• Anonym (ts)

Tips från coachen

Jag tror inte att någon människa väljer att vara fruktansvärd, t ex en mobbare eller dylikt, utan saker kan gå snett i ens människas liv. Jag tror att vi mäniskor vill vara goda, och är goda, fast många kan ju såklart vara fruktansvärda, som sagt. 
    Vad vill jag ha sagt med allt detta? Jo, att det gäller att man ska vara snäll. Ta hand om varandra. Godhet är som ringar på vatten. Din snällhet kan bidra till att andra vill vara snälla. Make the world a better place. 

Ta hand om varandra. 

• Svar på tråden Tips från coachen
  • Anonym (tvivlar)

Jag tror du har fel. Även om saker går snett i ens liv är alla ens handlingar val man gör, mer eller mindre medvetet. Att ägna varje skolda i 10 år åt att utstuderat mobba en klasskamrat kan inte skyllas på "gått snett hemma", särskilt inte när mobbarens hemförhållanden är mycket bättre och tryggare än den mobbades. Om den mobbade då samtidigt gör sitt yttersta för att alltid vara snäll i alla lägen, även mot mobbaren, och inte ta upp det med någon under föreställningen att man då är dum för att man ställer till besvär, så faller hela ditt resonemang som en sten i vatten.

mvh den där mobbade

• Anonym (ts)
    Anonym (tvivlar) skrev 2025-08-10 23:34:50 följande:

Jag tror du har fel. Även om saker går snett i ens liv är alla ens handlingar val man gör, mer eller mindre medvetet. Att ägna varje skolda i 10 år åt att utstuderat mobba en klasskamrat kan inte skyllas på "gått snett hemma", särskilt inte när mobbarens hemförhållanden är mycket bättre och tryggare än den mobbades. Om den mobbade då samtidigt gör sitt yttersta för att alltid vara snäll i alla lägen, även mot mobbaren, och inte ta upp det med någon under föreställningen att man då är dum för att man ställer till besvär, så faller hela ditt resonemang som en sten i vatten.

mvh den där mobbade

Ledsen att höra att höra vad du har varit med om. 
    Har också varit mobbad. Tror gott om människor. Tror inte att alla mobbare har dåligt hemma, utan kanske i vissa fall kanske något fel i personligheten typ? Hjärnan? Vem vet. 
  • Anonym (A)
    Anonym (ts) skrev 2025-08-10 23:02:02 följande:
    Tips från coachen

Jag tror inte att någon människa väljer att vara fruktansvärd, t ex en mobbare eller dylikt, utan saker kan gå snett i ens människas liv. Jag tror att vi mäniskor vill vara goda, och är goda, fast många kan ju såklart vara fruktansvärda, som sagt. 
    Vad vill jag ha sagt med allt detta? Jo, att det gäller att man ska vara snäll. Ta hand om varandra. Godhet är som ringar på vatten. Din snällhet kan bidra till att andra vill vara snälla. Make the world a better place. 

Ta hand om varandra. 

Tycker att du har en väldigt naiv syn på människan. Finns t o m människor som saknar empati och får njutning av att se andra lida. Nej, alla är verkligen inte goda eller strävar efter att vara det!
  • Freddie K

Jag vill gärna tro att människor är goda, men innerst inne vet jag att det inte är så. Jag tror inte människor är snälla av naturen. Det låter kanske lite cyniskt, men. Tänk på alla krig vi har och på allt dumt som människan gör.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Uppfattning)

Jag har uppfattningen att vi människor är goda och onda samtidigt i våran natur. Men att människor pendlar mellan dessa två. Eller att Någon är mer eller mindre på den ena sidan.

En ljus sida och en mörk sida. Dessa måste balanseras för att vara sund. 

Ljuset tämjer och omfamnar mörkret. Mörkret kan vara bra till t.ex försvar. Men mörkret får inte ta över.

Inget mörker inget ljus och vice verca.

• Anonym (H)
    Anonym (Uppfattning) skrev 2025-08-11 15:16:50 följande:

Jag har uppfattningen att vi människor är goda och onda samtidigt i våran natur. Men att människor pendlar mellan dessa två. Eller att Någon är mer eller mindre på den ena sidan.

En ljus sida och en mörk sida. Dessa måste balanseras för att vara sund. 

Ljuset tämjer och omfamnar mörkret. Mörkret kan vara bra till t.ex försvar. Men mörkret får inte ta över.

Inget mörker inget ljus och vice verca.

Det tror jag också. Människan är komplex.
  • Anonym (M)

Jag tror att många mobbare inte inser vilken påverkan deras agerande har. Vad som är en kick av makt för dem eller ett hånskratt på någon annans bekostnad förstår de inte kan leda till en klump i magen varenda morgon för deras offer. Eller till att man ligger hemma på helgen och fasar för måndag. Eller att ens självbild och personlighet påverkas för lång tid framöver.

Däremot tycker jag inte man behöver hitta på ursäkter för skitbeteenden. Vi har en anställd på jobbet som upprepade gånger betett sig illa mot sina medarbetare. För att hen hade en svår barndom, mår dåligt ibland osv osv. Bullshit. Jag hade också en svår barndom och inte tar jag ut det på andra. Det är en faktor men ingen bortförklaring till att bete sig illa.

Och slutligen så lär sig inte mobbare av snällhet. Snälla människor som inte ger igen är perfekta måltavlor att hacka på. Mobbare lär sig av hårda, påtagliga konsekvenser. Jag gav igen på ett par stycken under min skoltid. Ingen av dem rörde varken mig eller någon annan igen. 

Svar på tråden Tips från coachen