• Anonym (Ami)

Tunn slemhinna?

För att göra en väldigt lång historia kort. Jag och min partner har haft tre missfall. Mellan missfallen har vi fått en dotter. vi försöker få ett andra barn och jag har nu fått två missfall i rad. Ett senare i v.13 och ett väldigt tidigt. Efter missfallet i v.13 gjorde flera skrapningar. Det andra tidiga missfallet bara blödde ut tidigt och det verkade som att graviditeten inte riktigt fäste. Jag fick äntligen tid hos en läkare som idag undersökte mig på dag 16 i cykeln. Precis efter ägglossning. Slemhinnan är då inte treskiktad och endast 5-6 mm tjock. Vi ska få gå genom en missfalls utredning. Någon som lyckats få hjälp att förtjocka slemhinnan? Antar att den försämrats i samband med skrapningar. Någon som gjort en missfallsutredning?

Känner mig så ledsen och har nästan gett upp hoppet på ett syskon. Jag är nu 35? 

• Svar på tråden Tunn slemhinna?
  • Anonym (?)

Är absolut ingen expert men det verkar som att tunn slemhinna beror på lågt östrogen. Är det något du skulle kunna kolla upp? 

Finns även lite holistiska alternativ tips om man vill få upp sitt östrogen, tex äta mer fett och inte vegetarisk kost, träna mindre om du tränar ofta och stressa mindre. Nu skrev jag bara några, finns säkert vitaminer och tillskott som du kan ta för att boosta östrogenet :) 

• Anonym (Ami)

Hej & tack! 

Också kommit fram till att det troligtvis beror på östrogenet. Det verkar så. Tack för att du svarade. Frågan är hur mycket hjälp man får inom vården för detta. Får eventuellt fundera på om jag måste vända mig någonstans för ivf hjälp där de också kan medicinera Detta. 

• Anonym (Maja)

Börja ta tillskott som boostar upp ägglossningen, en stark ÄL ger mkt progesteron som hjälper till att bygga upp slemhinnan. Jag tänker i väntan på att få hjälp så kanske man kan lyckas bra på egen hand att skapa bättre förutsättningar för sin fertilitet. 

Jag har också haft två missfall nyss. Jag tar Q10, Folsyra, omega 3, magnesium och sedan tidigare äter jag D- och B vitaminer pga andra orsaker men som också är bra för fertilitet. Jag verkar ju bli gravid tämligen lätt men får också missfall. Tror att det kan bero på sämre äggkvalite som ju tyvärr ökar med åldern och ger en högre risk för missfall. 

Jag ska också ta kontakt med privat klinik och höra om vi kan få nån hjälp av dom. Men under tiden försöker jag boosta upp kroppen så bra jag kan.

• Anonym (Ami)

Tack för att du svarade!
    Jag tycker mig att ha mycket mindre mens sedan senaste skrapningen. Samtidigt blev jag ju gravid även om det slutade i ett tidigt missfall Igen. Som du säger spelar säkert åldern sin roll tyvärr. Fick som sagt mätt slemhinnan nu häromdagen och den verkar vara tjockare på vissa ställen och tunnare på andra. Vet inte om det är normalt. Är såklart väldigt orolig för att vi inte kommer kunna att få ett syskon. 

Svar på tråden Tunn slemhinna?