• Anonym (Ts)

Svensk polis

Finns det nåt bättre? Den myndigheten och vissa personer i synnerhet har räddat mitt liv. Svensk polis när drottninggatan hände, vi har världens bästa poliskår och jag är så tacksam för det. Ni som håller med ge vår polis lite kred och kärlek.  

• Svar på tråden Svensk polis
  • Anonym (Engla)

Alltså jag fattar att du menar väl men jag tycker verkligen inte det är så enkelt. Polisen är ju liksom en del av systemet som alltid skyddar de rika och makten och ofta skadar vanliga människor istället. Det finns så många som blir rädda, trakasserade eller till och med skadade av polisen bara för att de är fattiga, svarta eller på annat sätt utsatta. Jag vill verkligen tro på människor och solidaritet, inte på någon uniform som ska bestämma över oss. Kärlek borde gå till varandra och de som faktiskt hjälper på riktigt inte till polisen som bara upprätthåller orättvisor.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Engla) skrev 2025-08-14 22:14:55 följande:

Alltså jag fattar att du menar väl men jag tycker verkligen inte det är så enkelt. Polisen är ju liksom en del av systemet som alltid skyddar de rika och makten och ofta skadar vanliga människor istället. Det finns så många som blir rädda, trakasserade eller till och med skadade av polisen bara för att de är fattiga, svarta eller på annat sätt utsatta. Jag vill verkligen tro på människor och solidaritet, inte på någon uniform som ska bestämma över oss. Kärlek borde gå till varandra och de som faktiskt hjälper på riktigt inte till polisen som bara upprätthåller orättvisor.

Du måste skämta? Det låter som du tittat för mycket på amerikansk vänsterpropaganda.
  • Anonym (Andreas)

Framförallt är svenska polisbrudar ofta jävligt sexiga.

• VasseB
    Anonym (Andreas) skrev 2025-08-15 08:01:06 följande:

Synd bara att många av dem är så osäkra och oerhört stöddiga. Har hellre att göra med polismän då, de brukar vara lite lugnare av sig.
  • Häegertz

Snutar... Om du inte är ett maktfullkomligt äckel när du börjar så är du det om tio år.

Näe, AllCheeseAreBastards.

• Anonym (Engla)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-15 06:20:01 följande:
    Du måste skämta? Det låter som du tittat för mycket på amerikansk vänsterpropaganda.

Haha nej jag lovar jag behöver inte kolla på amerikansk vänsterpropaganda för att tycka saker om svensk polis, jag ser ju hur det är här själv. Vi kan ju göra samhället tryggare genom att satsa på skola, vård och fritidsgårdar istället, så slipper vi massa problem från början. Tänk vad fint om polisen knappt skulle behövas.

• Ascendere

Kan bara hålla med, det är fantastiska killar och tjejer som viger sina liv åt detta

• SweeeeeeneyTodd
    Anonym (Andreas) skrev 2025-08-15 08:01:06 följande:

Männen också. Hjärta
  • Anonym (S)
    Anonym (Engla) skrev 2025-08-14 22:14:55 följande:

Polisen upprätthåller bara orättvisor? Vilka orättvisor? 

• Anonym (Brott)

Jag gissar att de flesta poliser är bra och vill göra ett bra jobb. Tyvärr så förlorar jag förtroendet för dem en del när fler och fler poliser själva avslöjas för brott, en del vidriga sådana som man inte vill nämna vid namn. Det måste införas rutinmässiga kontroller för att bedöma polisers lämplighet för yrket.

• felicityporter

Sveriges polis är dock verkligen inte vare sig särskilt kompetent eller hjälpsam när man är drabbad av s.k. ?småbrott?. Jag har blivit både hotad och bestulen av massor med saker, bl a min mobil. Jag visste vem GM var och gav både namn och personnummer till honom och efter 7 månader(!!!) hittade de visserligen min mobiltelefon hos honom, men jag fick tillbaka den låst (hans sim-kort var i och polisen hade dessutom mage att säga att han ville ha tillbaka sitt sim-kort som satt i MIN mobil), de ville först inte ens försöka hjälpa mig att fråga honom om lösenkoden förrän jag pratat med flera olika poliser och min pojkvän till sist fick nog och höjde rösten mot dem.

Allt blev nedlagt dessutom. Trots att de hittade min mobil hos GM och han då borde kunna dömas för åtminstone stöld av mobilen. I de flesta civiliserade länder hade det ALDRIG gått till så här.

