• Anonym (Hälften kvar)

Sänk marginalskatt, inte orättvist!

Dags att sänka marginalskatt med åtminstone 5%

Idag får en höginkomsttagare behålla 47% av sin ökade inkomst, samtidigt får man inte tillgodoräkna sig de sociala avgifterna som betalas in av arbetsgivaren till pensionen (18%).

Nu är det dags att det äntligen blir minst hälften kvar när man ökar sin inkomst. 

Det är inte orättvist att sänka skatten, det är orättvist att betala över 50% I skatt + få avstå arbetsgivarens pensionsinbetalningar. 

Ja, vi lever i Sverige och en viss progressiv skatt tror jag de flesta  accepterar, men det är inte hållbart på denna nivå.

Visste du att ungefär 50% av alla I Sverige någon gång betalar statlig inkomstskatt? 
    Det är ingen skatt på extrema inkomster, det är något en majoritet av alla svenskar betalat någon gång innan de går i pension.

timbro.se/skattekoll/statlig-inkomstskatt/

• Svar på tråden Sänk marginalskatt, inte orättvist!
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Hälften kvar) skrev 2025-08-10 12:02:44 följande:
    Sänk marginalskatt, inte orättvist!

Dags att sänka marginalskatt med åtminstone 5%

Idag får en höginkomsttagare behålla 47% av sin ökade inkomst, samtidigt får man inte tillgodoräkna sig de sociala avgifterna som betalas in av arbetsgivaren till pensionen (18%).

Nu är det dags att det äntligen blir minst hälften kvar när man ökar sin inkomst. 

Det är inte orättvist att sänka skatten, det är orättvist att betala över 50% I skatt + få avstå arbetsgivarens pensionsinbetalningar. 

Ja, vi lever i Sverige och en viss progressiv skatt tror jag de flesta  accepterar, men det är inte hållbart på denna nivå.

Visste du att ungefär 50% av alla I Sverige någon gång betalar statlig inkomstskatt? 
    Det är ingen skatt på extrema inkomster, det är något en majoritet av alla svenskar betalat någon gång innan de går i pension.

timbro.se/skattekoll/statlig-inkomstskatt/

Har en dryg miljon i årslön och de senaste åren har jag fått nästan lika mycket per år i form av aktieförmåner och bonusar. Har inga problem med den skattesats vi har idag. 

Många tror att marginalskatten på 58% innebär att man betalar 58% på hela lönen men det är bara på den del som överstiger inkomsttaket för statlig skatt. Man ska tjäna bra mycket mer än jag för att man inte ska ha hälften kvar av allt man tjänar. 

• Anonym (Hälften kvar)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-08-10 12:26:52 följande:

Har en dryg miljon i årslön och de senaste åren har jag fått nästan lika mycket per år i form av aktieförmåner och bonusar. Har inga problem med den skattesats vi har idag. 

Många tror att marginalskatten på 58% innebär att man betalar 58% på hela lönen men det är bara på den del som överstiger inkomsttaket för statlig skatt. Man ska tjäna bra mycket mer än jag för att man inte ska ha hälften kvar av allt man tjänar. 

Du har inte speciellt bra koll på skatt för att ha den inkomsten.

Den högsta skatten (medelkommun) är 53% idag. 
    Tidigare maxade den på 61%. Dels att värnskatten (5%) togs bort samt skatten på nertrappat jobbskatteavdrag (3%).

Ja, det gäller på den ökade inkomsten, på samma sätt som de med låg inkomst inte betalar några 33% I kommunal skatt i praktiken.

Det är dock en kontraproduktiv skatt som drabbat allt för många. 
  • Anonym (Hm)

Även jag har en årslön över en miljon. Vi höginkomsttagare har fått riktigt stora skattelättnader de senaste åren. Helt ärligt så behövs inte mer skattelättnader för oss utan att man istället höjer sjukersättning, arbetslöshetsersättning och annat - att man stöttar upp de som har det allra sämst ställt. Det är min åsikt. 

