• Anonym (Ledsen)

Han vill inte leva mer

En bekant till mig har sagt att han inte vill leva mer och mår väldigt dåligt generellt.  Han sa de inte till mig utan fick veta de av vår gemensamma vän. 
    Nu går jag o oroar mig för hur han mår och har lust att vara stöd på nått sät men han vet inte ens att jag vet så hur kan man göra?
    Ska jag inte göra nått alls? Jag har svårt för veta vad som blir"rätt" i detta fallet.
    Jag har själv varit där och haft mörka tankar jag vet hur de är. Jag har så svårt att släppa detta, vill verkligen finnas där för honom.. Han själv säger inget till mig, jag har försökt höra av mig o fråga -hur mår du. , han säger bara att han inte vill vara "ivägen för mig" och blir helt tyst. Hör inte av sig på meddelande eller något till mig. 

• Svar på tråden Han vill inte leva mer
  • Anonym (Bra)

Bra att du engagerar dig. Det räcker med att du återkommande skickar meddelanden. tex. Behöver du något? Läget? Vad du nu känner för att skriva. Det behöver alltså inte vara långa brev.
    Men det att personen vet att det finns folk annars lätt att personen blir bortglömd, osynlig och väldigt mycket sämre.

så även om svaret blir att personen inte vill vara i vägen. Så som vi i det här landet har lärt oss att vi inte ska vara. Så fortsätt skicka små meddelanden och bekräfta att du finns där och bryr dig.

• Anonym (g)

Han har delat det med någon annan och vill inte prata om sitt mående just nu med dig, det får man respektera och det är inte kul att vara den som säger åt helvete varje gång någon från.

MEN:

Ta med honom ut, picknick, sitt i tystnaden, minigolf, klappa djur, baka kakor eller annat som passar, var lite pushy för att få ut honom men förvänta dig inga djupa konversationer eller mycket prat

• Jimmy75

Vad ville du själv mest av allt när du hade såna mörka tankar? Om du hade berättat det för en person, som i sin tur hade berättat om det för en gemensam bekant så att denna fått kännedom om det på liknande vis som du har fått nu om din vän. Hade du velat att den personen skulle låtsas om att de inte visste och tassat lite om det, eller hade du föredragit att den personen vågade vara direkt och säga: "Jag fick höra detta av en gemensam bekant och jag blev jätteorolig och vill finnas där för dig. Finns det något jag kan göra?"

Alla är såklart olika men den samlade erfarenheten är att det snarare befäster det "otalbara" när vi av hänsyn inte vill tränga oss på. Kom också ihåg att även du som närstående person som vill hjälpa din vän, kan vända tid till suicide zero för vägledning och råd. De har sedan några år tillbaka en kampanj som heter "våga fråga" som handlar om just det....att vi ska våga fråga istället för att vara rädda att göra något fel.

• Anonym (Ledsen)
    Jimmy75 skrev 2025-08-04 00:10:54 följande:

Vad ville du själv mest av allt när du hade såna mörka tankar? Om du hade berättat det för en person, som i sin tur hade berättat om det för en gemensam bekant så att denna fått kännedom om det på liknande vis som du har fått nu om din vän. Hade du velat att den personen skulle låtsas om att de inte visste och tassat lite om det, eller hade du föredragit att den personen vågade vara direkt och säga: "Jag fick höra detta av en gemensam bekant och jag blev jätteorolig och vill finnas där för dig. Finns det något jag kan göra?"

Alla är såklart olika men den samlade erfarenheten är att det snarare befäster det "otalbara" när vi av hänsyn inte vill tränga oss på. Kom också ihåg att även du som närstående person som vill hjälpa din vän, kan vända tid till suicide zero för vägledning och råd. De har sedan några år tillbaka en kampanj som heter "våga fråga" som handlar om just det....att vi ska våga fråga istället för att vara rädda att göra något fel.

Jag skrev till en vän - jag orkar inte mer.-
    Hon viste lite om mitt trauma inga jätte detaljer o hade aldrig berättat om minna mörka tankar. 
    En timme efter jag skrev så hade hon genom att ta reserv nyckel från rektorn ( bodde på skolan) tagit sig in i mitt rum och hittat mig medvetslös pg massa piller o alkohol som jag tog. . Med hennes magkänsla räddade hon mig den dagen. Jag har så svårt veta att han mår så dåligt och sagt det också,  jag vill dö , och inte göra nått. 
    Speciellt om han skulle ta sitt liv o jag vetat de hela tiden :( 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-04 19:29:05 följande:
    Jag skrev till en vän - jag orkar inte mer.-
    Hon viste lite om mitt trauma inga jätte detaljer o hade aldrig berättat om minna mörka tankar. 
    En timme efter jag skrev så hade hon genom att ta reserv nyckel från rektorn ( bodde på skolan) tagit sig in i mitt rum och hittat mig medvetslös pg massa piller o alkohol som jag tog. . Med hennes magkänsla räddade hon mig den dagen. Jag har så svårt veta att han mår så dåligt och sagt det också,  jag vill dö , och inte göra nått. 
    Speciellt om han skulle ta sitt liv o jag vetat de hela tiden :( 
    Just därför du borde ta kontakt med någon utomstående inom vården 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2025-08-04 19:39:26 följande:
    Just därför du borde ta kontakt med någon utomstående inom vården 
    Vad sk aja säga till den inom vården o vem ? Är de en "anmälan? "
  • Jimmy75
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-04 19:48:33 följande:
    Vad sk aja säga till den inom vården o vem ? Är de en "anmälan? "

Kontakta din vän, var direkt, det blir inte fel och det kommer definitivt inte vara en sådan kontakt som skulle putta honom över gränsen. Den risken är större om man lämnar honom ifred. Med det sagt kan det ALDRIG vara ditt ansvar vad som händer, även om jag fattar att det skulle kännas fruktansvärt om något hände.

Jag skickar lite länkar som du kan kika runt på - Föreslår att du börjar med den översta länken och sedan tar du nästa. Sista handlar precis som det står om olika myter när det gäller självmord.

https://suicidezero.se/hjalp-och-rad/vad-gor-man-om-nagon-i-ens-narhet-inte-mar-bra-psykiskt/

https://mind.se/stod-kunskap/prata-eller-chatta-med-volontar/sjalvmordslinjen/

https://suicidezero.se/fakta-om-sjalvmord/myter-om-sjalvmord/

Svar på tråden Han vill inte leva mer