• Anonym (Stellabella)

Mer troligt att någon tycker man luktar illa? ;-)

Ta det här med glimten i ögat... Med tanke på att vilka parfymer man gillar är minst sagt objektivt är det inte mer troligt att någon tycker att ens parfym luktar illa än att han/hon tycker att man doftar gott? 

Jag utgår från att man är hel och ren och pratar nu bara om parfym/cologne som enbart känns när man kramas eller är väldigt nära någon. 

Vad är oddsen att personen ska tycka att man har en jättegod parfym liksom? Tänk om dom tycker att man luktar jätteilla? Hemska tanke haha. 

Eller tänker man inte så eftersom att man blir utsatt för parfymen så kort tid när man kramas? 

Pratar nu enbart om vänskapliga korta kramar. 

• Svar på tråden Mer troligt att någon tycker man luktar illa? ;-)
  • Anonym (Nova)

Aldrig tänkt på, ärligt talat. Det skulle krävas något extremt för att jag skulle reagera.

• Anonym (Stellabella)
    Anonym (Nova) skrev 2025-08-10 22:30:43 följande:

Aldrig tänkt på, ärligt talat. Det skulle krävas något extremt för att jag skulle reagera.

Jag vet, jag tänker på de mest konstiga saker ibland hahahaha.

Så någons parfym ska lukta väldigt illa för att du ska tycka att det är blääää? Att man oftast är ganska neutral inför någons parfym även om det är inte ens favorit på jorden? 
  • Anonym (Nova)
    Anonym (Stellabella) skrev 2025-08-10 22:33:42 följande:
    Jag vet, jag tänker på de mest konstiga saker ibland hahahaha.

Så någons parfym ska lukta väldigt illa för att du ska tycka att det är blääää? Att man oftast är ganska neutral inför någons parfym även om det är inte ens favorit på jorden? 
    Om det är så lite att man bara känner när man kramas skulle jag aldrig reagera.
  • Fjäril kär

Oavsett doftnoten på parfymen så kommer den ändå lukta gott under förutsättning att personen inte hällt på sig en halv flaska. 
    Det är liksom hemligheten med att lukta gott.  En puff som bara anas i en kram , ja då luktar det gott. 

Ska en parfym lukta genuint illa så måste den vräkas på i mängder så pass mycket att den reagerar kemiskt med personens egen hud/svett/doft  , alternativt att parfymen är skadad av solljus eller på olika sätt härsknat.

• FuruForever

Det kanske inte luktar illa... men många människor är känsliga för starka dofter , inklusive jag själv. Då är det en plåga att vara nära någon som bär parfym.

• Anonym (Nova)
    FuruForever skrev 2025-08-10 23:57:05 följande:

Det kanske inte luktar illa... men många människor är känsliga för starka dofter , inklusive jag själv. Då är det en plåga att vara nära någon som bär parfym.

Fast frågan handlade om en doft "som enbart känns när man kramas eller är väldigt nära någon".
  • Anonym (Frida)

Enda gångerna jag har reagerat negativt på någons parfym, förutom när någon har dränkt sig i den, är när den är blandad med cigarettlukt eller svett. Jag kommer tyvärr ihåg en kollega som hade någon citrusdoftande parfym/deo men sannolikt ingen antiperspirant, så när lukten av svett blandades med citronlukt var det rätt hemskt. Den lukten var inte så rolig att jobba nära i en kassa.

Svag parfymdoft är sällan störande för mig, men om parfymen luktar kemiskt eller "härsket" (jo, parfymer kan härskna) så är det inte så trevligt. Hur gott en parfym än doftar i små doser så blir den dock hemsk i stora mängder. Kläder dränkta i sköljmedel, och såna där billiga bodysprayer som typ Axe är värst.

• Anonym (Stellabella)
    Anonym (Nova) skrev 2025-08-10 22:37:22 följande:
    Om det är så lite att man bara känner när man kramas skulle jag aldrig reagera.
    Menar du att du varken skulle reagera positivt eller negativt på någons parfym vid en kram?

Håller med till 100 men nu pratar vi om såpass lite att du bara märker av det vid en kram. 

• Anonym (X)
    Anonym (Stellabella) skrev 2025-08-11 15:54:23 följande:
    Menar du att du varken skulle reagera positivt eller negativt på någons parfym vid en kram?

Håller med till 100 men nu pratar vi om såpass lite att du bara märker av det vid en kram. 
    Jag reagerar varken positivt eller negativt, det är bara en doft som man känner av i några sekunder.
  • Anonym (Stellabella)
    Fjäril kär skrev 2025-08-10 23:02:12 följande:

Oavsett doftnoten på parfymen så kommer den ändå lukta gott under förutsättning att personen inte hällt på sig en halv flaska. 
    Det är liksom hemligheten med att lukta gott.  En puff som bara anas i en kram , ja då luktar det gott. 

Ska en parfym lukta genuint illa så måste den vräkas på i mängder så pass mycket att den reagerar kemiskt med personens egen hud/svett/doft  , alternativt att parfymen är skadad av solljus eller på olika sätt härsknat.

Förstår jag dig rätt att så gott som alla parfymer doftar gott i dom fem sekunder man kramar någon oavsett egna preferenser? Förutsatt att man bara anar lite parfym. 

Jag har inte tänkt på det i dina banor men det stämmer ju bra om en parfym man anar och en som är dränkt i den. Min tandläkare och svärmor har samma parfym. På tandläkaren anar jag den bara litelite grann när hon är böjd över mig och den doftar helt ok. Svärmor använder halva flaskan och jag tycker hon luktar totalt vedervärdigt och vill bara därifrån när hon sätter sig i bilen eller vid bordet för att det luktar så starkt. Det är en parfym som jag aldrig skulle gå med själv men kontentan av det hela är att på tandläkaren är den okej, på svärmor hemsk. 

Så man kan vara ganska lugn i att dom flesta inte kommer att tycka att man luktar hemskt vid en kram även om det inte är deras favoritparfym?
Svar på tråden Mer troligt att någon tycker man luktar illa? ;-)