• Anonym (B)

Går det att bli gravid när man har bruna flyttningar 3 dagar innan mens?

Jag undrar alltså om det går att plussa när man har bruna flytningar innan mens. När man har bruna flytningar som kräver trosskydd innan mens så kanske man har för dåliga värden och inte kan bli gravid?

• Svar på tråden Går det att bli gravid när man har bruna flyttningar 3 dagar innan mens?
  • Anonym (M)

Högst osannolikt att man skulle kunna bli gravid då. 

• EnAnonumius
    Anonym (B) skrev 2025-08-13 20:38:47 följande:

Jag undrar alltså om det går att plussa när man har bruna flytningar innan mens. När man har bruna flytningar som kräver trosskydd innan mens så kanske man har för dåliga värden och inte kan bli gravid?

Du skriver i din rubrik "3 dagar innan mens"

Med eller utan bruna flytningar, spå är 3 dagar före mens till 99% omöjligt att få en graviditet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fc)

Behöver inte påverks chanserna, det är mer intressant hur lång lutealfas du har. 

Får du spotting 3 dagar innan mens i en cykel med lutealfas på 10 eller 16 dagar? 

Om du vill veta säkert testa söka till gyn och be de ta blodprov för progesteron 7 dpo (inte dag21, såvida dununge har äl exakt cd 14) eller gör det själv vis typ werlabs eller testmottagningen 🤗

• Mrs Moneybags
    Anonym (B) skrev 2025-08-13 20:38:47 följande:

Det låter som att du ändå har en normal cykel med regelbunden mens. Då pekar allt på att du även har en regelbunden ägglossning, vilket är en förutsättning för att bli gravid så jag tror att JA du kan bli gravid. 

Köp ett ägglossningstest och följ instruktionerna så ser du vilka dagar ni har bäst chanser. 
  • Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2025-08-14 12:17:59 följande:
    Det låter som att du ändå har en normal cykel med regelbunden mens. Då pekar allt på att du även har en regelbunden ägglossning, vilket är en förutsättning för att bli gravid så jag tror att JA du kan bli gravid. 

Köp ett ägglossningstest och följ instruktionerna så ser du vilka dagar ni har bäst chanser. 
    Tre dagar innan mens har man inte ägglossning och det är lite sannolikhet att bli gravid då.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2025-08-14 12:36:23 följande:
    Tre dagar innan mens har man inte ägglossning och det är lite sannolikhet att bli gravid då.
    Du läser nog TS lite fel. Hon frågar inte om man kan bli gravid just då, utan hon frågar om de bruna flytningarna är tecken på att det är något fel på hennes menscykel. 

Det behöver det inte vara, det kan vara helt normalt och då tycker jag man kan testa med ägglossningstest för att kolla om man faktiskt har ägglossning. Om man inte har det bör man söka hjälp.
  • Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2025-08-14 12:46:05 följande:
    Du läser nog TS lite fel. Hon frågar inte om man kan bli gravid just då, utan hon frågar om de bruna flytningarna är tecken på att det är något fel på hennes menscykel. 

Det behöver det inte vara, det kan vara helt normalt och då tycker jag man kan testa med ägglossningstest för att kolla om man faktiskt har ägglossning. Om man inte har det bör man söka hjälp.
    Det är du som inte förstår vad ta frågar efter. 

Hon kan inte bli gravid tre dagar innan mens, oberoende om hon har bruna flytningar. 

Gravid kan hon bli när hkn har ägglossning. 
  • Anonym (Fc)
    Anonym (M) skrev 2025-08-14 13:05:33 följande:

Hon kan inte bli gravid tre dagar innan mens, oberoende om hon har bruna flytningar. 

Ne ts frågar om det faktum att hon har spotting tre dagar innan mensen gör att hon inte kan bli gravid/ har svårare. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2025-08-14 13:05:33 följande:

Det var ju det jag skrev...i två separata inlägg haha!

Men okej! Du vill missförstå och det är helt okej! 

Huvudsaken är att TS fått svar på sin fråga och det har hon ju. 
  • Anonym (a)

Tja, TS har fått svar utifrån båda tolkningarna men inte bekräftat vad som var rätt.

• Anonym (B)

Tack till alla som har svarat! Ber om ursäkt för mitt inlägg var svårt att förstå och rörigt. Jag kan själv se hur det går att tolka på olika sätt, ber om ursäkt. 

