• Anonym (Smyg knarkande)

Sambo tar i smyg

Min Sambo jobbar och sköter sig på alla sätt men på kvällen och ledigheter så tar hon något neråt typ oxi, lyrica ,morfin . Något åt det hållet. Jag har ju levt med missbruk i större delen av mitt liv så det är väl insatt. Ändå så tänkte jag nog ähh hon är bara trött osv. Så jag filmade henne i sina bästa stunder okontaktbar sittandes noddand3s i soffan och under samtal (hon gav sitt samtycke) visade för några vänner som jag litar på och de säger bara fly medans du kan. Nu är ju inte det ett alternativ. Har hon bekymmer får man försöka lösa dem. Ett stort problem är att hon vägrar erkänna. Försökt säga hon får ta vad hon vill huvudsaken är hon inte köper i smyg. Tro mig alla vinklar är provade ,hon vägrar. Hon arbetar på ett äldreboende. Min erfarenhet säger mig att i om 6mån är hon utan jobb ,bostad osv vad fan kan jag göra.

• Svar på tråden Sambo tar i smyg
  • Anonym

Du måste ställa krav att hon söker hjälp för sitt missbruk

• Anonym (ML)

Jag var tillsammans med en man som missbrukade i smyg. Det krävdes att jag tog honom på bar gärning, ändå förnekade han in i det sista, och jag kastade ut honom. Kanske inte så mycket på grund av att han blev hög ibland, utan för att han förvarade narkotika i mitt hem och beblandade sig med farliga typer. Och ljög. Hade jag inte sparkat ut honom hade polisen säkerligen knackat på förr eller senare, eller ännu värre, nån i "gänget" han var skyldig pengar. Jag sörjer att det gick som det gick, älskade honom så väldigt, men det hade kunnat kosta mig så oerhört mycket om jag inte valt att göra slut. 

Du väljer så klart själv, men om du är säker på att hon tar något så måste du lämna om hon inte är villig att förändras. Jag vet att det låter hårt, men en missbrukare har sin prioriteringsordning klar. Om hon inte är beredd att välja dig framför sitt gift, ja då är faktiskt banan väldigt klar och utstakad till förvärvet. Du kan välja att hoppa av, eller följa med ner i skiten. 

Var så rak och ärlig du bara kan. Antingen tar hon emot hjälp och blir ren, eller så förlorar hon dig. Det finns faktiskt inga kompromisser i det här fallet. 

Jag önskar dig verkligen från botten av mitt hjärta all lycka till i detta. 

• Anonym (Ec)

Jag hade nog ställt ett ultimatum. Sök hjälp eller så är det slut. Men jag hade aldrig varit ihop med en knarkare oavsett.

• Anonym (Vy)

Men hur kan hon vara utan bostad om 6 månader, ni bor ju ihop? Men hon kanske inte kan betala sin del av hyran då, när hon kanske har fått spaken från jobbet?

Jag tror att du var blivit präglad av att växa upp med missbruk. Så att du tolererar mer konstiga beteenden än andra, trots att du ser dem klart ändå. 

Kan du tänka dig att söka stöd hos AA'anhöriggrupper? Tror att de har sådana för narkotikaberoende också. Men annars är väl mekanismerna liknande för alkoholmissbruk. 
    Eller någon annan anhöriggrupp. 

Alkoholterapeuter arbetar med något som heter Motiverande samtal. Det är tvärt emot vad man tänker sig, då man bl.a. tillsammans med missbrukaren undersöker fördelarna med det pågående missbruket, inte bara nackdelarna, nu och på sikt. 

Det som är så sorgligt är att den missbrukande prioriterar missbruket framför annat i livet. Det är själva missbrukets natur. En evig rundgång, längre och längre ner i spiralen.

Om hon inte vill förändra livet och söka hjälp, så finns det egentligen inget annat att göra slut. Om du inte vill bli bitter och otrevlig själv. Hon älskar i så fall missbruket mer än hon älskar dig, återigen den konstiga prioriteringen.

Hur tror du att livet för dig blir på sikt om hon fortsätter att missbruka, det blir värre och hon förlorar jobbet? Fördelar och nackdelar med att hålla kvar förhållandet, idag och på längre sikt? Skriv ned svaren. 

• Anonym (Smyg knarkande)

Finns mycket att skriva som gör saker mer tydliga. Tack för era insikter och värderar dem och jag frågar  ju för att jag är lite väl tolerant och åsikter om droger och missbruk som kan vara svårt för många att acceptera. Problemet är att hon inte är beroende av mig utan hon har pengar och tillgångar och ett skyddsnät som få har. Jag är nog mer beroende av henne i så fall. Enkelt om hon var en missbrukare i vanlig mening. Ingen här skulle tro det om ni såg henne hon är dessutom i vågor väldigt omtyckt har gjort mycket bra finns på spotify mm mer.går väl inte skriva av respekt för hennes intrigitet hade nog väntat mig mer av förmedlade av nr till ex köpa olika sorter av tester osv och lämna ? Visst men jsg hatar bli övergiven ,gör inte alla det ? Jag tänker väl att man ger fan inte upp någon så lättvindigt och utan verkligen försökt allt . Lite jävla värme och omtanke får väl finnas annars är ju jag älskar dig tomma jävla ord bara tack må bäst

• Anonym (Vy)

Att ställa ultimatum för att få ens älskade partner att söka hjälp ÄR att bry sig om och älska någon! 

• Anonym (ML)
    Anonym (Vy) skrev 2025-08-09 20:35:02 följande:

Att ställa ultimatum för att få ens älskade partner att söka hjälp ÄR att bry sig om och älska någon! 

Instämmer.
  • TL12

Vill hon inte själv kan du inte göra så mkt 
    svårt att komma med ultimatum , det går inte in i alla fall 
    missbruket är här och nu
    först när hon sitter där själv så kanske polletten ramlar ner 

• Anonym (Hmm)

Du "har varit präglad hela ditt liv av drogmissbrukare"... så du förstår nog att precis alla de 3 olika varianterna som du skrev är uppåt och inte neråt. Verkar som att det är ute nu att anklaga män för saker så du npf:are har vänt och skriver om kvinnor istället ? Flör även om du inte är en npf:are.. vilket du självklart kommer att förneka (för hur skulle annars påverkans operationer i det oskyldiga rummet" kunna få fortsätta voidare liksom.. Så ljuger du åtminstone om att du har varit "präglad av knarkare " hela ditt liv. Jag vet precis vilken drog du menar då mitt x använde det. Och det är receptbelagt. Tönt, försök växa upp och sluta ljuga kanske.

• felicityporter

Jag har själv varit beroende av Oxycontin och jag levde också ett helt normalt liv utåt, jag kände dock att det blev ohållbart till sist då mängderna läkarna förskrev aldrig räckte och jag tvingades köpa mer och mer illegalt för enorma mängder pengar och det åt upp mitt psyke sakta med säkert.

Jag sökte till sist hjälp hos en LARO-mottagning där jag fick hjälp i form av Subutexbehandling och detta ändrade hela mitt liv till det bättre. Jag har aldrig känt något sug efter opioider sedan jag började och har därmed heller aldrig tagit något återfall på opioider sedan jag började 2016.

Jag tycker du skall göra allt i din makt för att få din tjej att förstå att detta inte är hållbart och att det finns hjälp att få! Läs på om LARO och visa henne, det är fantastiskt bra hjälp som faktiskt fungerar! Det kommer vara en lättnad för henne när hon äntligen kan känna sig fri från sitt missbruk. 

Förstår att det är svårt dock och önskar er all lycka! ❤️

Svar på tråden Sambo tar i smyg