• Agek

Färgsättning

Jag vill ha era råd 🤗 Målar just nu om i vardagsrummet och det blir vita väggar. Ska också köpa nya möbler och har sett ut ett vitrinskåp med tv-bänk i samma serie, ljusbeige. Är lite rädd att detta blir lite blekt. Man kan få färgklickar med hjälp av mattor, lampor och tavlor men är det helt omodernt att måla eller tapetsera en vägg? 

• Svar på tråden Färgsättning
  • Anonym (Hm)

Tänker du en fondvägg? 😌 fondväggar var ju väldigt trendigt förr, men det är absolut ingenting som ska begränsa. Kolla bara på de utsvängda byxorna som kom tillbaka, skärpet i midjan, stora örhängen och jeanskappan. För att inte tala om de rosa och blå solglasögonen som var så trendiga på tidigt 2000-tal. Saker kommer tillbaka, både GB glassar, mode och inredning (och ex-pojkvänner för den delen). Kör en vägg med färg om det är det du vill. Det finns få platser i världen du ska trivas lika bra på som i ditt hem. 

• Agek
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-06 08:23:49 följande:

Tänker du en fondvägg? 😌 fondväggar var ju väldigt trendigt förr, men det är absolut ingenting som ska begränsa. Kolla bara på de utsvängda byxorna som kom tillbaka, skärpet i midjan, stora örhängen och jeanskappan. För att inte tala om de rosa och blå solglasögonen som var så trendiga på tidigt 2000-tal. Saker kommer tillbaka, både GB glassar, mode och inredning (och ex-pojkvänner för den delen). Kör en vägg med färg om det är det du vill. Det finns få platser i världen du ska trivas lika bra på som i ditt hem. 

Yes, fondvägg för att få lite färg och kontrast till det ljusa 🤗
  • Anonym (J)

Omodernt att måla eller tapetsera ? Nej det är väl det man alltid gör 

• Anonym (J)

Strunta i vad som är modernt, det är Du som ska trivas 

• Anonym (X)

Som sagt, med färg på textilier, mattor, tavlor och liknande så upplevs inte det som vitt och sterilt.

• Anonym (Offelia)

Vad som är modernt är väl helt irrelevant? Ditt hem är ditt hem, inte en inredningsblogg. Du ska ha det som du vill. 

Jag hade personligen aldrig målat vitt just pga sjukhusfeelingen. Det blir lätt kallt och opersonligt. Lite offentlig miljö över det. Jag har en kompis som har vita väggar och ändå lyckats få det mysigt. Hon har stor röd soffa, persiska mattor, möbler i mörka träslag, färgglada mönstrade kuddar och MASSOR av konst. 

En annan kompis har jag inte varit hemma hos än men hon har vita väggar och funderar på en fondvägg med motivtapet, typ en strand eller äng eller så. 

Man trivs i så olika miljöer. En del blir lugna av det ljusa och detaljfria och då ska man ju ha det så. Man ska trivas hemma. 

• Anonym (A)

Ett alternativ är en tavelvägg.

• Alessia

Fondvägg är väl inte så inne just nu, men strunta i det. Sätt bara inte upp en skrikig fondtapet utan måla väggen i lugn färgton. Jag är väldigt svag för blekt grågröna och varma toner, inte kall grågrön. En av döttrarna har sitt rum målat en färg som heter Salvia, minns tyvärr inte märket, men det är en väldigt vacker färgton.
    Utgå från en färg du själv gillar, men i relativt ljus nyans som inte tar över hela showen.

Svar på tråden Färgsättning