• Anonym (Carolus)

"Kompersion" - vilja att göra skönt för partnern

Det har dykt upp ett för mig nytt begrepp, "kompersion". Om jag fattat rätt så innebär det att man gör det skönt för den andre, för frun/mannen/partnern. Att man njuter av att ge njutning.

När liknande diskuteras här i FL så beskylls ofta ena parten, oftast mannen, för att kräva att hon ställer upp. Alltså att hon skulle ställa upp fast hon inte vill.

Kompersion skulle vara att göra det för den andres skull, men givetvis inte mot sin egen lust och vilja och kärlek.

Är det en tänkbar modell?

• Svar på tråden "Kompersion" - vilja att göra skönt för partnern
  • Tecum

Någon har satt ord på något som inte alls är ovanligt. Men som fått dålig klang åtminstone på FL då det som du skriver ses som utnyttjande.
    Så strunta i sexfienderna på FL och gör det som känns bra och ni är överens om!

• Anonym (Kvinna)

Det beror väl helt på.
    När jag inte låg efter förlossningen sög jag min man, för att jag ville.
    Nu i helgen hade han op penisen och kunde inte ligga men erbjöd sig att gå ner på mig, jag tackade nej för att jag var inte kåt när han har ont.

• Anonym (K)

Ursäkta men vad är det egentligen som ska diskuteras här? Det är många som njuter av att ge njutning till sin partner. Men givetvis betyder inte det är man har lust med det när som helst den andre ber om det. Man måste ju själv va på det humöret.

• Anonym (nn)

Nej, det är inte tänkbart, inte om det rör sig om nån sorts fetisch. Såna är helt oönskade hos en partner. Inte det minsta intresserad av nåt annat än det sunda och naturliga. 

• Anonym (a)
    Anonym (K) skrev 2025-08-03 21:12:08 följande:

Ursäkta men vad är det egentligen som ska diskuteras här? Det är många som njuter av att ge njutning till sin partner. Men givetvis betyder inte det är man har lust med det när som helst den andre ber om det. Man måste ju själv va på det humöret.

Ja detta låter mest som mumbojumbo med ett obefäst begrepp. Ska begrepp användas finns det andra men samtidigt känns även dessa överflödiga.

En vuxen människa som ligger med andra vuxna människor njuter av att partnern njuter. De män som brukar ragga på FL med "att de inte behöver ligga utan njuter av att slicka" gör mig mest stressad. Stor press på att ständigt vilja bli slickad och att komma. I ett förhållande behöver man inte alltid bli knullad för sex är mycket mer men... De män som försöker "diskutera" detta på FL är i samma stil som mannen som nyss hade en tydlig trolltråd om att han ville bli avsugen konstant. Inte. Hett.

Svar på tråden "Kompersion" - vilja att göra skönt för partnern