• Anonym (Ylva)

Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?

Jag är kvinna och har alltså ingen skäggväxt men till kroppen har jag alltid använt vanliga billiga engångsrakhyvlar för män, de är alltid vassa och har funkat bra.

Men funderar på att kosta på en sån där dyrare som ska vara kvalitetshyvel istället som jag hoppas håller länge och är vass antingen sån de kallar säkerhetshyvel eller kanske sån där annan med ett blad man fäller ut.

Har någon här provat det? Håller den sig vass? Är den värt pengarna över tid? Är det ju dyrare desto bättre som gäller?

• Svar på tråden Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?
  • Anonym (Tryffel)

Män får oftast bättre grejer, jag har kört med Gilletteskaft för män i alla år och köpt ett pack nya blad vid behov.

Rosa handtag för dubbla priset kan de stoppa upp där solen inte skiner.

• Anonym (A)
    Anonym (Tryffel) skrev 2025-08-13 19:50:31 följande:

Män får oftast bättre grejer, jag har kört med Gilletteskaft för män i alla år och köpt ett pack nya blad vid behov.

Rosa handtag för dubbla priset kan de stoppa upp där solen inte skiner.

Vadå dubbla priset? De vanligaste gilettehyvlarna för män och kvinnor kostar ungefär lika mycket
  • Anonym (basil)

Köp INTE något Gilletteskit, köp en så kallad säkerhetshyvel, bättre rakning och framförallt inte snuskigt dyra kostnader på nya blad.

• Anonym (A)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-08-13 19:36:50 följande:
    Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?

Jag är kvinna och har alltså ingen skäggväxt men till kroppen har jag alltid använt vanliga billiga engångsrakhyvlar för män, de är alltid vassa och har funkat bra.

Men funderar på att kosta på en sån där dyrare som ska vara kvalitetshyvel istället som jag hoppas håller länge och är vass antingen sån de kallar säkerhetshyvel eller kanske sån där annan med ett blad man fäller ut.

Har någon här provat det? Håller den sig vass? Är den värt pengarna över tid? Är det ju dyrare desto bättre som gäller?

Är det inte lättare att skära sig då? Jag rakar benen väldigt snabbt med gilette venus. Tar bara några sekunder för varje ben. Har däremot skurit mig med hyvlar jag haft tidigare. Lite skillnad på behov om man har kraftig skäggväxt, då behöver kanske huveln vara vassare och effektivare - men i ansiktet rakar man också långsamt och försiktigt
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 13:23:57 följande:

Köp INTE något Gilletteskit, köp en så kallad säkerhetshyvel, bättre rakning och framförallt inte snuskigt dyra kostnader på nya blad.

Finns storpack med refill på normal, då blir det inte så dyrt. 
  • Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 13:31:23 följande:
    Finns storpack med refill på normal, då blir det inte så dyrt. 
    Ändå dyrare, samt sämre rakning, samt att man ska undvika amerikanskt skit.
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 13:53:06 följande:
    Ändå dyrare, samt sämre rakning, samt att man ska undvika amerikanskt skit.
    På vilket sätt är den sämre? Jag är jättenöjd
  • Anonym (Annat)

Dyrare men bättre tycker jag, kör med Estrid.

• Anonym (Fia)

Köp Lidls 5-blads hyvlar (för män).. aldrig haft så lena ben som efter jag blev tipsad om dem. Tyvärr ofta slutsålt och ta inte då några andra av deras de är inte bra utan det ska vara just 5-blad. Var ett tag sedan jag fyllde på så kommer inte ihåg exakt pris men typ 90 kr för 4 påfyllnads blad och något liknande för start set med hyvel och två blad eller så. 

byter blad ungefär någon gång i månaden så kostar verkligen nästan inget 

• Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 13:57:26 följande:
    På vilket sätt är den sämre? Jag är jättenöjd
    Bli slö jättefort. Och verkar tro att "den som har flest rakblad på sin rakhyvel när den dör - vinner"
Svar på tråden Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?