• Anonym (Utmattad)

Glömmer saker medan jag pratar om dem??

Börjar bli oroad. Är bara 43 men känner mig helt hjärnmosig. Sitter och tänker på saker och det känns som tanken bara försvinner bort och jag glömmer vad jag tänker på. Till saken hör att jag har två små barn och stressat och knappt sovit en hel natt de senaste 4 åren. Har varit på helspänn med två jätte intensiva barn i 4 år och är allmänt otroligt trött och lättretlig.

Kan det sätta sig på minnet såhär? Blir ju jätteoroad för allvarliga sjukdomar liksom.

• Svar på tråden Glömmer saker medan jag pratar om dem??
  • Anonym (Kvinna 50 år)

Du skriver det varit mycket stress och lite sömn under en lång period.Och ja man kan få sådana symtom med dåligt minne av olika orsaker, ett av dem är utmattning. Du behöver dra i handbromsen! Sök hjälp på din vårdcentral och prova ändra lite i dina vardagsrutiner så det blir mera ro (vet det kan vara svårt men är oftast nödvändigt för att kunna må bättre). Finns det möjlighet till avlastning av ev familj och vänner? 
    Var rädd om dig! 🌸 

• Anonym (Snarkofagen)

Enbart sömnbrist kan ge minnesproblem om den är långvarig, så förtvivla inte. Och sen finns det ju klart en risk för utmattning då om man stressar konstant.

Även hormonella ändringar (förklimakteriet, klimakteriet) kan göra att en del känner sig mosiga i skallen.

Man får jobba med listor, försöka få mer sömn, skaffa avlastning genom att byta playdates, be släkt eller betala barnvakt.

Kan du inte försöka åka bort en helg och bara sova och göra vad du vill, så ser du om det märks skillnad?

• Anonym (H)

Ja, det påverkar att sova och att stressa. 

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2025-08-14 19:50:00 följande:

Ja, det påverkar att sova och att stressa. 

Att inte sova ska det vara.
  • Anonym (Ghjkl)

Gå till en läkare och beskriv det du beskriver här. Det finns allvarliga sjukdomar som kan yttra sig såhär också.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Ghjkl) skrev 2025-08-15 17:28:58 följande:

Gå till en läkare och beskriv det du beskriver här. Det finns allvarliga sjukdomar som kan yttra sig såhär också.

Nähä DET MENAR DU INTE. Skrev du så bara för att vara elak?
  • Anonym (C)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-08-15 17:41:24 följande:
    Nähä DET MENAR DU INTE. Skrev du så bara för att vara elak?
    På vilket sätt var det elakt? Personen bara bekräftar att det eventuellt kan bero på något allvarligt, vilket du själv uttryckt oro över, och ger dig rådet att kolla upp det.

Vi är många som har lite svårt att ta våra hälsoproblem på allvar och som känner oss besvärliga ifall vi söker vård. Då är det jättebra, rentav snällt, att någon bekräftar att det är en bra idé att gå till läkare.
  • Anonym (FyF)
    Anonym (C) skrev 2025-08-15 20:19:20 följande:
    På vilket sätt var det elakt? Personen bara bekräftar att det eventuellt kan bero på något allvarligt, vilket du själv uttryckt oro över, och ger dig rådet att kolla upp det.

Vi är många som har lite svårt att ta våra hälsoproblem på allvar och som känner oss besvärliga ifall vi söker vård. Då är det jättebra, rentav snällt, att någon bekräftar att det är en bra idé att gå till läkare.
    Nej du. Att skriva till någon att det kan vara en allvarlig sjukdom är INTE snällt och det vet du också.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (C) skrev 2025-08-15 20:19:20 följande:

Om någon skriver på ett forum med en hälsofundering har denne med all säkerhet redan målat upp alla worst case scenarier i huvudet. 

Det är liksom inte problemet. 
Svar på tråden Glömmer saker medan jag pratar om dem??