• Kourion

Nikotin, gravid!! ej planerat, oro att jag skadat bebis

Hej, 

Jag hade ett ganska traumatiskt missfall i februari i år vilket resluterade i 3 cytotec behandlingar, 2 skrapningar och en operation då kroppen inte fick ut alla rester. 
    Efter det kraschade jag totalt och började röka cigaretter. 
    Nu har jag blivit gravid igen. plussade idag och borde vara i v 5+5 om jag räknat rätt. Har inga symtom och detta var inte planerat. Givetvis har jag inte tagit ett bloss sedan imorse och kommer inte heller att göra det. Bokade in mig direkt på ett tidigt UL nästa fredag och bör då vara i v 7+2. 

Har sådan sjuk ångest för att jag har rökt cigaretter dessa veckor jag uppenbarligen varit gravid men har inga symtom mer än att jag ville ta ett test pga sen mens (vilket inte heller är ovanligt för min del) 

Kan någon ge mig en solskenshistoria eller lugna min ångest då jag känner mig som världens sämsta människa som inte kunde veta att jag var gravid och att jag på något sätt har skadat det som växer inuti mig. 

att tillägga så är jag snart 40 år dessutom.. 

• Svar på tråden Nikotin, gravid!! ej planerat, oro att jag skadat bebis
  • Anonym (Rökning)

Jag lyckades inte sluta röka förrän vecka 12-13 nånting med hjälp av nikotinplåster i samråd med sjuksköterskan på vc. Inget är fel på min bebis. värre att röka längre fram i graviditeten enligt min barnmorska

• Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (Rökning) skrev 2025-08-13 17:12:50 följande:

Jag lyckades inte sluta röka förrän vecka 12-13 nånting med hjälp av nikotinplåster i samråd med sjuksköterskan på vc. Inget är fel på min bebis. värre att röka längre fram i graviditeten enligt min barnmorska

Den barnmorskan svamlar kan jag meddela, men hon menade säkert väl.

Rökning ökar bland annat risken för missbildningar och de uppstår givetvis när fostrets organ anläggs under de första tre månaderna och utvecklingen är som snabbast. Vidare ger nikotinexponering också begåvningsskador och du kan inte veta om din bebis hade haft högre IQ eller sluppit eksem och allergier om du inte hade rökt. 

Några exempel:

The average IQ for a non-smoker was about 101, while the smokers' average was more than seven IQ points lower at about 94, the study determined. The IQs of young men who smoked more than a pack a day were lower still, at about 90. 

www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100401151746.htm

"Ett halvt paket om dagen räcker. Även måttlig rökning ökar risken för att drabbas av demenssjukdomar, enligt en ny studie."

www.vardfokus.se/halsa/aven-mattlig-rokning-okar-risken-for-demens/

Rökning är också den hittills enda utvärderade livsstilsvariabel som enligt  forskning ger skador som syns två generationer fram. Om kvinnan röker under sin graviditet kommer det bl.a. att öka risken för astma och allergier hos hennes barnbarn.

Men om vi nöjer oss med den första generationen som haft en rökande gravid mor så har vi t.ex. detta:

"Syftet med avhandlingen var att undersöka hälsoeffekter av att ha exponerats för tobaksrökning under fosterlivet genom att specifikt titta på risken för typ 1-diabetes hos barn samt risken för övervikt, graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning hos vuxna kvinnor."
    -
    "Vi fann att kvinnornas risk för övervikt och graviditetsdiabetes ökade med ungefär 50 procent om de varit utsatta för tobaksrökning under fosterlivet, och barnen hade ca 2?3 gånger högre risk att utveckla typ 1-diabetes. Dessa resultat stod sig vid justering för olika förväxlingsfaktorer, som t ex kvinnans ålder, egna rökvanor, BMI och födelsevikt."

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2015/12/rokning-under-graviditet-kan-ge-barnet-langsiktiga-halsoeffekter/

Men, man kan inte ändra på det som redan hänt och det är inte lönt att oroa sig över det i förskott heller. Så TS, fokusera på att du slutar röka nu, det är en enorm vinst att du gör det för både bebisen och för dig själv.

Lycka till!
Svar på tråden Nikotin, gravid!! ej planerat, oro att jag skadat bebis