• Anonym (Matjätte)

Matpriserna är inte höga – det är vi som är bortskämda

Vi måste prata klarspråk: Svenskarna har vant sig vid att mat är nästan gratis. När priserna nu stiger gnäller vi som om vi levde under svält, men sanningen är att vi fortfarande lägger en mindre andel av vår inkomst på mat än många andra länder i världen.

Det är inte bara inflationen som driver kostnaderna, det är vår fixering vid att alltid vilja ha det billigaste, snabbaste och mest bekväma. Vi kräver färska bär i januari, avokado till frukost och billig kyckling varje dag. Men vi vill inte betala för vad det faktiskt kostar att odla, transportera och producera maten på ett hållbart sätt.

Vi pekar på ICA-handlaren och skriker ?girighet!?, men glömmer att bonden som producerar vår potatis ofta går på knäna ekonomiskt. Vi ser inte lastbilschauffören som jobbar nätter, eller kassörskan som ska ha en lön värd namnet.

Kanske är det dags att sluta jaga extrapris och börja tänka långsiktigt. Att acceptera att rättvis matproduktion kostar. Att vi inte kan äta som miljonärer men betala som snåljåpar.

Vi får den matkultur vi är villiga att betala för, och just nu är vi på väg att pruta sönder den.

• Svar på tråden Matpriserna är inte höga – det är vi som är bortskämda
  • Anonym (Kristoffer)

Betalar som snåljåpar? Är du medveten om att en hel del människor fått det svårare ekonomiskt.

Att det existerar låginkomsttagare. Inflation och stagnerade löner? Det betyder att saker blir dyrare eftersom lönerna släpar efter.  Även många som har haft det rätt bra, har fått en försämrad ekonomi. Har sett det i min omgivning. 

Dessutom vad jag förstår det som är det väl matföretagen som betalar till bönderna. Och inte vi konsumenter. Enligt t ex bönder som arbetade för Arla. Fick dom inte ta del av kakan/vinsterna som t ex stora företag som ICA. Att Arla betalade för dåligt. Möjligt att det skett en viss ändring. 

Ser ingen som prutar sönder. Om Willys och Lidl klarar av att hålla schyssta priser och har gjort det ett bra tag nu. Varför skulle inte andra matjättar kunna följa?

Problemet är monopolet, vi behöver fler mataffärer som konkurrerar. 

• Anonym (Matjätte)
    Anonym (Kristoffer) skrev 2025-08-14 17:37:50 följande:

Betalar som snåljåpar? Är du medveten om att en hel del människor fått det svårare ekonomiskt.

Att det existerar låginkomsttagare. Inflation och stagnerade löner? Det betyder att saker blir dyrare eftersom lönerna släpar efter.  Även många som har haft det rätt bra, har fått en försämrad ekonomi. Har sett det i min omgivning. 

Dessutom vad jag förstår det som är det väl matföretagen som betalar till bönderna. Och inte vi konsumenter. Enligt t ex bönder som arbetade för Arla. Fick dom inte ta del av kakan/vinsterna som t ex stora företag som ICA. Att Arla betalade för dåligt. Möjligt att det skett en viss ändring. 

Ser ingen som prutar sönder. Om Willys och Lidl klarar av att hålla schyssta priser och har gjort det ett bra tag nu. Varför skulle inte andra matjättar kunna följa?

Problemet är monopolet, vi behöver fler mataffärer som konkurrerar. 

Att säga att konsumenterna inte betalar till bönderna är lite som att säga att restauranggäster inte betalar kocken ? pengarna går genom flera händer, men utan vår betalning stannar hela kedjan. Om vi alltid kräver lägsta möjliga pris blir det i slutändan någon annan som får betala mellanskillnaden, ofta producenten.

Willys och Lidl kan hålla nere priserna för att de köper in enorma volymer globalt och pressar sina leverantörer hårt ? det betyder inte att deras modell är långsiktigt hållbar för svenska producenter. Fler aktörer på marknaden kan absolut minska monopolliknande effekter, men om konsumenterna fortsätter jaga billigaste varan utan att bry sig om varifrån den kommer eller vad producenten får betalt, spelar det ingen roll hur många butiker vi har ? den som producerar maten kommer ändå hamna sist i kön när kakan delas.

• Anonym (Olika)

Du har väl både rätt och fel tycker jag. Bönder går på knäna, oskäliga villkor i många länder osv, ja. Men mellan oss konsumenter och dem finns det många led med företag som gör stora vinster? om vi betalar mer kommer det inte de som går på knäna till del utan genererar bara högre vinster till Ica-handlaren, Arla osv. 

