• Anonym (Styvmorsan)

Jag orkar inte låtsas älska mitt bonusbarn längre

Jag vet att det här kommer låta hemskt och att många kommer döma mig, men jag måste säga det. Jag älskar min man. Jag vill leva med honom. Men hans son? jag står inte ut längre. Han är oartig, vägrar lyssna och verkar göra allt för att skapa bråk. Jag har försökt vara tålmodig, jag har försökt vara ?den goda bonusmamman? som alla säger att man ska vara. Men jag känner ingen värme för honom. Inget. Snarare tvärtom.

När jag säger något till honom himlar han med ögonen eller springer till sin pappa och vinklar historien så att jag framstår som elak. Min man försvarar honom nästan alltid. Det känns som att jag är en gäst i mitt eget hem varannan vecka.

Alla pratar om hur man ?ska älska barnen som sina egna? ? men vad gör man när det bara inte går? Är jag ett monster för att jag längtar till veckorna då han är hos sin mamma och jag äntligen kan andas?

• Svar på tråden Jag orkar inte låtsas älska mitt bonusbarn längre
  • Anonym

Sluta bryt ryggen av dig för att tillgodo se allas behov utom dina. 
    Din man tar inte tag i problemet. Det kommer inte bli någon förändring för din man ser inget problem.

Bli särbo de veckor han har sonen. 

• Anonym (AAA)

Kanske är det dags att helt enkelt sluta kämpa mot naturen? Om vi nu ska vara brutalt ärliga, varför tvinga fram kärlek som inte finns? Kanske är det inte bara okej, utan helt rationellt, att känna lättnad när barnet inte är där. Kanske är det faktiskt sunt att acceptera att vissa relationer aldrig kommer att bli "mysiga familjeklipp". Alla historier om bonusföräldrar som mirakulöst blir bästa vänner med tonåringar är överdrivna sagor för vuxna som vill känna sig goda. Om du verkligen älskar din man, kanske det smartaste är att fokusera på det, och inte känna skuld över något biologiskt och emotionellt grundläggande,att du inte kan tvinga fram moderlig kärlek. Det kanske inte gör dig till ett monster, bara till en människa med realistiska gränser.

• Anonym (Styvmorsan)
    Anonym skrev 2025-08-14 22:21:37 följande:

Sluta bryt ryggen av dig för att tillgodo se allas behov utom dina. 
    Din man tar inte tag i problemet. Det kommer inte bli någon förändring för din man ser inget problem.

Bli särbo de veckor han har sonen. 

Tack för att du delar ditt perspektiv. Ja det är jobbigt att min man inte tar tag i problemet. Jag förstår hur du menar, men att bli särbo är inte aktuellt för oss just nu. Jag tar ändå med mig dina synpunkter i min fortsatta reflektion kring situationen.
  • Anonym
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2025-08-14 22:24:37 följande:
    Tack för att du delar ditt perspektiv. Ja det är jobbigt att min man inte tar tag i problemet. Jag förstår hur du menar, men att bli särbo är inte aktuellt för oss just nu. Jag tar ändå med mig dina synpunkter i min fortsatta reflektion kring situationen.
    Låt pappan ta hand om sonen. 
    Ägna dig år det du tycker om och låt  pappan sköta sonen
  • Anonym (Styvmorsan)
    Anonym (AAA) skrev 2025-08-14 22:21:57 följande:

Kanske är det dags att helt enkelt sluta kämpa mot naturen? Om vi nu ska vara brutalt ärliga, varför tvinga fram kärlek som inte finns? Kanske är det inte bara okej, utan helt rationellt, att känna lättnad när barnet inte är där. Kanske är det faktiskt sunt att acceptera att vissa relationer aldrig kommer att bli "mysiga familjeklipp". Alla historier om bonusföräldrar som mirakulöst blir bästa vänner med tonåringar är överdrivna sagor för vuxna som vill känna sig goda. Om du verkligen älskar din man, kanske det smartaste är att fokusera på det, och inte känna skuld över något biologiskt och emotionellt grundläggande,att du inte kan tvinga fram moderlig kärlek. Det kanske inte gör dig till ett monster, bara till en människa med realistiska gränser.

Jag förstår hur du tänker och håller med om att man inte kan tvinga fram känslor som inte finns. Samtidigt tror jag att relationer, även bonusrelationer, kan växa fram på andra sätt än genom ?moderlig kärlek?. Det kan handla om respekt, samarbete och små gemensamma upplevelser över tid. 
  • Anonym (Betty)

Man måste inte älska ett bonusbarn. Sänk ribban flera steg. Kom fram till något annat än älska så sänker su liksom dina krav i ett svep. 

Sen vill man så klart inte att det ska behöva bara så att man ogillar bonusbarnen vilket läget för dig är nu. Och kanske svårt att komma ifrån det just nu om din man ej tar tag i problemet men älska behöver su aldrig ha som mål. 

