• proximacentauri

Bröllopstal – behöver “fältstudier” om lyckliga äktenskap 💍📊

Hej alla,

I helgen ska jag hålla ett tal på min nära väns bröllop. Hon gifter sig med en fantastisk kille, och jag vill gärna dela med mig av några praktiska, hjärtliga (och kanske lite roliga) tips för ett långt och lyckligt äktenskap.

Här är problemet: jag är singel. Har aldrig varit gift. Men som ingenjör och före detta konsult (vilket är erfarenheter som jag även delar med bruden) vet jag att när man inte kan något, då studerar man och gör research. Hittills har jag samlat in information från kollegor på jobbet, men nu vänder jag mig till den stora samlade visdomen här på nätet.

Jag skulle gärna vilja höra från er som är eller har varit gifta om två saker:

Vad tycker du är nyckeln till ett lyckligt och långvarigt äktenskap?

Om du kunde gå tillbaka till början av ditt äktenskap, vad är en sak du skulle ha gjort annorlunda?

Era svar kommer att hjälpa mig att skriva ett tal som är insiktsfullt, äkta och förhoppningsvis ger min vän och hennes blivande man något värdefullt att ta med sig in i äktenskapet.

Tack på förhand för att ni hjälper en nyfiken men oerfaren singel att låta som att hon vet vad hon pratar om!

• Svar på tråden Bröllopstal – behöver “fältstudier” om lyckliga äktenskap 💍📊
  • Ikaros12

De bästa relationerna kräver att man arbetar för det, eller ork. Om man tar varje ord ork som en byggsten så har du tre viktigaste grundstenarna för alla lyckade äktenskap.

o för omtänksamhet för att båda ska må bra och känna sig älskade

r för respekt för den andras personliga utveckling och integritet

men störst av allt är k för kommunikation 

• Anonym (X)

Nja, ett bröllopstal ska väl vara roligt och handla om kärlek, inte äktenskapsrådgivning. Eller har jag missuppfattat det?

• Ikaros12

Jag tycker nog att något som är väldigt fint med just bröllop är att det är en väldig blandning, men att allt är positivt och med kärlek. Det ska kännas att det finns både glädje och framtidstro och då funkar fina minnen, humor och kärleksfulla tankar som paret kan bära med sig. 

• Anonym (Tess)

Det finns en jättefin countrylåt som jag hörde av en slump för x antal år sedan. Där sjunger han att kärlek är något man gör, inte något man bara "hamnar i". 
    Och det tänker jag mycket på, man kan inte aktivt gå runt och tänka och tro utan man behöver med handling visa kärlek och omsorg.
    Clint Black - "Something that we do"

• Goneril

Man kan flika in lite goda råd från litteraturen, såsom att hänvisa till brevväxlingen mellan Karin och Carl Larsson. Den visar på ett djupt personligt och kärleksfullt förhållande. Man kan också referera till John Gottmans bok "The Seven Principles for Making Marrige Work." Principerna hittar man på nätet. TS sökte lite allvar och eftertanke; han ska inte vara någon Standup-comedian.De "roliga"talen glömmer man bort när man skrattat färdigt. Något som ofta blir uppskattat är bröllpstal på vers, jag har skrivit åtskilliga.

• Anonym (Grabb)

Med tanke på att du verkar vara i samma ålder som bruden, som du dessutom benämner som en nära vän, och som du delar samma yrkeserfarenheter med...

Att prata om "nyckeln till ett lyckligt äktenskap" ...mmm... ska du göra det så tror jag din bästa framgång är att utgå från "bruden", hennes personlighet och i det väva in brudgummen...

Att du som jämnårig, utan eget äktenskap i bagaget, t o m som oerfaren singel, ska prata om "lyckligt äktenskap" på ett seriöst sätt (baserat på andras erfarenheter) det tror jag helt ärligt inte kommer att bli bra... antingen så blir det "ChatGTP" genomskådat eller så kommer det bara bli plattityder och inte genuint och äkta...

Det är bättre att överlåta den typen av tal till bruden och brudgummens (gifta) föräldrar.

Jag slår ett slag för positivitet, humor, personligt, och avslutningsvis - kärlek och lycka.

Är du ingenjör och konsult (tillika bruden) gör ett flödesschema... Cool

Svar på tråden Bröllopstal – behöver “fältstudier” om lyckliga äktenskap 💍📊