• Anonym (Blödartanten)

Hormonspiral kyleena

Efter en abort i april satte jag in kyleena hormonspiral. Jag har tidigare haft mirena Som jag fick mycket biverkningar av, dels hudåkommor och humörsvängningar.

i alla fall så blödde jag varje dag i två
    månader, därefter gick det till varannan vecka och nu blöder jag cirka tre dagar VARJE vecka. Blir tokig på att alltid vara beredd på att kunna blöda!

Min sambo och min familj tycker att jag konstant är sur och jag vet inte hur länge man ska stå ut innan man ska plocka ut den? Jag har haft den i cirka fyra månader nu. Någon med erfarenhet? Vad har ni istället? 

• Svar på tråden Hormonspiral kyleena
  • Anonym (Kanske?)

Jag hade kopparspiral i 15 år och tyckte det funkade bra, men då blödde jag klart inte överdrivet mycket från början. Med den blev det ett jobbigt dygn och sen normal mens.

Vid klimakteriet hade jag en massa olika konstiga symptom och då övertalade en kvinnlig gyn mig att testa Kyleena. Den satt i 18 månader och jag fick ingen mer mens med den, möjligen någon rosa flytning ett para gånger. Att få fetare hy är en fördel för mig som är torr men däremot fick jag alldeles för mycket aptit av den. Kunde inte hålla vikten med Kyleena fast det inte varit svårt förut i livet om jag skärpte mig lite.

Jag är van att ha två dagar i cykeln när jag äter allt jag hittar om jag inte påverkas av annat än egna hormoner, med hormonspiralen blev det snarare två veckor. Eftersom jag inte ville förlora hela min garderob åkte den ut.

Det kanske inte hjälper så mycket men det var min erfarenhet, i alla fall.

Svar på tråden Hormonspiral kyleena