• rumpnisse16

Psykosociala samtal- syskonförsök

Hej!

Jag och min man kämpade i 5 år innan vår älskade dotter kom med hjälp av dubbeldonation. Det var en fruktansvärd resa men vi är nu så glada och tacksamma att vi har vår lilla tjej. 

Vi ska göra syskonförsök nu i höst (har bara ett enda embryo kvar så håll tummarna hårt för oss). Vi måste dock göra ett nytt psykosocialt samtal med en kurator. Det enda vi vet är att det kommer ta ca 45-60 min, ske digitalt samt att båda parter kommer närvara i ett gemensamt samtal (alltså inga enskilda som vid det första psykosociala samtalet). Tänkte höra om någon här har erfarenhet av psykosocialt samtal vid syskonförsök och vad man pratar om vid det samtalet? Jag misstänker att man pratar om hur tiden med första barnet har varit, om det sociala nätverket och tankar (ev.oro?) inför syskonförsök. Någon som har koll? Skönt att vara lite förberedd 😀 

• Svar på tråden Psykosociala samtal- syskonförsök
  • Kronärtskocka

Spännande med syskonförsök.Hoppas det går bra!

Jag har gjort syskonförsök vid två olika situationer. Första gången var FET planerat med embryon från vårt regionsfinansierade försök. Då behövdes inget nytt samtal med beteendevetare/kurator, däremot ställde läkaren en del såna frågor inför behandlingen mest frågor kring hur vi tänkte kring att få fler barn, ork osv,  Men detta var många år sedan, innan 2019 då klinikerna fått tydligare råd om hur de ska utreda.

Jag och min fd separerade och flera år senare ville jag försöka få barn på egen hand. Då fick jag göra en ny psykosocial utredning. Fokus då låg på min och barnens situation och om jag hade resurser för ett till barn. Det blev mest ett samtal om att vara förälder via donation, mer att jag informerade om hur det var än att jag skulle ?svara rätt och tänka rätt? som vissa ibland kan uppleva det första samtalet. Ett ganska lättsamt samtal. Även om jag ändå var lite nervöst. Är ju knepigt när någon annan ska bedöma en.

Svar på tråden Psykosociala samtal- syskonförsök