• Anonym (Hooked)

Jag börjar förstå varför folk blir beroende av Coca cola.

Har varit ovanligt törstig den här sommaren. Förr om somrarna var vatten det enda som kunde släcka min törst, iskallt, ofta med några skvättar citron i, jag inser förstås också att det var mycket nyttigare för kroppen. Men denna sommar har jag av någon anledning blivit "hooked" på Coca cola, efter att en granne till mig, som är colaberoende, kommit hem med hela kartonger med Coca cola-burkar. Iskall/ kylskåpskall Coca cola på burk är ju mycket godare än på PET-flaska, eftersom det ger colan en renare smak. Min granne köper vanlig cola, men jag kör med Cola Zero, eftersom jag har diabetes och inte får ha ett större sockerintag. Men jag har verkligen blivit beroende av det, så pass att t.o.m. 7 burkar om dagen blivit "för lite". Hur kan jag göra för att bryta detta nyväckta beroende?

Det kostar ju en del trots allt.

• Svar på tråden Jag börjar förstå varför folk blir beroende av Coca cola.
  • Anonym (X)

Dra ner till 5 burkar om dagen, sedan 4 osv.

Eller sluta köpa det tvärt.

Se till att ha bra alternativ hemma.

• Anonym (Två sätt)

Nedtrappning. Drick max sju burkar per dag denna vecka, sedan max sex burkar per dag nästa vecka o.s.v.

Eller cold turkey. Bara sluta, rakt av, och stå ut med suget tills det till sist ger med sig.

Oavsett hur du gör så kommer du att behöva stå emot suget, i någon mån.

• Anonym (Q)

Det är med all sannolikhet koffeinet som du har blivit beroende av. Det tar bara 1-2 veckor att bli av med ett koffeinberoende med de värsta symptomen dag ett och två.

Vill du så kan du testa att trappa ner eller byta koffeinkällan till tex iste eller kaffe. Orsaken till att byta koffeinkälla skulle vara att den kanske kan vara billigare, eller nyttigare, eller mindre god (och därför lättare att trappa ner).

• Anonym (Wang)

Det är bara att sluta om du tycker det är för mycket. Fortsätt att dricka citronvatten. 

• Anonym (Slutat förr)

Jag har slutat ett antal gånger och det bästa är att trappa ner. Idag 5 burkar, imorgon 3, i övermorgon 1-2 tills du märker att du inte får abstinensbesvär som huvudvärk osv. Men sluta nu innan du har blivit totalt beroende och fått cola till en vana. Din kropp och dina tänder kommer att tacka dig. 

• Anonym (Hooked)
    Anonym (Wang) skrev 2025-08-11 16:34:52 följande:

Det är bara att sluta om du tycker det är för mycket. Fortsätt att dricka citronvatten. 

Det är inte så "bara" som jag trodde. Har blivit beroende på riktigt.
  • Anonym (Hooked)
    Anonym (Slutat förr) skrev 2025-08-11 16:40:36 följande:

Jag har slutat ett antal gånger och det bästa är att trappa ner. Idag 5 burkar, imorgon 3, i övermorgon 1-2 tills du märker att du inte får abstinensbesvär som huvudvärk osv. Men sluta nu innan du har blivit totalt beroende och fått cola till en vana. Din kropp och dina tänder kommer att tacka dig. 

Är det kolsyran som påverkar tänderna negativt? För i Cola Zero finns ju inget socker. Men jag ska följa ditt råd. :)
  • Anonym (Hooked)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-11 16:31:53 följande:

Det är med all sannolikhet koffeinet som du har blivit beroende av. Det tar bara 1-2 veckor att bli av med ett koffeinberoende med de värsta symptomen dag ett och två.

Vill du så kan du testa att trappa ner eller byta koffeinkällan till tex iste eller kaffe. Orsaken till att byta koffeinkälla skulle vara att den kanske kan vara billigare, eller nyttigare, eller mindre god (och därför lättare att trappa ner).

Jag tror jag ska gå över till kaffe helt, även om jag dricker det också. Det måste ju vara långt bättre då kaffe sägs vara nyttigt numera.
  • Anonym (Tvärstopp)

Jag slutade tvärt. I en vecka ville inte mina studiekamrater ha med mig och göra för jag blev väldigt tvär och sur. Sedan dess har jag knappt druckit cola mer, vi pratar 25 år.

