• Anonym (TS)

Åka till Gotland ensam med 3 barn

Har bokat en resa till Gotland (bor i Stockholm) sista helgen i augusti med mina tre yngsta barn (äldsta är vuxen och har annat att göra då så hon åker inte med). De är 6 månader, 9 och 3 år gamla. Vi stannar 2 nätter och hyr en stuga i Visby Strandby (2 km utanför centrum).. har inte bil. Vi åker båt med egen kupé. 

Jag tänkte att det skulle bli kul eftersom vi bara har åkt på mindre utflykter i sommar och dottern som är 9 ville gärna åka iväg. Är sambo med pappan till de två yngsta men han jobbar så jag åker alltså själv. Är det realistiskt att tänka att det kommer funka med en bebis och 3-åring?

Sonen (3 år) är väldigt vild men 9-åringen är väldigt ansvarsfull och lugn. Bebisen vill gärna vara nära men sover bra på nätterna och har inte kolik eller så. 

Är ju medveten om att det inte kommer bli mycket semester för mig utan det är väl allra mest för barnens skull även om jag såklart också tycker det ska bli roligt .. Vad tror ni? Kan det funka eller har jag tagit mig vatten över huvudet? 

• Svar på tråden Åka till Gotland ensam med 3 barn
  • Anonym (Fj)

Kolla upp kommunikationerna till Visby strandby, så att ni smidigt kan ta er in till Visby och tillbaka. Annars kan det bli lite jobbigt tänker jag. 

Sedan får du tänka ut något extra kul att göra på båten för treåringen. Den äldre kommer säkert att uppskatta själva båtresan mer. Finns läckra fåtöljer längst fram så man har utsikt framåt. I det utrymmet kanske 3-åringen kan vara lite rörlig. Alltså bra att vara långt fram i kön när ni ska gå på, för att få bästa platserna. 

9-åringen kommer nog att uppskatta den enorma glassbutiken på strandpromenaden i Visby med över 50 smaker tror jag. .

Bara bebisen sover på natten någorlunda och du har olika sysselsättningar på lut att ta fram till 3-åringen efter hand, kan det nog gå. Simväst till båda. 

• Anonym (M)

Låter inte som semester, tycker jag. Tycker synd om 9-åringen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 22:26:46 följande:

Låter inte som semester, tycker jag. Tycker synd om 9-åringen. 

Det är ju hon som verkligen vill åka. Så det är ju allra mest för hennes skull. Hon vet att det kan bli jobbigt med småsyskonen men hon vill ändå, vi har pratat om det.  Hon och 3-åringen leker mycket och har roligt också. Jag lekte också mycket med min lillebror (samma ålderskillnad). 

Men för mig blir det inte så mycket semester nej. 

Förra sommaren när jag var tidigt gravid med yngsta åkte jag och 9-åringen ensamma till Spanien i 4 dagar , då var lillebror hemma med pappa. Så hon har fått åka på semester utan småsyskon också och kommer få göra det igen .. Men den här gången blir vi allihop, yngsta är helammad (börjat smaka lite mat bara) och ingen kan ha 3-åringen just då, dessutom blir det ju kul för honom också tänkte jag. 

• Anonym (TS)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-13 21:09:30 följande:

Går det inte att få barnvakt till de minsta?

Det blir tyvärr svårt just nu, finns ingen som kan.. Dessutom är bebis helammad (bara börjat smaka lite mat) så kan inte lämna henne, hon har aldrig varit utan mig mer än 5-6 timmar som mest. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fj) skrev 2025-08-13 21:34:58 följande:

Kolla upp kommunikationerna till Visby strandby, så att ni smidigt kan ta er in till Visby och tillbaka. Annars kan det bli lite jobbigt tänker jag. 

Sedan får du tänka ut något extra kul att göra på båten för treåringen. Den äldre kommer säkert att uppskatta själva båtresan mer. Finns läckra fåtöljer längst fram så man har utsikt framåt. I det utrymmet kanske 3-åringen kan vara lite rörlig. Alltså bra att vara långt fram i kön när ni ska gå på, för att få bästa platserna. 

9-åringen kommer nog att uppskatta den enorma glassbutiken på strandpromenaden i Visby med över 50 smaker tror jag. .

Bara bebisen sover på natten någorlunda och du har olika sysselsättningar på lut att ta fram till 3-åringen efter hand, kan det nog gå. Simväst till båda. 

Tack för svar och tack för tips:) 

Tänkte att vi skulle klara att gå 2 km om vi antingen har syskonvagn eller ståbräda på vagnen. Men det kanske är bättre att kolla bussar eller så. Fanns tyvärr inget boende inne i stan som skulle funka, bara lägenhet med trappor och det skulle ju inte funka med vagn. 

Vi har bokat egen kupé i båten så vi har en egen hytt blir det väl, lite dyrare men tänkte att det skulle bli lättast så 3-åringen inte springer iväg eller så. 

• Mantrasina
    Anonym (TS) skrev 2025-08-13 22:53:51 följande:

Tack för svar och tack för tips:) 

Tänkte att vi skulle klara att gå 2 km om vi antingen har syskonvagn eller ståbräda på vagnen. Men det kanske är bättre att kolla bussar eller så. Fanns tyvärr inget boende inne i stan som skulle funka, bara lägenhet med trappor och det skulle ju inte funka med vagn. 

Vi har bokat egen kupé i båten så vi har en egen hytt blir det väl, lite dyrare men tänkte att det skulle bli lättast så 3-åringen inte springer iväg eller så. 

Det går inga bussar på ett smidigt sätt, men det går helt säkert att hyra cykel för 9 åringen om du och småbarnen går med barnvagn. Kan dock vara ordentligt blåsigt längs med strandpromenaden (som är närmast och lättast - och finast att gå om vädret är bra. Tänk på att mycket kan ha hunnit stänga pga slutet på säsongen. 
  • Anonym (TS)
    Mantrasina skrev 2025-08-13 23:41:57 följande:
    Det går inga bussar på ett smidigt sätt, men det går helt säkert att hyra cykel för 9 åringen om du och småbarnen går med barnvagn. Kan dock vara ordentligt blåsigt längs med strandpromenaden (som är närmast och lättast - och finast att gå om vädret är bra. Tänk på att mycket kan ha hunnit stänga pga slutet på säsongen. 

Tack för tips :)

Försökte kolla och det stod att det går bussar men de kanske inte går ofta eller tillräckligt nära? Annars verkade ju strandpromenaden lättast precis som du skriver. 

Ja jag såg att matmarknaden har stängt för säsongen till exempel.. Hade egentligen helst åkt lite tidigare i augusti men vi var lite sent ute så det fanns inget ledigt. Funderade på om vi skulle bo på hotell inne i stan istället men det blir lite jobbigt med hotellrum utan kök så vi kan laga mat och jag tror 3-åringen kan bli lite rastlös. Om vi hyr stuga kan de ju leka ute om vädret tillåter (och såklart när jag har koll). Vill ju gärna ha nära till stranden också. 

• Anonym (M)

Känns som en resa som görs för att ett barn vill det, inte för att förutsättningarna är optimala. Barnet vill, då gör vi det och tar med två småbarn också. Funkar det rent praktiskt? Spelar ingen roll, 9-åringen vill och kan själv bedöma det. 

• Anonym (M)

Har 9-åringen fått ledigt från skolan?

Svar på tråden Åka till Gotland ensam med 3 barn