Du behöver ha någon annan målbild över till vilken nivå dina känslor skulle kunna vara beredd att gå

• Anonym (Jag)

Förstår att det kan bli jobbigt med bonusfamiljer, det har verkligen inte varit helt friktionsfritt i vår familj heller (vi har två gemensamma barn och jag har två sen innan , en som är vuxen nu). Men varje gång jag läser såna här trådar om bonusmammor som ogillar bonusbarnen kan jag inte låta bli att tänka: Varför var ni tvugna att träffa någon som har barn? Och dessutom måste du ju märkt hur sonen var innan ni gifte er?

Det här är iförsej långt ifrån den ?värsta? tråden.. Har läst trådar som har fått mig att känna att jag aldrig skulle våga lämna min sambo så att våra barn får en bonusmamma.. hemskt att man ska behöva känna så. 

Man måste väl inte älska sitt bonusbarn och de flesta älskar kanske inte bonusbarnen som sina egna. Och ja man har självklart rätt att bli arg på och säga till bonusbarnen när de gör något fel eller inte beter sig bra. Men nej jag tror inte det blir bra om man lever tillsammans och verkligen ogillar eller till och med hatar sitt bonusbarn (säger inte att TS hatar honom alltså men har läst om andra som gör det) , då är det nog bäst för alla att separera. 

• Anonym (många)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2025-08-14 22:11:58 följande:
    Jag orkar inte låtsas älska mitt bonusbarn längre

Jag vet att det här kommer låta hemskt och att många kommer döma mig, men jag måste säga det. Jag älskar min man. Jag vill leva med honom. Men hans son? jag står inte ut längre. Han är oartig, vägrar lyssna och verkar göra allt för att skapa bråk. Jag har försökt vara tålmodig, jag har försökt vara ?den goda bonusmamman? som alla säger att man ska vara. Men jag känner ingen värme för honom. Inget. Snarare tvärtom.

När jag säger något till honom himlar han med ögonen eller springer till sin pappa och vinklar historien så att jag framstår som elak. Min man försvarar honom nästan alltid. Det känns som att jag är en gäst i mitt eget hem varannan vecka.

Alla pratar om hur man ?ska älska barnen som sina egna? ? men vad gör man när det bara inte går? Är jag ett monster för att jag längtar till veckorna då han är hos sin mamma och jag äntligen kan andas?

Man kan ju nästan ana att han känner detsamma för dig, han står inte ut med att ha dig i sitt hem. Han känner ingen värme för dig. Men han har inte valt situationen, han har ingen möjlighet att förändra den, han är ett barn under utveckling. 

Med det vill jag säga att det är ni vuxna som har ansvar för både situationen och relationen. Du är en ny vuxen i hans hem, en konkurrent om hans pappas uppmärksamhet, en person som inte verkar gilla honom. Han reagerar på sin situation, plus att han är ett barn som inte är färdigutvecklad i sitt beteende och sin personlighet.

Du behöver inte älska honom, men du behöver se situationen ur fler vinklar än bara din egen. Du behöver försöka förstå hur situationen ser ut för honom. Och du behöver lära dig om barns utveckling för att kunna ha tålamod med normala saker som hör till att barnen är barn. Du är ju vuxen och bör kunna ställa mer krav på dig själv och ditt beteende än du gör på ett barn. 
  • Anonym (Inte lätt)

Att älska sina bonusbarn va mycket mycket svårare än jag trodde. Idag är dem ' bara " syskon till min min son o är stora. Så det är inget bekymmer längre. Men han försvarade sina ungar o jag mina.  

• Anonym (Styvmorsan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-15 00:02:44 följande:

Förstår att det kan bli jobbigt med bonusfamiljer, det har verkligen inte varit helt friktionsfritt i vår familj heller (vi har två gemensamma barn och jag har två sen innan , en som är vuxen nu). Men varje gång jag läser såna här trådar om bonusmammor som ogillar bonusbarnen kan jag inte låta bli att tänka: Varför var ni tvugna att träffa någon som har barn? Och dessutom måste du ju märkt hur sonen var innan ni gifte er?

Det här är iförsej långt ifrån den ?värsta? tråden.. Har läst trådar som har fått mig att känna att jag aldrig skulle våga lämna min sambo så att våra barn får en bonusmamma.. hemskt att man ska behöva känna så. 

Man måste väl inte älska sitt bonusbarn och de flesta älskar kanske inte bonusbarnen som sina egna. Och ja man har självklart rätt att bli arg på och säga till bonusbarnen när de gör något fel eller inte beter sig bra. Men nej jag tror inte det blir bra om man lever tillsammans och verkligen ogillar eller till och med hatar sitt bonusbarn (säger inte att TS hatar honom alltså men har läst om andra som gör det) , då är det nog bäst för alla att separera. 

Jag tycker du lyfter en viktig poäng ? det är verkligen ingen som ?måste? bli ihop med någon som har barn, och det är rimligt att fundera på vad man klarar av innan man går in i en bonusfamilj. Samtidigt tror jag att många underskattar hur komplext det kan bli i praktiken, även om man från början tänker ?det här fixar jag?. Det är en sak att träffa bonusbarn på helger eller korta stunder när man dejtar, och en helt annan att leva ihop i vardagen, med alla känslor, vanor och ibland konflikter som kommer med på köpet. Samtidigt är det svårt när jag älskar min man så mycket.
Svar på tråden Jag orkar inte låtsas älska mitt bonusbarn längre