• Anonym (Q)
    Anonym (Hooked) skrev 2025-08-11 16:45:19 följande:
    Jag tror jag ska gå över till kaffe helt, även om jag dricker det också. Det måste ju vara långt bättre då kaffe sägs vara nyttigt numera.
    Bra idé. Tänk bara på att en kopp kaffe innehåller 2-3 gånger så mycket koffein som en burk cola, så att du inte av misstag trappar upp koffeinintaget.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-11 16:49:30 följande:
    Bra idé. Tänk bara på att en kopp kaffe innehåller 2-3 gånger så mycket koffein som en burk cola, så att du inte av misstag trappar upp koffeinintaget.
    Och testa kanske kallbryggt kaffe! Jag tycker att det är jättegott på varma dagar.
  • Anonym (Sandra)

Hade en kusin som under 90-talet var helt beroende av cola. Drack vid varje tillfälle som gavs. Det absolut värsta var när jag arbetade på dagis. Och en mamma hade alltid med sig Coca cola i nappflaskorna. Helt galet, man kan ju bara undra hur dom fick behålla sina tänder.

Jag dricker väldigt sällan läsk, om jag gör det oftast max ett glas. Ännu mer sällan läsk med socker. Brukar bli sockerfritt.

Du måste börja trappa ned, så är det med nästan allt man missbrukar. 

Med tanke på vad tandvård kostar idag och att allt fler inte har råd. Borde det vara avskräckande nog. Coca Cola är karies framkallande något enormt, för inte tala om hur det fräter på emaljen.

• Anonym (Två sätt)
    Anonym (Hooked) skrev 2025-08-11 16:44:19 följande:
    Är det kolsyran som påverkar tänderna negativt? För i Cola Zero finns ju inget socker. Men jag ska följa ditt råd. :)
    Jag tror att det framförallt är fosforsyran (E338) som påverkar tänderna. 
  • Anonym (Tandfen)
    Anonym (Två sätt) skrev 2025-08-11 18:52:06 följande:
    Jag tror att det framförallt är fosforsyran (E338) som påverkar tänderna. 
    Det stämmer men även kolsyran påverkar i sig.

Finns studier på karies hos de som "missbrukar" mineralvatten också...
  • Häegertz

Det är på riktigt och det är jobbigt. Det liksom kilar in sig i skallen och man kan inte tänka en rak tanke.

För lite drygt 30 år sedan låg jag i sängen mitt i natten och blev colasugen. Det känns som om man ska kvävas och halsen liksom snörper ihop sig, och det enda som hjälper är den förbannade colan. Jag klädde på mig och gick ut i snöstormen för att spatsera 7 kilometer i snö upp över knäna. Jag genom skog och åkermark till den enda nattöppna macken, köpte en burk cola, drack och gick de sju kilometerna hem. Fortfarande snöstorm. Fick en liten tankeställare och har i stort sett inte rört sötslabbet sen dess.  

• Tow2Mater
    Häegertz skrev 2025-08-12 15:54:27 följande:

Det är på riktigt och det är jobbigt. Det liksom kilar in sig i skallen och man kan inte tänka en rak tanke.

För lite drygt 30 år sedan låg jag i sängen mitt i natten och blev colasugen. Det känns som om man ska kvävas och halsen liksom snörper ihop sig, och det enda som hjälper är den förbannade colan. Jag klädde på mig och gick ut i snöstormen för att spatsera 7 kilometer i snö upp över knäna. Jag genom skog och åkermark till den enda nattöppna macken, köpte en burk cola, drack och gick de sju kilometerna hem. Fortfarande snöstorm. Fick en liten tankeställare och har i stort sett inte rört sötslabbet sen dess.  

Ja allt det jobbet för en cola. Du borde ju iallafall köpt två eller tre. Då kunde du vaknat på morgonen och öppnat en och njutit av sängvärmen och en cola medans du tänker tillbaka på nattens bravader.
  • Häegertz
    Tow2Mater skrev 2025-08-13 00:24:21 följande:
    Ja allt det jobbet för en cola. Du borde ju iallafall köpt två eller tre. Då kunde du vaknat på morgonen och öppnat en och njutit av sängvärmen och en cola medans du tänker tillbaka på nattens bravader.
    Med tanke på att jag var väldigt ung vid tillfället så misstänker jag att en burk var allt jag hade råd med. :D
Svar på tråden Jag börjar förstå varför folk blir beroende av Coca cola.