• Jultomten

Gravid efter lång tid?

någon som försökt jättelänge med att bli gravid naturligt och sedan blivit det spontant? 
    har försökt i två år utan någon som helst framgång trots att allt såg jättebra ut på utredningen. känns som man vill ge upp. Är de ens värt att fortsätta? Vi lever rätt på alla sätt men ändå blir de inget

• Svar på tråden Gravid efter lång tid?
  • Anonym (Jag)

Jag blev det efter att ha haft oskyddat i lite mer än 1,5 år (och fått ett missfall efter ett år) och fick en frisk dotter som är vuxen nu. Jag var väldigt ung då så det var inte åldern iallafall. Sen fick jag tre barn till långt senare (inte samma pappa som första) som jag blev gravid med mycket snabbare konstigt nog fast jag var äldre. Fjärde barnet blev till på första försöket när jag var 36.

Känner en vän som blev gravid efter att ha haft oskyddat sex med sin sambo i 11 år. Hon fick en frisk son. En annan vän blev gravid och fick sitt första barn efter att ha försökt i 2,5 år ungefär. Så det är absolut inte omöjligt. 

• HejAnon

Vi har försökt i 3 år utan att lyckas, men så helt plötsligt plussade jag för ca. 2 veckor sen. Det var inget vi planerade in utan det hände bara. Vi var på vippen att påbörja utredning just när jag fick veta att jag var gravid. Hade nästan gett upp hoppet!

• Anonym (A)

Känner tre par som fick barn efter runt 8 år. I alla fallen fick de snabbt småsyskon också. 

• Jultomten
    HejAnon skrev 2025-08-11 17:03:28 följande:

Vi har försökt i 3 år utan att lyckas, men så helt plötsligt plussade jag för ca. 2 veckor sen. Det var inget vi planerade in utan det hände bara. Vi var på vippen att påbörja utredning just när jag fick veta att jag var gravid. Hade nästan gett upp hoppet!

Grattis! Gjorde du/ni nåt speciellt senaste tiden som du tror är anledningen till att det nu funkade?
Svar på tråden Gravid efter lång tid?