-
-
Svar på tråden Plötsligt synbortfall
-
Skulle kunna vara migrän också.
-
Det kan vara mycket men du ska absolut se till att detta undersöks. Kan vara allt från t.ex. trötthet till näthinneavlossning och ministroke. Berätta gärna hur det går. Lycka till.
-
Migrän med aura kan det absolut vara!
-
Varit hos VC nu och tagit EKG och lämnat blodprover, sjuksköterskan skulle även skicka remiss till neuro mottagning. Läskigt när det kommer på jobbet och när jag fungerar precis som jag brukar. Har aldrig haft migrän innan men vad andra har berättat med migrän så har du extremt ont i huvudet och vill knappt röra dig. Jag fick bara synbortfall först sedan huvudvärk men inte någon herrejösses värk. Mysko fall :P
-
Först synbortfall och sedan huvudvärk är nästan helt säkert migrän. Jag och de i min familj som har migrän får alltid "auragrejen" (t ex tunnelseende eller annan typ av synbortfall, min son har t ex fått synbortfall i halva synfältet) några timmar innan huvudvärken kommer.Melanderman900 skrev 2025-08-05 13:18:04 följande:
Varit hos VC nu och tagit EKG och lämnat blodprover, sjuksköterskan skulle även skicka remiss till neuro mottagning. Läskigt när det kommer på jobbet och när jag fungerar precis som jag brukar. Har aldrig haft migrän innan men vad andra har berättat med migrän så har du extremt ont i huvudet och vill knappt röra dig. Jag fick bara synbortfall först sedan huvudvärk men inte någon herrejösses värk. Mysko fall :P
Men du kanske har andra symtom som gör att du får en massa undersökningar nu för när jag el annan i familjen har sökt vård (man blir ju orolig första gången det inträffar) har vården bara sagt: migrän, gå hem igen, ta nåt receptfritt, stör oss inte med sånt här!