• Anonym (Fyyf)

Ja fyfan skatterna är för höga i Sverige generellt. 20% oavsett inkomst borde räcka!

• Anonym (K)
    Anonym (Hälften kvar) skrev 2025-08-10 12:39:19 följande:
    Du har inte speciellt bra koll på skatt för att ha den inkomsten.

Den högsta skatten (medelkommun) är 53% idag. 
    Tidigare maxade den på 61%. Dels att värnskatten (5%) togs bort samt skatten på nertrappat jobbskatteavdrag (3%).

Ja, det gäller på den ökade inkomsten, på samma sätt som de med låg inkomst inte betalar några 33% I kommunal skatt i praktiken.

Det är dock en kontraproduktiv skatt som drabbat allt för många. 
    Vilken kommun har 53% kommunalskatt? Att det finns enstaka skitkommuner med få invånare i Norrland som har hög skatt är inget som kan anses gälla allmänt. I de kommunerna är det dessutom få som betalar statlig inkomstskatt.
  • Anonym (Tänk lite)
    Anonym (Fyyf) skrev 2025-08-10 12:46:08 följande:

Ja fyfan skatterna är för höga i Sverige generellt. 20% oavsett inkomst borde räcka!

Och då får du istället betala en mille per år för din cancerbehandling, om du behöver det. Rätt många har också en familjemedlem med diabetes. Prisbilden för insulin i USA 2020 var t.ex så här:

"The average gross manufacturer price for a standard unit of insulin in 2018 was more than ten times the price in a sample of 32 foreign countries:$98.70 in the U.S., compared with $8.81 in the 32 non-U.S. OECD countries for which we have prescription drug data."

Nej, jag vill inte ha ett sånt samhälle.

Känner två familjer som flyttat hem från USA samma sekund som någon i familjen blev allvarligt sjuk, för då kan man bli ruinerad.
  • Anonym (Skattevärken)

Herregud vilket skitsnack.

För att hamna över 50 procent skatt i Sverige måste lönen uppgå till över 560 000 kronor i månaden. Men den inkomsten ska man inte behöva några skattelättnader för att orka masa sig till jobbet. I så fall är något annat allvarligt fel.

Med en egenomsnittslön på 42 600 kr/månaden betalar man endast 22,3 procent skatt efter jobbskatteavdragen och det är historiskt lågt. Dessutom har högerregeringen tagit bort avtrappningen av jobbskatteavdragen, vilket enbart gynnar höginkomsttagare. Helt galet.

Samtidigt är välfärdsbehoven större än nånsin och samhället knakar i fogarna, så om något skulle de med högsta inkomsterna behöva bidra lite mer.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Skattevärken) skrev 2025-08-10 14:16:16 följande:

Herregud vilket skitsnack.

För att hamna över 50 procent skatt i Sverige måste lönen uppgå till över 560 000 kronor i månaden. Men den inkomsten ska man inte behöva några skattelättnader för att orka masa sig till jobbet. I så fall är något annat allvarligt fel.

Med en egenomsnittslön på 42 600 kr/månaden betalar man endast 22,3 procent skatt efter jobbskatteavdragen och det är historiskt lågt. Dessutom har högerregeringen tagit bort avtrappningen av jobbskatteavdragen, vilket enbart gynnar höginkomsttagare. Helt galet.

Samtidigt är välfärdsbehoven större än nånsin och samhället knakar i fogarna, så om något skulle de med högsta inkomsterna behöva bidra lite mer.

Någon glömde arbetsgivaravgiften ser jag.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-10 14:20:30 följande:
    Privatpersoner betalar inte arbetsgivaravgift. 
  • Anonym (Skattevärken)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-10 14:20:30 följande:
    Arbetsgivaravgiften är inte en del av lönen eller inkomsten. Det är en avgift som arbetsgivaren betalar och som täcker pension, sjuklönekostnader, viktiga försäkringar och annat.

Så nej, den har inte någon glömt. Har du tagit med elräkningen på sin arbetsplats också?
Svar på tråden Sänk marginalskatt, inte orättvist!