• Anonym (filosof)

Varför är det så viktigt att vara framgångsrik för människor?

Mm. Varför? 
    Jag blir lite ledsen, konstigt nog. För jag är allt annat än lyckad enligt samhällets normer. Måste vara vara framgångsrik? Är man mindre värd om man inte är framgångsrik? Hur är en framgångsrik människa? 

• Svar på tråden Varför är det så viktigt att vara framgångsrik för människor?
  • Lynx123

Vad menar du med framgångsrik? För mig betyder det att leva ett givande liv. Vad tycker du?

• Anonym (filosof)
    Lynx123 skrev 2025-08-09 16:55:23 följande:

Vad menar du med framgångsrik? För mig betyder det att leva ett givande liv. Vad tycker du?

Att vara ''lyckad¨¨. Typ att ha ett arbete med hög status. 
  • Anonym (Min framgång)

För mig har det viktigt att ha en framgångsrik karriär för att kunna nå mina drömmar. Detta för att mina drömmar råkar vara dyra. För mig är framgång att kunna vara lediga mycket hela familjen, kunna ha stor gård med plats för djur och odlingar, ha råd att låta barnen  syssla med vilken hobby som helst mm
    En karriär innan barnen gjorde att både jag och min make har kunnat vara föräldralediga länge och samtidigt och vi är lediga ihop alla lov. Är inte det en framgång? För mig är det så.
    Vi har ett liv där vi rider ut ihop på våra hästar( hästar som varit svåra att ha utan bra lön) i vår vackra skog( som vi äger för vi haft råd att köpa den) 
    Vi är väletablerade inom våra yrken vilket ger frihet i arbetstid. Vi kan flexa och anpassa oss till barnen och få en harmonisk vardag. 
    Resturangbesök, välgjort svenskt hantverk och konst är andra dyra saker jag uppskattar att ha råd med.

Hur många par finns det inte där mannen inte kan vara föräldraledig pga ekonomin? Eller där man får välja mellan att ha barnen på fritids på loven eller ta bort guldkanten i livet? 

Karriären är inte målet utan en väg till frihet för oss.

Dina mål i livet ser kanske annorlunda ut är mina? Du har samma värde som person oavsett vad du arbetar med. 

Jag har kontakt med många personer med olika funktionsnedsättningar. De har alla personliga mål och drömmar. Alla har olika förutsättningar men definitionen av att vara ? lyckad? måste väl ändå vara att nå sina personliga mål? Eller iallafall komma till en punkt där man är lycklig?

• Anonym (Satsapådigsjälv)

Om du är "allt annat än lyckad" är det dags att börja satsa på dig själv och din framgång redan nu. De stekta sparvarna kommer inte och flyger in i munnen på dig, som vår gode kung en gång sa.

• Anonym (Björn)
    Anonym (filosof) skrev 2025-08-09 16:44:22 följande:
    Varför är det så viktigt att vara framgångsrik för människor?

Mm. Varför? 
    Jag blir lite ledsen, konstigt nog. För jag är allt annat än lyckad enligt samhällets normer. Måste vara vara framgångsrik? Är man mindre värd om man inte är framgångsrik? Hur är en framgångsrik människa? 

När man är ung man är det inte det minsta konstigt. Framgång ger obegränsad tillgång till kvinnor.

När man blir lite äldre så inser man att det viktiga i livet är intäre frid och relationer. Framgång kan hjälpa detta på traven men man behöver inte vara karriärmässigt framgångsrik för att få inre frid och bra relationer.
  • Anonym (filosof)
    Anonym (Satsapådigsjälv) skrev 2025-08-09 17:52:11 följande:

Om du är "allt annat än lyckad" är det dags att börja satsa på dig själv och din framgång redan nu. De stekta sparvarna kommer inte och flyger in i munnen på dig, som vår gode kung en gång sa.

Fast varför? Måste man vara som alla andra? Är man mindre värd då?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (filosof) skrev 2025-08-09 18:06:41 följande:
    Fast varför? Måste man vara som alla andra? Är man mindre värd då?
     Nej, du måste utgå ifrån vad du själv vill ha utav ditt liv.

Jag är kvinna, och snarare åt det nihilistiska. Jag har inget intresse av att jaga status eller mycket pengar. Det är inte vad mitt liv går ut på. Tycker nog att det är rätt sorgligt med materiellistiska personer.  Att man lägger så mycket värde i saker.

Vet att Sverige fick en känga för det, av folk dom  intervjua i Finland. Med samband av att det är det lyckligaste landet. Dom tycker vi har för mycket fokus på ytlighet och status. Och en tendens att se på vad ens granne har, och då måste man ha samma t ex en dyr bil med. 

Dessutom var det någon svensk ekonomi professor som sa att mycket pengar ger kortvarig lycka. Det räcker ett litet tag. Men det handlar såklart mer om mentalitet och hur man mår som person.

Jag vill heller inte vara som alla andra, jag utgår ifrån vad jag själv vill ha. Så osäker är jag inte som person gudskelov. 
  • Anonym (Allis)

För det första så bestämmer man själv vad ens livsmål är.
    Ingen kan mäta dig mot mål som du inte har.

Det är väl t.ex. inte så relevant att kritisera mig för att jag inte genomfört en svensk klassiker, om det aldrig är ett mål som jag har drömt om eller satt. 

Så om en person vill bo i en jordkula i Sibirien och ha en cykeldynamo som enda elkälla och minimera sin påverkan på jorden och gör exakt det, då har de ju nått sitt mål. Jag kanske inte själv skulle vilja ha det så men jag kan absolut respektera det som mål och anse att personen har lyckats med sitt liv, utifrån de mål han har.

(Så länge som inte målet går ut på att skada eller förstöra för omgivningen.)

Sen måste målen också vara realistiska utifrån vad naturen har gett en. Har man jättesvårt för matte eller språk kanske det inte är de sakerna man ska fokusera mest på, om man inte vill kämpa som ett djur hela tiden. 

Så vad är dina mål, och har du nått dem? 

Om man däremot inte sätter några mål (oavsett hur små) utan bara flyter med, då händer oftast ingenting och man blir frustrerad och deprimerad.

Även en så liten sak som att peta ner ett frö i jorden och se det bli en växt eller gå 10 minuter promenad om dagen om man blivit en soffpotatis kan få en att känna att man gjort något, så det gäller att hitta något litet som startar belöningssystemet, så att man får kraft till nya och större saker.

• Anonym (Hm)

För att man får vackra kvinnor om man är framgångsrik. 

Svar på tråden Varför är det så viktigt att vara framgångsrik för människor?