• Anonym (barnlös)

Ställa in träff pga barn

Är det vanligt? Om det inte är små barn som inte klarar sig själva utan tonåringar och ibland tom vuxna tonåringar som det gäller om här. Barnen går alltid förs, säger personen. Det är inte sjukdom eller något livshotande som inträffat. Utan mest att barnet eller barnen verkade vilja att personen skulle göra något med sin förälder. Föräldern hade redan bokat dejten och barnet/barnen visste det nog inte.

I början typ 1-3 träffen gäller detta.

Är det vanlig och rimlig att ställa in så. Eller gör man så bara om man inte är så värst intresserad.

• Svar på tråden Ställa in träff pga barn
  • Anonym (Xcvb)

Beror på ålder hos barnen samt anledning.

Om det är barn som kan vara hemma själv och inget ovanligt hänt (t ex mår dåligt, träffas sällan så vill passa på, sjukdom etc) så tycker jag inte att man ställer in. Så pass stora barn måste lära sig att de inte alltid kommer först. 

• Anonym (Patrik)

Haha, att ni aldrig lär er. Dom flesta frivilligt barnfria dejtar inte folk med barn. 

Du benämner dig dock själv som barnlös. Så jag antar att du eventuellt vill ha barn/eller önskar barn men kanske inte kan få av medicinska skäl. Det är TVÅ helt skilda saker att man är barnlös eller frivilligt barnfri. Där det sista innebär att man inte har någon saknad/önskan efter barn. 

Di kommer ALLTID vara nr 2 med en person med barn. Om du har problem redan nu, kommer det spricka relativt fort när ni väl inleder något.

Mitt råd är att du börjar dejta någon utan barn själv, för att slippa en massa problem.

• Anonym (barnfri)

Förstår inte varför man som barnfri skulle dejta på detta sättet. Jag hade sökt mig till någon annan som passade bättre.

• Anonym (barnlös)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-08-12 17:57:29 följande:

Haha, att ni aldrig lär er. Dom flesta frivilligt barnfria dejtar inte folk med barn. 

Du benämner dig dock själv som barnlös. Så jag antar att du eventuellt vill ha barn/eller önskar barn men kanske inte kan få av medicinska skäl. Det är TVÅ helt skilda saker att man är barnlös eller frivilligt barnfri. Där det sista innebär att man inte har någon saknad/önskan efter barn. 

Di kommer ALLTID vara nr 2 med en person med barn. Om du har problem redan nu, kommer det spricka relativt fort när ni väl inleder något.

Mitt råd är att du börjar dejta någon utan barn själv, för att slippa en massa problem.

Det var för att jag tänkte att jag har inga barn själv och jag då förstår nog inte riktigt hur man brukar göra/se på saken om man har barn själv. Du svarar inte riktigt på vad jag undrade över men tack för din åsikt.

Ni som själva har barn får gärna svara om ni hade tyckt det var rimligt att ställa in och varför.

• Anonym (barnlös)
    Anonym (barnfri) skrev 2025-08-12 18:01:05 följande:

Förstår inte varför man som barnfri skulle dejta på detta sättet. Jag hade sökt mig till någon annan som passade bättre.

Galen attraktion till personen som inte är direkt lätt att söka någon annanstans. Så ville vara lite mer säker att det inte är jag som tänker fel innan jag går vidare
  • Anonym (tonårs förälder)

Det kan vara så att personen inte vill berätta varför den måste ställa in pga barnet.
    Känner ni inte varandra bra och till hänsyn till tonåringen berättar man inte för folk man inte känner så väl om barnet t ex har ett problem eller mår dåligt.
    Man outar inte för andra om tonåringens orsak.

Om ni inte känner varandra vet du ju inte om det är vanligt att personen ställer in pga tonåringen eller om det faktiskt är något som dom vill hålla privat och inte berätta om av hänsyn till tonåringen.

• Anonym (Mamma Mu)

Jag hade först och främst förberett barnen på att jag ska bort X dag och under vilken tid.
    Sen är det ju så att alla åldrar har ju sina utmaningar och saker händer barnen när man minst anar det och det sätter käppar i hjulen för ens egna planer.
    Barnen kommer alltid först, krävs att den man dejtar är tålmodig och självständig för att klara av att det svänger ibland😅
    Som singelmamma ( iallafall jag) skulle jag verkligen inte vilja ställa in en date i onödan, är svårt nog att hitta någon som är mogen nog att våga dejta en mamma med barn🥰
    avvakta, kolla upp om barnen mår bra, hör efter om ni kan planera en ny date snart och önska bättre tur med den🥰

• Anonym (barnlös)
    Anonym (tonårs förälder) skrev 2025-08-12 18:16:25 följande:

Det kan vara så att personen inte vill berätta varför den måste ställa in pga barnet.
    Känner ni inte varandra bra och till hänsyn till tonåringen berättar man inte för folk man inte känner så väl om barnet t ex har ett problem eller mår dåligt.
    Man outar inte för andra om tonåringens orsak.

Om ni inte känner varandra vet du ju inte om det är vanligt att personen ställer in pga tonåringen eller om det faktiskt är något som dom vill hålla privat och inte berätta om av hänsyn till tonåringen.

Man måste ju inte vara så specifik att man lämnar ut exakt vad problemet handlar om. Kan man då inte säga tex familjeproblem som orsak? Eller att det oväntat dykt upp ett privat problem? Annars så tror ju din dejt att du ställer in för typ ingenting?
  • Anonym (barnlös)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2025-08-12 18:17:30 följande:

Jag hade först och främst förberett barnen på att jag ska bort X dag och under vilken tid.
    Sen är det ju så att alla åldrar har ju sina utmaningar och saker händer barnen när man minst anar det och det sätter käppar i hjulen för ens egna planer.
    Barnen kommer alltid först, krävs att den man dejtar är tålmodig och självständig för att klara av att det svänger ibland😅
    Som singelmamma ( iallafall jag) skulle jag verkligen inte vilja ställa in en date i onödan, är svårt nog att hitta någon som är mogen nog att våga dejta en mamma med barn🥰
    avvakta, kolla upp om barnen mår bra, hör efter om ni kan planera en ny date snart och önska bättre tur med den🥰

Jag tycker nog att det ligger på den som ställer in, att försöka få till en ny date om den fortfarande är intresserad.
  • Anonym (Xcvb)
    Anonym (barnlös) skrev 2025-08-12 18:45:54 följande:
    Jag tycker nog att det ligger på den som ställer in, att försöka få till en ny date om den fortfarande är intresserad.
    Håller med. Den med mest åtaganden får berätta när den kan träffas. 
Svar på tråden Ställa in träff pga barn