• Melanderman900

Plötsligt synbortfall

Hej, ska kontakta VC så fort de öppnar idag men tänkte kolla här. Igår hade jag en riktigt jobbig upplevelse på jobbet. Hade inte suttit vid datorn i mer än 30min och plötsligt flöt all text ut och jag kunde inte längre tyda texten. Inte ens om jag ansträngde mig så kunde jag tyda den, allt blev bara vitt till slut. Hade ätit som vanligt under dagen, ingen stressig dag utan en lugn för en gångs skull. Tog en cola för att se om det var blodsockerfall men det hjälpte ine heller. Far fick köra hem mig för jag knappt kunde se, var riktigt frånvarande med och uppfattade knappt vad de runtomkring sa heller. Hemma beslutade jag att ringa ambulans då jag fick domningar i händerna med. Ambulanspersonalen tog lite prover, domningarna förvann men jag hade en tryckande huvudvärk och synen hämtade sig under kvällen. Jag är bara 24 år, har varit med om detta en gång innan när jag låg hemma med bältros och spelade och satt stilla 4 dagar i rad. Vården gjorde inget åt det då då jag fungerade som vanligt framåt kvällen. Någon som varit med om liknande? Ambulanspersonalen misstänker överansträngning av ögonen då de inte kunde finna något konstigt.
  • Svar på tråden Plötsligt synbortfall
  • Lynx123

Det kan vara mycket men du ska absolut se till att detta undersöks. Kan vara allt från t.ex. trötthet till näthinneavlossning och ministroke. Berätta gärna hur det går. Lycka till.

• Melanderman900

Varit hos VC nu och tagit EKG och lämnat blodprover, sjuksköterskan skulle även skicka remiss till neuro mottagning. Läskigt när det kommer på jobbet och när jag fungerar precis som jag brukar. Har aldrig haft migrän innan men vad andra har berättat med migrän så har du extremt ont i huvudet och vill knappt röra dig. Jag fick bara synbortfall först sedan huvudvärk men inte någon herrejösses värk. Mysko fall :P

• Anonym (migrän)
    Melanderman900 skrev 2025-08-05 13:18:04 följande:

Varit hos VC nu och tagit EKG och lämnat blodprover, sjuksköterskan skulle även skicka remiss till neuro mottagning. Läskigt när det kommer på jobbet och när jag fungerar precis som jag brukar. Har aldrig haft migrän innan men vad andra har berättat med migrän så har du extremt ont i huvudet och vill knappt röra dig. Jag fick bara synbortfall först sedan huvudvärk men inte någon herrejösses värk. Mysko fall :P

Först synbortfall och sedan huvudvärk är nästan helt säkert migrän. Jag och de i min familj som har migrän får alltid "auragrejen" (t ex tunnelseende eller annan typ av synbortfall, min son har t ex fått synbortfall i halva synfältet) några timmar innan huvudvärken kommer. 

Men du kanske har andra symtom som gör att du får en massa undersökningar nu för när jag el annan i familjen har sökt vård (man blir ju orolig första gången det inträffar) har vården bara sagt: migrän, gå hem igen, ta nåt receptfritt, stör oss inte med sånt här!
Svar på tråden Plötsligt synbortfall