Anonym (Styvmorsan) skrev 2025-08-14 22:11:58 följande:
Jag orkar inte låtsas älska mitt bonusbarn längre
Jag vet att det här kommer låta hemskt och att många kommer döma mig, men jag måste säga det. Jag älskar min man. Jag vill leva med honom. Men hans son? jag står inte ut längre. Han är oartig, vägrar lyssna och verkar göra allt för att skapa bråk. Jag har försökt vara tålmodig, jag har försökt vara ?den goda bonusmamman? som alla säger att man ska vara. Men jag känner ingen värme för honom. Inget. Snarare tvärtom.
När jag säger något till honom himlar han med ögonen eller springer till sin pappa och vinklar historien så att jag framstår som elak. Min man försvarar honom nästan alltid. Det känns som att jag är en gäst i mitt eget hem varannan vecka.
Alla pratar om hur man ?ska älska barnen som sina egna? ? men vad gör man när det bara inte går? Är jag ett monster för att jag längtar till veckorna då han är hos sin mamma och jag äntligen kan andas?
Man kan ju nästan ana att han känner detsamma för dig, han står inte ut med att ha dig i sitt hem. Han känner ingen värme för dig. Men han har inte valt situationen, han har ingen möjlighet att förändra den, han är ett barn under utveckling.
Med det vill jag säga att det är ni vuxna som har ansvar för både situationen och relationen. Du är en ny vuxen i hans hem, en konkurrent om hans pappas uppmärksamhet, en person som inte verkar gilla honom. Han reagerar på sin situation, plus att han är ett barn som inte är färdigutvecklad i sitt beteende och sin personlighet.
Du behöver inte älska honom, men du behöver se situationen ur fler vinklar än bara din egen. Du behöver försöka förstå hur situationen ser ut för honom. Och du behöver lära dig om barns utveckling för att kunna ha tålamod med normala saker som hör till att barnen är barn. Du är ju vuxen och bör kunna ställa mer krav på dig själv och ditt beteende än du gör på ett barn.