• bettan28

Medikinet eller elvanse?

Hej!
    jag börjar med att säga att detta är endast en fråga vad ni tyckt passar er bäst. Jag vet att det är inviduellt.

jag började för 3 månader sen med medikinet 20mg. Sen fick jag trappa upp till 20mg förmiddagen och 30mg på eftermiddagen. Och nu ligger jag på 3 x 20mg fördelat på 3 gånger under dagen. Morgon eftermiddag och tidig kväll.

jag upplever den som väldigt ojämn. Blir hyper första timmen sen dötrött därefter till nästa dos. 

jag har hört att elvanse ska vara bättre.
    vad är er erfarenhet som gått från medikinet till elvanse?

om man byter medicin går man från lägsta dos då?

känns konstigt om jag har 60mg nu och ska hoppa till 20mg på elvanse.

ska till läkare 27e så får diskutera mer då men ser gärna vad ni har för erfarenheter. Helst med medikinet till elvanse. Som testat båda.

• Svar på tråden Medikinet eller elvanse?
  • Freddie K

Jag har testat de flesta ADHD mediciner. Där ibland Medikinet. Nu har jag Elvanse. Jag tycker att Elvansen funkar bättre. Den är jämnare. Den behöver jag bara ta en gång på morgonen och den håller i sig hela dagen. Man börjar alltid med den lägsta dosen för att sen öka om det behövs.

Jag hoppas att det var ett bra svar? .

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Elsb1

Jag har testat båda. Äter elvanse just nu och har gjort i snart 3 år, är jättenöjd med den och den fungerar väldigt bra för mig. Jag testade concerta först och sedan även medikinet innan jag fick testa elvanse. Medikinet testade jag inte i så många dagar dock så jag fick sådant fruktansvärt åbgestpåslag av den, kände mig stressad, orolig och ångestfylld. Fick absolut bättre koncentrationsförmåga, men biberkningarna var alldeles för kraftiga. 

Och ja, byter du medicin så börjar du ?från början? med upptrappningen. Beroende på vad det är för medicin/substans så kan det dock gå snabbare än upptrappningen med din första medicin då kroppen redan kan vara ?van? med ämnet, detta beror dock på vilken medicin/substans. 

Hoppas du hittar rätt medicin för dig!!:)

• bettan28
    Freddie K skrev 2025-08-11 13:42:46 följande:

Jag har testat de flesta ADHD mediciner. Där ibland Medikinet. Nu har jag Elvanse. Jag tycker att Elvansen funkar bättre. Den är jämnare. Den behöver jag bara ta en gång på morgonen och den håller i sig hela dagen. Man börjar alltid med den lägsta dosen för att sen öka om det behövs.

Jag hoppas att det var ett bra svar? .

Tack! Jodå det var bra svar. Blev så osäker bara. Tänkte om man är van med en högre dos och helt plötsligt byter, att det inte blir något konstigt i kroppen 😊
  • bettan28
    Elsb1 skrev 2025-08-17 16:27:16 följande:

Jag har testat båda. Äter elvanse just nu och har gjort i snart 3 år, är jättenöjd med den och den fungerar väldigt bra för mig. Jag testade concerta först och sedan även medikinet innan jag fick testa elvanse. Medikinet testade jag inte i så många dagar dock så jag fick sådant fruktansvärt åbgestpåslag av den, kände mig stressad, orolig och ångestfylld. Fick absolut bättre koncentrationsförmåga, men biberkningarna var alldeles för kraftiga. 

Och ja, byter du medicin så börjar du ?från början? med upptrappningen. Beroende på vad det är för medicin/substans så kan det dock gå snabbare än upptrappningen med din första medicin då kroppen redan kan vara ?van? med ämnet, detta beror dock på vilken medicin/substans. 

Hoppas du hittar rätt medicin för dig!!:)

Tack!. Blev så osäker bara. Tänkte om man är van med en högre dos och helt plötsligt byter, att det inte blir något konstigt i kroppen 😊

får också ångest av medikinet. bad om att få byta redan i början på juli men då var alla på semester osv så får vänta 10 dagar till. Blir nästan stressad av den.
Svar på tråden Medikinet eller elvanse?