• fsj79

Arvsrätt särkullbarn

Hej,

Jag söker svar på hur jag och min fru ska skriva ett testamente, är det någon som kan hjälpa oss framåt hur vi beskriver det med tanke på arvslagen?

Jag har två barn och min fru har ett barn. Vi önskar att arvet efter oss fördelas lika mellan alla tre barnen. Nu kommer det kluriga, hur kan det beskrivas med tanke på att den ena troligen går bort före den andra?

• Svar på tråden Arvsrätt särkullbarn
  • Anonym (X)

Kontakta en jurist.

Sedan beror det på barnen, särkullsbarn har laglig rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern dör. Så det är inte säkert dina barn vill avstå sitt arv när du dör. Risken är också, även om de avstår, att något händer som gör att det inte finns mkt kvar, när din fru dör. 

Rör det sig om mkt pengar? I så fall kan man dela ut pengar medan man fortfarande lever och då kan ni ge alla barnen lika mycket. Det är det smartaste, tycker jag.

• Anonym (J)
    fsj79 skrev 2025-08-10 12:12:17 följande:
    Arvsrätt särkullbarn

Hej,

Jag söker svar på hur jag och min fru ska skriva ett testamente, är det någon som kan hjälpa oss framåt hur vi beskriver det med tanke på arvslagen?

Jag har två barn och min fru har ett barn. Vi önskar att arvet efter oss fördelas lika mellan alla tre barnen. Nu kommer det kluriga, hur kan det beskrivas med tanke på att den ena troligen går bort före den andra?

Ta hjälp av proffs! Väldigt lätt att som amatör göra fel och så blir det jättetokigt. 
  • Anonym (Bonusfamilj)

Det enklaste är att låta arvslagen sköta det, lagen är skriven så att bröstarvingar ska få sin laglott. Allt annat blir komplicerat om man ska in och påverka.

• Anonym (Stuck in the middle)
    Anonym (Bonusfamilj) skrev 2025-08-10 20:22:31 följande:

Det enklaste är att låta arvslagen sköta det, lagen är skriven så att bröstarvingar ska få sin laglott. Allt annat blir komplicerat om man ska in och påverka.

Vi har hållit på i 3,5 år nu för att svärfar inte skrev ett vettigt testamente.

Så att inte ha en plan alls om man har tillgångar och flera barn/särkullbarn är total katastrof, enligt mig.
  • Anonym (R)

Ni måste kontakta en familjejurist. Snåla inte med det.
    Med tanke på att biobarn alltid har rätt att få ut sin laglott direkt kan det ni önskar uppnå vara omöjligt att styra via lag och testamente. Ni kan uttrycka en vilja i testamentet men lagen är tydlig i detta fall.

• Anonym (R)

Fundera på tidsaspekten. Det kan komma att skilja 20 år melllan era dödsfall, vem vet? Hur ska ev nya partners hanteras? Hur ska värden från 20 år tillbaka beräknas? Ska den överlevande maken ha starka begränsningar i hur denne får spendera? I min värld är det oerhört svårt att styra saker som ska ske långt fram i tiden. Jorden snurrar vidare och saker och ting kommer röra på sig för de som fortfarande lever.

• Anonym (O)

Ni kan skriva vad ni vill i testamente men era respektive barn kan alltid kräva hälften, laglotten, direkt. Ni kan skriva att den andra maken får allt och sen delas allt mellan de tre, men barnen kan invända när ni dör. 

Ni kan skriva tex att den andra maken får 50% med fri förfoganderätt och vid makens död delas det mellan de tre barnen i lika delar. 50% går till era respektive barn som laglott. 

Hennes barn som skulle fått allt efter sin förälder blir nog inte så glad över att få endast en tredjedel (av hennes 50%) men det beror ju på storleken på era respektive tillgångar, de kanske får mycket efter dig. 

Tänk på att ni nog inte vill åstadkomma bråk och avundsjuka mellan de tre efter att ni avlidit. Personligen ser jag inte varför de tre skulle få lika mycket, de har inte samma föräldrar. 

Svar på tråden Arvsrätt särkullbarn