kännedom om det på liknande vis som du har fått nu om din vän. Hade du velat att den personen skulle låtsas om att de inte visste och tassat lite om det, eller hade du föredragit att den personen vågade vara direkt och säga: "Jag fick höra detta av en gemensam bekant och jag blev jätteorolig och vill finnas där för dig. Finns det något jag kan göra?"
Alla är såklart olika men den samlade erfarenheten är att det snarare befäster det "otalbara" när vi av hänsyn inte vill tränga oss på. Kom också ihåg att även du som närstående person som vill hjälpa din vän, kan vända tid till suicide zero för vägledning och råd. De har sedan några år tillbaka en kampanj som heter "våga fråga" som handlar om just det....att vi ska våga fråga istället för att vara rädda att göra något fel.
Jag skrev till en vän - jag orkar inte mer.-
Hon viste lite om mitt trauma inga jätte detaljer o hade aldrig berättat om minna mörka tankar.
En timme efter jag skrev så hade hon genom att ta reserv nyckel från rektorn ( bodde på skolan) tagit sig in i mitt rum och hittat mig medvetslös pg massa piller o alkohol som jag tog. . Med hennes magkänsla räddade hon mig den dagen. Jag har så svårt veta att han mår så dåligt och sagt det också, jag vill dö , och inte göra nått.
Speciellt om han skulle ta sitt liv o jag vetat de hela tiden :(