• Anonym (Liteochledsen)

Läkemedel mot depression

Behöver hjälp att komma ur min depression efter flera år av svåra händelsen som behöver bearbetas. Undrar om läkemedel mot depression som man inte går upp i vikt av? Har dessutom en Ätstörning så vill inte ha ett problem ytterligare med viktuppgång?.Har tid på hälsocentral om 2 veckor så tacksam för tips! #ledsen 

• Svar på tråden Läkemedel mot depression
  • Anonym (Ros)
    Anonym (Liteochledsen) skrev 2025-08-15 20:50:06 följande:
    Läkemedel mot depression

Behöver hjälp att komma ur min depression efter flera år av svåra händelsen som behöver bearbetas. Undrar om läkemedel mot depression som man inte går upp i vikt av? Har dessutom en Ätstörning så vill inte ha ett problem ytterligare med viktuppgång?.Har tid på hälsocentral om 2 veckor så tacksam för tips! #ledsen 

Jag förstår att du går igenom en väldigt tung period, och det är bra att du har tid på hälsocentralen snart. Samtidigt kan det vara bra att försöka ta små steg själv också, istället för att lägga allt fokus på medicin som en lösning. Till exempel kan vardagliga rutiner, fysisk aktivitet, och att prata med någon du litar på ge stöd parallellt med professionell hjälp. När det gäller mediciner mot depression är det viktigt att komma ihåg att alla påverkas olika, och det finns olika alternativ ? men det är läkaren som bäst kan avgöra vad som passar just dig, särskilt med tanke på din ätstörning.

Att ta lite ansvar själv i små steg kan ibland göra skillnad redan innan besöket, och det kan även ge dig bättre verktyg att hantera situationen när medicin eller annan behandling sätts in.

• Links

För mig var det så att jag behövde börja med medicin först, sen gick det andra av bara farten när man väl fick näsan ovanför vattenytan. Underbart att det finns läkemedel som gör att man känner sig som sig själv igen, och inte mår dåligt på samma sätt. 

Det är såklart olika för olika personer, men inom den grupp läkemedel som man brukar få börja med att testa så gissar jag att Escitalopram och Sertralin är bland de vanligaste, och att många inte går upp i vikt av dem. Men tror att både viktuppgång och viktnedgång är biverkningar som existerar för alla varianter av denna typ av läkemedel. 

Jag själv hade Escitalopram och för mig fungerade den väldigt bra. Dock blev jag mindre hungrig när jag tog den, vilket var lite sådär, eftersom jag inte ville gå ner i vikt. (Fast jag brydde mig inte om det så mycket, jag var bara glad att jag mådde allmänt bättre.) Men min man, som också har använt den märkte ingen skillnad på sin aptit, så det är olika. 

Hoppas att du hittar en medicin som passar dig, och att du snart mår bättre!

Svar på tråden Läkemedel mot depression