• Anonym (Genetikschmenetik)

Pappan liknar inte ens barnet?

Fattar inget. Jag har BARA haft sex med min sambo, så inga ironiska inlägg om att jag har varit otrogen. Barnen är extremt planerade så jag vet tom när vi hade sex liksom. Jag är bara fascinerad. Ena sonen är en kopia av pappan, där ser det mer ut som mina gener hoppats över. Precis alla säger att han är en kopia av sin far. De är i det närmaste identiska. Lillebror däremot är inte lika. Samma hårfärg och ögonfärg men dragen är helt andra. Smalare överlag. Mer lika mig än pappan kanske men jag ser inte min sambo i barnet än. 

Trodde ändå att syskon ändå liknade varann. Som sagt kan jag lova på mitt livs v att jag bara varit med sambon. Om man nu inte kan bli gravid av att gå på en delad toa med andra, för det är så nära jag varit nån annan😆. 

Nån fler som har barn som inte liknar varann?

• Svar på tråden Pappan liknar inte ens barnet?
  • Trent

Har du levt isolerad hela ditt liv och därmed aldrig sett några syskon tidigare?

Trent skrev 2025-08-15 16:08:58 följande:

Har du levt isolerad hela ditt liv och därmed aldrig sett några syskon tidigare?

Skämtare där. 

Jag tycker ändå syskon ofta är lika varann.
  • Anonym (kul)

Är det inte ganska vanligt att barn bara liknar den ena föräldern/släkten?

Mitt barn ser bara ut som mig och det är jag väldigt glad för. Glad

Min systerson har tvillingar som är helt olika - en har bruna ögon, en har blå, de har helt olika ansiktsform och kroppstyp. Den ena är kompakt och tung, den andra betydligt lättare men lika lång och smalare. 

Ja, det finns många exempel. Det är lite roligt att se hur olika det kan bli!

Men tänk på att man ju har ett oändligt antal kombinationer av utseenden om man går bara 5-6 generationer tillbaka. För 6 generationer sedan har vi 64 personer som kan påverka vårt utseende. 

• Anonym (P)
    Anonym (Genetikschmenetik) skrev 2025-08-15 16:06:07 följande:
    Pappan liknar inte ens barnet?

Fattar inget. Jag har BARA haft sex med min sambo, så inga ironiska inlägg om att jag har varit otrogen. Barnen är extremt planerade så jag vet tom när vi hade sex liksom. Jag är bara fascinerad. Ena sonen är en kopia av pappan, där ser det mer ut som mina gener hoppats över. Precis alla säger att han är en kopia av sin far. De är i det närmaste identiska. Lillebror däremot är inte lika. Samma hårfärg och ögonfärg men dragen är helt andra. Smalare överlag. Mer lika mig än pappan kanske men jag ser inte min sambo i barnet än. 

Trodde ändå att syskon ändå liknade varann. Som sagt kan jag lova på mitt livs v att jag bara varit med sambon. Om man nu inte kan bli gravid av att gå på en delad toa med andra, för det är så nära jag varit nån annan😆. 

Nån fler som har barn som inte liknar varann?

Min syster ser ut som mamma umgefär och jag liknar pappa.

Min systers dotter ser ut som sin mamma, så visst lkan det hända. Som sagt, se dig omkrimg!
  • Fjäril kär

Min bror och jag är inte ett dugg lika..  min bror har mammas mörkare färger och liknar min morfar till utseendet...

Jag var lintott som liten och blev blondin , jag är en exakt kopia av min farmor. 

Mina tre barn är alla halvsyskon och alla tre är kopior av mig..  små små drag av sina fäder men ytterst marginellt . Däremot syns andra släktdrag i mina barn som kommer både från min mammas sida och min pappas sida.. 

Genetik är himla kul när man lär sig hur det funkar. Och framförallt när man ser hur det kan förändras. Vissa drag som var utpräglad i barnen som små kan nu i vuxen ålder ha försvunnit och något annat blivit mer framträdande vid vuxet utseende. 

• Anonym (Hm)

Dottern är en kopia av mig, liknar inte sin pappa alls.

• Fjäril kär
    Anonym (Genetikschmenetik) skrev 2025-08-15 16:11:23 följande:
    Skämtare där. 

Jag tycker ändå syskon ofta är lika varann.
    Kungafamiljen är typiskt exempel på att det inte alltid är självklart... 
    Tänk när prinsessan Adrienne var liten och hur alla reagerade över hur totalt olik hon såg ut i jämförelse syskonen.  Hur hon som liten 1-åring mer såg ut som en hybrid av Silvia och farmor O'neil .. som nu idag några år senare vuxit ikapp sina syskons utseenden..  

Estelle är ju lik Victoria medan Oscar är mer lik Daniel.. 

Och Carl-philips barn är ett hopkok av alla möjliga människor från Sofias sida. Inte mycket drag alls från varken kungen eller Silvia 

Jo,  ni kanske har rätt. Är bara lustigt när ena barnet ser ut som alla gener kommit från pappans sida och andra barnet alla från min sida. Andra barnet är extremt lika min mamma som småbarn, läskigt lika nästan.

• Anonym (Kurre)

Tycker också att det ser lustigt ut. Mitt (nordeurpeiska) ex hade barn med en tjej med ursprung från Mellanöstern. Deras två barn såg ut att komma från helt olika delar av världen. Ena ljus, lockig och blåögd med ett runt ansikte och kompakt i kroppen, och det andra barnet långt, smalt, brunögd och rakt korpsvart hår. Helt olika ansiktsdrag också. Lika söta dock! Men reflekterade också över hur olika de såg ut. 

• Anonym (kul)
    Fjäril kär skrev 2025-08-15 16:29:44 följande:
    Kungafamiljen är typiskt exempel på att det inte alltid är självklart... 
    Tänk när prinsessan Adrienne var liten och hur alla reagerade över hur totalt olik hon såg ut i jämförelse syskonen.  Hur hon som liten 1-åring mer såg ut som en hybrid av Silvia och farmor O'neil .. som nu idag några år senare vuxit ikapp sina syskons utseenden..  

Estelle är ju lik Victoria medan Oscar är mer lik Daniel.. 

Och Carl-philips barn är ett hopkok av alla möjliga människor från Sofias sida. Inte mycket drag alls från varken kungen eller Silvia 
    Alexander och Inse är kopior av Silvia! 
Svar på tråden Pappan liknar inte ens barnet?