• Anonym (drutten)

Presentångest

Jag behöver komma med en bra present till en kvinna som har ett ganska gott liv. Hon gillar whisky men det som uppgavs drickas just nu är japansk single malt.

Jag är ingen whiskydrickare så jag vet ingenting om det. 

Går det ens att få tag i via bolaget? Måste man beställa utomlands ifrån?
    Finns det många sådana whiskysorter?

Vet du nåt, svara till #clueless... Tungan ute

• Svar på tråden Presentångest
  • Anonym (Andreas)

Tips från coachen- om du inte kan något om whisky så låt bli..  
    Jag förstår tanken och den är fin men om du har noll kunskaper så kan det bli så ohyggligt fel . Det är dyra pengar helt enkelt. 

• Anonym (drutten)
    Kammen320 skrev 2025-08-12 19:42:43 följande:

Köp fina whisky-glas istället kanske?

Vid 50 har man alla glas man vill ha och några till. Det gäller även för henne.
  • Anonym (drutten)
    Anonym (Andreas) skrev 2025-08-12 19:36:47 följande:

Jag förstår tanken och den är fin men om du har noll kunskaper så kan det bli så ohyggligt fel . Det är dyra pengar helt enkelt. 

Nåja, jag är läskunnig med råge, men tänkte mer om någon visste om det finns något som går att få tag på i Sverige eller man ska börja GPTa på japanska säljställen direkt.

De har rest till Japan några gånger nämligen så jag vet ju inte om hennes man bara kastade ur sig det och de själva har köpt på plats enbart, eller det finns här.
  • Fjäril kär
    Anonym (drutten) skrev 2025-08-12 20:05:25 följande:
    Vid 50 har man alla glas man vill ha och några till. Det gäller även för henne.
    Skippa helt spåret med whisky och hitta på något annat istället 

Även om hon lever ett gott och lyxigt liv kan det vara det förvånansvärt enkla som uppskattas mest.  
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (drutten) skrev 2025-08-12 20:09:28 följande:
    Nåja, jag är läskunnig med råge, men tänkte mer om någon visste om det finns något som går att få tag på i Sverige eller man ska börja GPTa på japanska säljställen direkt.

De har rest till Japan några gånger nämligen så jag vet ju inte om hennes man bara kastade ur sig det och de själva har köpt på plats enbart, eller det finns här.
    Att få tag i whiskyn är inte det jag tänker på utan mest om du köper en dyr sort som inte alls är vad dom pratat om eller testat utan kan vara odrickbart för att du inte har kunskapen helt enkelt. 
  • Anonym (aa)
    Anonym (Andreas) skrev 2025-08-12 19:36:47 följande:

Så svårt är det inte... Lyckats köpa whisky som present flera gånger. 

Inte japansk dock men hur svårt kan det vara att tipsa om något bra?

• Anonym (Christine)

Tycker också att du ska skippa whiskyn. är hon whiskykonnässör så köper hon antagligen också  via andra kanaler än systemet.
    En delikatesskorg kanske? Lyxmarmelad, fina oliver, handgjorda chokladpraliner, fin olivolja - kan det vara något?

• Anonym (Fiskpinne)
    Anonym (drutten) skrev 2025-08-12 19:24:34 följande:
    Presentångest

Jag behöver komma med en bra present till en kvinna som har ett ganska gott liv. Hon gillar whisky men det som uppgavs drickas just nu är japansk single malt.

Jag är ingen whiskydrickare så jag vet ingenting om det. 

Går det ens att få tag i via bolaget? Måste man beställa utomlands ifrån?
    Finns det många sådana whiskysorter?

Vet du nåt, svara till #clueless... Tungan ute

Tog mig 20 sekunder att på Systemsbolagets hemsida hitta 90 japanska whiskyprodukter. Dyraste 300 000 kr och bligaste 350 kr. Där kan du enkelt kollla vad som finns i butiker närmast dig och vad som behöver förbeställas.
  • Anonym (drutten)
    Anonym (Fiskpinne) skrev 2025-08-13 07:57:21 följande:
    Tog mig 20 sekunder att på Systemsbolagets hemsida hitta 90 japanska whiskyprodukter. Dyraste 300 000 kr och bligaste 350 kr. Där kan du enkelt kollla vad som finns i butiker närmast dig och vad som behöver förbeställas.
    Som sagt, jag är vaken analfabet eller idiot, jag bara undrade om någon faktiskt hade ett tips om en japansk whisky?

Och om detta är en trend som jag har missat, eftersom jag inte har lagt märke till om det säljs japansk whisky på verenda pub nuförtiden eller detta är något smalt specialintresse?
  • Anonym (drutten)
    Anonym (drutten) skrev 2025-08-13 08:00:58 följande:
    Som sagt, jag är vaken analfabet eller idiot, jag bara undrade om någon faktiskt hade ett tips om en japansk whisky?

Och om detta är en trend som jag har missat, eftersom jag inte har lagt märke till om det säljs japansk whisky på verenda pub nuförtiden eller detta är något smalt specialintresse?
    Haha... Skrattande *varken, skulle det stå.
  • Anonym (aa)

Skapa en ny tråd på annat ställe eller här med en vettigare rubrik så når den säkert rätt personer ;)

• Anonym (M)
    Anonym (drutten) skrev 2025-08-13 08:00:58 följande:

Du fick ju precis ett jättebra tips. Kolla Systembolaget. Vi vet inte vilken sorts whisky hon gillar. Du förstår väl att det finns olika smaker? Om du inte vet, hur ska någon annan veta?

Varför så jäkla dryg i dina svar?
  • Anonym (Fiskpinne)
    Går det ens att få tag i via bolaget?   Svar: Ja

Måste man beställa utomlands ifrån? Svar: Nej

Finns det många sådana whiskysorter? Svar: Ja

Köp någon flaska i en prisklass som passar dig. Hon blir säkert glad

Japansk whisky är ett smalt specialintresse bland nerdarna men uppskattas av nästan alla som dricker whisky

Svar på tråden Presentångest