• BogLilith

Ivf

Jag har fått en remiss inskickat för att få göra insemination eller ivf med donerade spermier. Men jag har precis träffat någon som jag vill leva med. Hur är reglerna? Vad ska jag göra? Att fortsätta med donerade spermier när jag träffat någon känns inte rätt för mig. Men jag är också rädd att jag ska behöva vänta i minst ett år till för att få komma till en reproduktionsmottagning. Man blir ju inte direkt yngre. Någon som varit med om en liknande situation?

• Svar på tråden Ivf
  • Anonym (Kör!)
    BogLilith skrev 2025-08-08 15:33:59 följande:
    Ivf

Jag har fått en remiss inskickat för att få göra insemination eller ivf med donerade spermier. Men jag har precis träffat någon som jag vill leva med. Hur är reglerna? Vad ska jag göra? Att fortsätta med donerade spermier när jag träffat någon känns inte rätt för mig. Men jag är också rädd att jag ska behöva vänta i minst ett år till för att få komma till en reproduktionsmottagning. Man blir ju inte direkt yngre. Någon som varit med om en liknande situation?

Nu är jag en man, men jag tycker följande: lägg korten på bordet, förklara hur det ligger till, och erbjud honom att vara med på resan eller stå kvar på perrongen.

Har du fått den chansen, solklart ska du ta den, oavsett om killen är med eller inte!

Män kan komma o gå, kvinnor ochså för den delen, men barnet, det är det som är viktigast o något jag i alla fall aldrig skulle vilja missa!
  • Anonym (Också självstående)

Vilken region tillhör du? Dvs hur lång är kötiden fram till behandling?

Är du inte längre ensamstående får du inte göra behandlingen själv. ( Men håller du tyst om det och ni inte bor ihop vet de ju inte om det. Sedan är det olika hur man känner inför att ljuga om en sån sak. ) Att kontakta kliniken och be om en paus på några månader för att tänka efter lite till är inget konstigt. Då kan du stå kvar i kön men tänka lite till. Att man vill göra det borde bara ses som ansvarsfull. 

Av ditt inlägg låter det som att du ser en framtid med din partner. Prata med den personen. Finns en tanke om att ev försöka få barn tillsammans? Eller är det inte aktuellt? Och hur skulle det bli för er båda om du fortsätter försöka själv? Praktiskt? Känslomässigt? Juridiskt?

Jag har dejtat och varit i två olika relationer under de år jag försökte få barn själv. Det var dock inte regionfinanserade försök, jag betalade själv. Ingen av de jag träffade ville ha egna barn men hade inget emot att vara tillsammans med mig under försöken. Så fick vi se vart framtiden tog oss. ( Men det var inte helt enkelt alla gånger att vara i processen ensam och i relation på samma gång.) Vet flera andra kvinnor som också mött sin partner då de försökt.

Lycka till oavsett hur du går vidare!

• Anonym (qwerty)
    BogLilith skrev 2025-08-08 15:33:59 följande:
    Ivf

Kontakta mottagningen och säg att du vill skjuta på behandlingen men stå kvar i kön. Det får du göra.
    Jag skulle råda dig att inte ljuga eller hitta på massa andra historier för om det framkommer så kan du bli flaggad och inte ha rätt till behandling alls.
Svar på tråden Ivf