• Sofieanna1

Glutenintolerans/mjölkallergi

Intresserad av att höra hur era barn var/mådde innan diagnos, då jag starkt tror att vår son är glutenintolerant och är i väntan på prover. 
    Ursäkta lång text! 
    Jag har en son som är 18 månader. Han har sedan födsel haft problem med magen och har fått movicol/lactulose m.m sen ca 3 månaders ålder. Strax innan han fyllde 1 år så såg vi och BVC att han inte riktigt går upp i vikt som han ska. Han började även äta lite sämre och var inte lika intresserad av maten. Blev skickade till barnmottagningen för blodprov gällande gluten samt försöka komma fram till varför hans mage krånglar så. Blodprovet var negativt. Blev inkopplad med dietist efter ett tag. För att ge näringsdrycker för att han skulle komma upp i vikt. Tre dagar efter hans 1 års dag insjuknade han i Kawasaki sjukdom( han är idag frisk från den) efter detta har han blivit sämre och sämre. Han går inte upp i vikt. Längden började plana över tid( vuxit lite nu) Totalt ointresserad periodvis av maten. Han är väldigt liten, har en stor ballong mage typ. Det ser ut som han är undernärd ungefär fast med jätte stor mage/svullen mage. Haft samma storlek på kläder sedan han fyllde 1 år. Vi har testat mjölkfri mat under en period och vi märkte en ytterst liten förändring med hans krånglande mage men inget markant, han hade fortfarande behov av laxerande och vikten gick ändå inte åt rätt håll. Dock äter han helt mjölkfritt nu för vi tror att han eventuellt kan vara allergisk mot det också. Men har nu kontaktat barnmottagningen igen då det känns ohållbart. Magen är så svullen, utstående. Hans beteende har ändrats över tid, han är oftare mer irriterad, arg, orolig m.m. Har fått tid för nytt blodprov gällande gluten i september. Han har även atopiska eksem som blir värre i perioder. 
    För att tillägga har min bror celiaki, min faster och eventuellt min farmor. 
    Hur var det för era barn? Vad var deras symptom? Känner mig lite uppgiven? 😔
Svar på tråden Glutenintolerans/mjölkallergi