Anonym (Vårt lilla samhälle) skrev 2025-08-11 07:31:58 följande:
På mitt jobb ställer sig sex man på morronmötet och säger med en mun att de tänker hjälpa en ensam pappa som hastigt behöver flytta med sina barn p.g.a. mögelsanering i bostaden. Det tycker jag är urstarkt. Vi är ett nätverk för varandra.
Och vi stöttar varandra även med andra saker. Någon har skulder och får ta hem överblivet frukostbröd, någon har ett barn som spårat ur eller sitter hemma från skolan, någon våndas över räntor och över att kunna köpa hus när man just fått barn. Vi behöver inte tro att alla andra har ett perfekt liv för vi vet att alla oavsett ålder har sitt att slåss med.
Man måste absolut inte gå i detalj men om man i alla fall delar hur man mår kan det vara lättare för kollegor att förstå om någon har en dålig dag, eller att man behöver ta det lite lugnare på jobbet pga saker som händer utanför.
Ursäkta men är det en seriös arbetsplats du arbetar på eller en sekt? Skämt och sido. Vad har ni med denna persons privatekonomi att göra? Det är bara en person som har rätt att veta det. Och det är mellan chefen och den med skulden. Eftersom det oftast blir löneutmätning som går igenom dom.
Sedan får man nog respektera att alla man arbetar med inte vill fläkta ut sitt privatliv. Tyvärr finns det mycket människor som TROR att dom har rätt till det. Och den kategorin är oftast väldigt snokiga och skvallriga. Jag hade satt ner foten direkt. Finns inget annat sätt handskas med detta. Det är ju ingen socitetsklubb
Vill man skaffa nära vänner, får man göra det utanför arbetsplatsen. Annars är det inte speciellt professionellt. Folk har full rätt att få vara privata.