Jag menar alltså om mina bruna flytningar indikerar att något är fel på mina värden som gör det svårt för mig att bli gravid. Jag tycker inte att det finns information om detta och jag tycker att min gynekolog saknar kompetens kring progesteron, östrogen osv. 

Min menscykel är 25-26 dagar. Jag får bruna flytningar på dag 22 typ. Mina ägglossningstest blir positiva dag 13 Eller 14. Det betyder att jag har 11-12 dagar lutealfas Om jag räknat rätt. Det låter som en omöjlighet att bli gravid eftersom jag börjar få bruna flytningar 10 dagar efter ÄL. Men min gynekolog säger att inget är fel. Har även betalat för fertilitetsutredning som inte gav någon hjälp. 

• Anonym (Fc)

Men den utredningen som gjordes, tog de ditt progesteron 7 dagar efter ägglossning? 

Anonym (B) skrev 2025-08-14 17:24:20 följande:

Tack till alla som har svarat! Ber om ursäkt för mitt inlägg var svårt att förstå och rörigt. Jag kan själv se hur det går att tolka på olika sätt, ber om ursäkt. 

Jag menar alltså om mina bruna flytningar indikerar att något är fel på mina värden som gör det svårt för mig att bli gravid. Jag tycker inte att det finns information om detta och jag tycker att min gynekolog saknar kompetens kring progesteron, östrogen osv. 

Min menscykel är 25-26 dagar. Jag får bruna flytningar på dag 22 typ. Mina ägglossningstest blir positiva dag 13 Eller 14. Det betyder att jag har 11-12 dagar lutealfas Om jag räknat rätt. Det låter som en omöjlighet att bli gravid eftersom jag börjar få bruna flytningar 10 dagar efter ÄL. Men min gynekolog säger att inget är fel. Har även betalat för fertilitetsutredning som inte gav någon hjälp. 

• Anonym (B)
    Anonym (Fc) skrev 2025-08-21 04:23:45 följande:

Men den utredningen som gjordes, tog de ditt progesteron 7 dagar efter ägglossning? 

Nej, dom var inte intresserade av mitt progesteron över huvud taget trots att jag nämnde det flera gånger. Jag beställde ett eget test via werlabs eller vad dom heter. Dag 20-22 skulle man lämna, det blir ju typ 7 dagar efter äl? Mitt provsvar var 29.
  • Anonym (Fc)
    Anonym (B) skrev 2025-08-21 12:30:49 följande:
    Nej, dom var inte intresserade av mitt progesteron över huvud taget trots att jag nämnde det flera gånger. Jag beställde ett eget test via werlabs eller vad dom heter. Dag 20-22 skulle man lämna, det blir ju typ 7 dagar efter äl? Mitt provsvar var 29.
    Det var ju ändå okej ☺️ Internationellt säger de att progesteron ska vara över 10 ng/ml ca 30 nmol för att kunna stötta graviditet. Jag hade 16 och 20 när jag blev testad och fick progesteron. Var i landet bor du? Man kan ha defekt lutealfas trots okej värden. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Fc) skrev 2025-08-21 12:56:08 följande:
    Det var ju ändå okej ☺️ Internationellt säger de att progesteron ska vara över 10 ng/ml ca 30 nmol för att kunna stötta graviditet. Jag hade 16 och 20 när jag blev testad och fick progesteron. Var i landet bor du? Man kan ha defekt lutealfas trots okej värden. 
    Jag bor i Stockholm. Du säger OKEJ värden men inte bra 🥴 Men frågan är varför min gynekolog har varit så ointresserad av progesteron. 
  • Anonym (Fc)
    Anonym (B) skrev 2025-08-21 20:28:25 följande:
    Jag bor i Stockholm. Du säger OKEJ värden men inte bra 🥴 Men frågan är varför min gynekolog har varit så ointresserad av progesteron. 
    Ja 29 är i princip 30 🙈
    De som gjorde min utredning tyckte inte mina värden var problem heller, de tyckte det var tillräckligt för att konstatera ägglossning. De var bara inställda på ivf. precis innan vi skulle göra ivf blev jag gravid och mitt progesteron gick från 22 till 44 på en vecka efter hcg kom i blodet. Jag klarade mig helt utan tillskott och helt komplikationsfri graviditet.
    Nör vi skulle försöka med syskon gick jag till en annan läkare prIvat i förebyggande syfte innan vi började för att checka allt och nämnde då mina tidigare värden och fick recept på en gång.
Svar på tråden Går det att bli gravid när man har bruna flyttningar 3 dagar innan mens?