• Anonym (Elsy)

Undanbe gratulationer?

Snart är det återigen dags för dagen jag avkyr mest, min egen födelsedag.
    När kan man undanbe gratulationer? Är det bara när man fyller jämnt? Kan man göra detta till föräldrar och syskon utan att framstå som oartig? Eller gör man bäst i att bara hålla masken och tacka?
    De vet att jag inte tycker om att fylla år och det är många år sedan vi firade denna dag. Kan jag ta det ett steg längre för att slippa bli påmind?

• Svar på tråden Undanbe gratulationer?
  • Anonym (Jane)

Vad är problemet om ni ändå inte firar dagen?

Blir du så kränkt av att någon säger grattis till dig?

• Anonym (Liten Anna)

Vad som än hänt dig som gör att du känner så här så hur länge tänker du låta det förstöra din födelsedag och i förlängningen en stor del av ditt liv? 

Du måste inte fira eller nånting alls men låt åtminstone dagen bli så odramatiskt som en vanlig torsdag i November..  

• Anonym (S)

Res bort över dagen? Så behöver du inte ta emot folk. Men du kan nog inte hindra folk att säga grattis på sms, messenger. Det hör ju liksom till vanligt hyfs.

• Anonym (W)

Ja ibland behöver man tänka på att saker bara är en formalitet! Så tacka bara för uppvaktningen om någon SMS'ar, skickar kort eller mailar. Håll det ifrån dig, tänk på det som ett sätt att upprätthålla kontakten med människor. Som att säga God jul ungefär. 

• Anonym (W)

Om dina närmaste är införstådda med att du inte vill bli grattad, så visst kan du säga det till dem! Men det blir nog lite avigt om du säger det till dina vänner. 

Svar på tråden Undanbe gratulationer?