Jag försöker handla direkt från bonden i gårdsbutiker, reko-ringar o dyl. Jättedyrt! men då kommer det direkt till den som odlar/ tillverkar i alla fall.

• Anonym (Matjätte)
    Anonym (Olika) skrev 2025-08-14 17:43:40 följande:

Du har väl både rätt och fel tycker jag. Bönder går på knäna, oskäliga villkor i många länder osv, ja. Men mellan oss konsumenter och dem finns det många led med företag som gör stora vinster? om vi betalar mer kommer det inte de som går på knäna till del utan genererar bara högre vinster till Ica-handlaren, Arla osv. 

Jag försöker handla direkt från bonden i gårdsbutiker, reko-ringar o dyl. Jättedyrt! men då kommer det direkt till den som odlar/ tillverkar i alla fall.

Jag förstår verkligen vad du menar, och du har helt rätt, priset vi betalar i butik går ofta inte direkt till bonden, utan en stor del fastnar hos mellanhänder och stora företag. Det är en av de stora utmaningarna i dagens livsmedelssystem.

Att handla direkt från bonden via gårdsbutiker, REKO-ringar eller liknande är ett utmärkt sätt att säkerställa att pengarna går till dem som faktiskt producerar maten, även om det blir dyrare. Ett alternativ är också att stötta kooperativ, CSA-lösningar (community-supported agriculture) eller småskaliga producenter som levererar regelbundet ? ofta kan man få bättre priser om man köper i större kvantiteter eller prenumerationer.

Samtidigt är det viktigt att vi konsumenter trycker på för rättvisare villkor i hela kedjan, så att mer av pengarna faktiskt når bönderna även i den större handeln. Det är både en fråga om medvetna val och om systemförändring.

Kort sagt: både direktköp och påtryckning på företagen behövs  och varje krona vi kan se går direkt till producenten gör skillnad.

• Anonym (Utbildning)

Folk som inte har valt att utbilda sig för att få ett högavlönat jobb (eller högre lön än de har) får vara så goda att rätta munnen efter matsäcken. Många låginkomsttagare och bidragstagare gör dock inte det, utan unnar sig mer än de har råd med, sen sitter de där och klagar över hur "dyrt" allt är. Du kommer att få gott om nedtumningar på ditt inlägg, då flera på FL lär känna sig träffade.

Men vad som än kan väcka dem ur konsumtionsdvalan, är gott nog.

• Anonym (Matjätte)
    Anonym (Utbildning) skrev 2025-08-14 17:57:46 följande:

Folk som inte har valt att utbilda sig för att få ett högavlönat jobb (eller högre lön än de har) får vara så goda att rätta munnen efter matsäcken. Många låginkomsttagare och bidragstagare gör dock inte det, utan unnar sig mer än de har råd med, sen sitter de där och klagar över hur "dyrt" allt är. Du kommer att få gott om nedtumningar på ditt inlägg, då flera på FL lär känna sig träffade.

Haha, ja, ibland känns det som att vissa helt glömmer bort ordspråket ?man får leva som man lär? när det kommer till plånboken. Skönt att någon säger det högt, kanske behövs ett litet reality-check för många!
  • Anonym (a)
    Anonym (Utbildning) skrev 2025-08-14 17:57:46 följande:

Precis, låginkomsttagar förtjänar att dö av näringsbrist. Jävla äckel. Bara höginkomsttagare som ska ha drägliga liv.
  • Aniiee

Jag kanske borde plocka fram den där tråden om sjukersättningen igen... eller göra en liten ny uträkning i den här tråden. På tal om låginkomksttagare och "reality check", alltså....

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Matjätte)
    Anonym (a) skrev 2025-08-14 18:19:25 följande:
    Precis, låginkomsttagar förtjänar att dö av näringsbrist. Jävla äckel. Bara höginkomsttagare som ska ha drägliga liv.
    Oj, har någon verkligen sagt att låginkomsttagare förtjänar att dö av näringsbrist? Verkligen? Jag måste ha missat den debatten där det blev socialt accepterat att önska död över folk som inte tjänar tillräckligt.
  • Anonym (a)
    Anonym (Matjätte) skrev 2025-08-14 18:23:35 följande:
    Oj, har någon verkligen sagt att låginkomsttagare förtjänar att dö av näringsbrist? Verkligen? Jag måste ha missat den debatten där det blev socialt accepterat att önska död över folk som inte tjänar tillräckligt.
    Ja de har inte utbildat sig för ett högavlönat jobb, så får hoppas de lider.
Svar på tråden Matpriserna är inte höga – det är vi som är bortskämda