• Anonym (Engla)
    Anonym (S) skrev 2025-08-16 21:20:33 följande:

Polisen upprätthåller bara orättvisor? Vilka orättvisor? 

Jag tycker det är ganska uppenbart att polisen upprätthåller orättvisor i samhället eftersom de alltid står på maktens sida istället för de svagas De skyddar äganderätten och företagen men inte människorna som faktiskt blir utnyttjade av systemet De stoppar protester när folk vill förändra något och försvarar en ordning där rika och mäktiga har alla fördelar medan fattiga får ta smällarna Polisen jagar småbrott och människor som redan har det svårt samtidigt som stora ekonomiska brott ofta går fria Det är en symbol för ett samhälle där lagar inte är neutrala utan skrivna för att bevara den struktur som redan finns och därför blir polisen automatiskt en del av orättvisan

• Anonym (S)
    felicityporter skrev 2025-08-16 21:39:41 följande:

Sveriges polis är dock verkligen inte vare sig särskilt kompetent eller hjälpsam när man är drabbad av s.k. ?småbrott?. Jag har blivit både hotad och bestulen av massor med saker, bl a min mobil. Jag visste vem GM var och gav både namn och personnummer till honom och efter 7 månader(!!!) hittade de visserligen min mobiltelefon hos honom, men jag fick tillbaka den låst (hans sim-kort var i och polisen hade dessutom mage att säga att han ville ha tillbaka sitt sim-kort som satt i MIN mobil), de ville först inte ens försöka hjälpa mig att fråga honom om lösenkoden förrän jag pratat med flera olika poliser och min pojkvän till sist fick nog och höjde rösten mot dem.

Allt blev nedlagt dessutom. Trots att de hittade min mobil hos GM och han då borde kunna dömas för åtminstone stöld av mobilen. I de flesta civiliserade länder hade det ALDRIG gått till så här.

Stämmer, i många andra länder har de bättre resurser för att ta hand om sådant. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Engla) skrev 2025-08-16 21:46:42 följande:

Jag tycker det är ganska uppenbart att polisen upprätthåller orättvisor i samhället eftersom de alltid står på maktens sida istället för de svagas De skyddar äganderätten och företagen men inte människorna som faktiskt blir utnyttjade av systemet De stoppar protester när folk vill förändra något och försvarar en ordning där rika och mäktiga har alla fördelar medan fattiga får ta smällarna Polisen jagar småbrott och människor som redan har det svårt samtidigt som stora ekonomiska brott ofta går fria Det är en symbol för ett samhälle där lagar inte är neutrala utan skrivna för att bevara den struktur som redan finns och därför blir polisen automatiskt en del av orättvisan

De står inte på maktens sida, de står på lagens sida. Bra att de skyddar äganderätten! De stoppar olagliga protester vilket är bra för rättssamhället. 

De försöker lösa stora och små brott med de resurser de har. Vilka lagar är inte neutrala och vad är felet på dem? 

Polisen stiftar inga lagar, du borde klaga på politiker i stället. 

• Anonym (Lag och ordning)

Tyvärr så uppnår inte nyrekryterade poliser den kompetensnivå som krävs för yrket. Kraven är alldeles för  låga och detsamma gäller lönen. Höj lönerna så att rätt folk söker sig till utbildningarna. Ett annat problem är tystnadskulturen och obefintliga interna utredningar. Läs gärna boken ? Gärningsmannen är polis? så får ni en uppfattning om vår fina Polis. 

• Jimmy75
    Anonym (Engla) skrev 2025-08-15 15:15:12 följande:

Haha nej jag lovar jag behöver inte kolla på amerikansk vänsterpropaganda för att tycka saker om svensk polis, jag ser ju hur det är här själv. Vi kan ju göra samhället tryggare genom att satsa på skola, vård och fritidsgårdar istället, så slipper vi massa problem från början. Tänk vad fint om polisen knappt skulle behövas.

Tänk vad fint om vi hade POLITIKER och väljare som fattade det också och inta bara ropar vi måste ha fler poliser och vi måste ha hårdare straff - det är alltid i den änden det börjar med politikernas snack för de vet att det LÅTER som att de tar tag i saker.

Obs! Jag har inget ont att säga om våra poliser, min enda poäng här var att haka på någon som fattar att lösningen ligger i insatser mycket mycket tidigare....innan det gått så långt att polis måste ingripa för att avbryta brott eller låsa in förövarna efter det har hänt.

Svar på tråden Svensk polis