• Antoniathomas

Mjölkallergi endast vid ersättning?

Hej! Jag helammar min bebis men har vid ett fåtal tillfällen gett honom mjölkersättning (testat både Semper och Nan) i hopp om att få bättre nattsömn och kunna lämna hemmet mer. Tre gånger har bebis kaskadspytt i samband med att han fått ersättning, alltså verkligen mängder och det har hållit på i flera timmar efteråt. 

På BVC tror det dock inte alls att det är mjölkallergi, de menar att det borde märkts på andra sätt eftersom jag äter mjölkprodukter. De menar att jag ska testa ge honom mjölkprodukter nu när han får börja smaka på mat men jag tycker det känns skitläskigt.

Är det någon som har en bebis som fått konstaterad mjölkallergi där det märks först när man börjat med ersättning? Hur ska jag våga ge honom livsmedel med mjölk? Är så rädd att han ska kräkas igen.

• Svar på tråden Mjölkallergi endast vid ersättning?
  • Anonym (S)

Vår son var också sån när han fick ersättning, efter några gånger med samma resultat vägrade han ens ta flaskan. Men, nu är han såpass stor att han börjat dels smaka på lite av varje och äta små mängder gröt morgon och kväll, och gröten innehåller också mjölk. Det har däremot gått jättebra! Vi fick aldrig reda på varför han mådde så dåligt av ersättning... Vi gav bara upp. Men nu verkar han som sagt kunna äta sånt som innehåller mjölk. 

• Anonym (a)

En dum och okunnig fråga men har du hållit dig till mindre mängder? Tänker att det är "ett helt nytt livsmedel"?

• Antoniathomas
    Anonym (a) skrev 2025-08-07 20:55:38 följande:

En dum och okunnig fråga men har du hållit dig till mindre mängder? Tänker att det är "ett helt nytt livsmedel"?

Ja! Nu senast när vi testade ett nytt märke (NAN) tror jag det var lite mindre än 50 ml vi gav. Känns ändå som ganska lite?
  • Anonym (över)
    Antoniathomas skrev 2025-08-07 20:40:01 följande:
    Mjölkallergi endast vid ersättning?

Hej! Jag helammar min bebis men har vid ett fåtal tillfällen gett honom mjölkersättning (testat både Semper och Nan) i hopp om att få bättre nattsömn och kunna lämna hemmet mer. Tre gånger har bebis kaskadspytt i samband med att han fått ersättning, alltså verkligen mängder och det har hållit på i flera timmar efteråt. 

På BVC tror det dock inte alls att det är mjölkallergi, de menar att det borde märkts på andra sätt eftersom jag äter mjölkprodukter. De menar att jag ska testa ge honom mjölkprodukter nu när han får börja smaka på mat men jag tycker det känns skitläskigt.

Är det någon som har en bebis som fått konstaterad mjölkallergi där det märks först när man börjat med ersättning? Hur ska jag våga ge honom livsmedel med mjölk? Är så rädd att han ska kräkas igen.

Dåligt påläst BVC-sköterska.

Det är ju mycket mer komjölksprotein i en vanlig ersättning än det lilla som överförs till bröstmjölken från mammans kost. 

Och även vid konstaterad mjölkallergi så brukar första steget vara att mamman fortsätter att äta mjölkprodukter vid amning. Först om mjölkallergin blir allvarlig, eller om symtomen inte ger mer sig så rekommenderas mamman avstå mjölk vid amning. 

Sen är det mycket vanligt att mjölkallergi hos bebisar växer bort och kräkning är inte heller ett så allvarligt symtom. Så när det är dags för bebis att börja äta vanlig mat så behöver du inte vara så orolig. 
  • Antoniathomas
    Anonym (S) skrev 2025-08-07 20:53:40 följande:

Vår son var också sån när han fick ersättning, efter några gånger med samma resultat vägrade han ens ta flaskan. Men, nu är han såpass stor att han börjat dels smaka på lite av varje och äta små mängder gröt morgon och kväll, och gröten innehåller också mjölk. Det har däremot gått jättebra! Vi fick aldrig reda på varför han mådde så dåligt av ersättning... Vi gav bara upp. Men nu verkar han som sagt kunna äta sånt som innehåller mjölk. 

Testade ni någon mjölkfri ersättnin?
  • Anonym (S)
    Antoniathomas skrev 2025-08-09 13:47:46 följande:
    Testade ni någon mjölkfri ersättnin?
    Vi kom aldrig så långt. Han började vägra flaska innan vi hann testa. Annars hade vi nog gjort det. 
Svar på tråden Mjölkallergi endast vid ersättning?