• Anonym (Jag)

Ta bort familjemedlems namn som mellannamn

Mitt barn som föddes för ett halvår sen fick en yngre familjemedlems namn som mellannamn efter att hen hade pratat om att hen ville det, egentligen kändes det inte riktigt rätt för mig men det blev så, vågade liksom inte riktigt säga ifrån (är lite konflikträdd) och hade inget annat alternativ då som liksom vägde tillräckligt tungt för att välja bort det. 

Det var mycket med flytt just då också och vi skickade in lappen precis sista minuten. Nu ska barnet döpas snart och jag har tänkt mycket på det, jag skulle vilja ge en äldre släktings namn , en som kanske inte finns kvar så mycket längre, vet att det skulle betyda mycket för släktingen.

Men min sambo går inte med på att barnet ska ha fyra namn, vi har redan ett från hans sida också (vi har alltså tilltalsnamn + ett från min sida och ett från pappas sida). Så isåfall måste vi ta bort den yngre familjemedlemmens namn. Som jag ju egentligen inte riktigt ville ha från början heller.. Men är såklart rädd för att familjemedlemmen blir ledsen. 

Hur hade ni gjort? Hade ni behållit det fast det inte känns helt rätt eller hade ni bytt och riskerat att såra familjemedlemmen? Ska iallafall låta familjemedlemmen vara en av barnets faddrar.

Jag tycker liksom också att det passar bättte att döpa barn efter äldre familjemedlemmar .. men jag vet inte , det kanske bara är jag som tänker så? 

• Svar på tråden Ta bort familjemedlems namn som mellannamn
  • Anonym (Jag)

Med mellannamn menar jag alltså förnamn men inte tilltlsnamnet , vet att det inte heller mellannamn egentligen men man brukar ju kalla det för det. 

• Anonym (K)

Ta de andranamn ni gillar förstås, strunta i vad folk tycker. Fadder är en separat fråga där ni också gör som ni vill. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2025-08-16 22:18:17 följande:

Ta de andranamn ni gillar förstås, strunta i vad folk tycker. Fadder är en separat fråga där ni också gör som ni vill. 

Tack för svar! Borde ju ha gjort det från början.. Men det namnet som jag vill ha nu hade jag liksom inte tänkt på än då.

Du tycker inte det är för taskigt att ta bort den yngre familjemedlemmens namn och byta ut mot den äldres?

Faddrar är ju såklart en separat fråga men tänkte att det är lite ?tröst? att den yngre får vara fadder iallafall. Det är något vi vill också. Vi har inget emot personen , det är bara namnet som inte känns rätt egentligen. 

• Anonym (f)

Hade du inte en tråd om detta?

• Anonym (K)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-16 22:32:09 följande:

Tack för svar! Borde ju ha gjort det från början.. Men det namnet som jag vill ha nu hade jag liksom inte tänkt på än då.

Du tycker inte det är för taskigt att ta bort den yngre familjemedlemmens namn och byta ut mot den äldres?

Faddrar är ju såklart en separat fråga men tänkte att det är lite ?tröst? att den yngre får vara fadder iallafall. Det är något vi vill också. Vi har inget emot personen , det är bara namnet som inte känns rätt egentligen. 

Ert barn är viktigare än någon släkting, ge barnet de namn ni gillar mest. Man kan inte alltid glädja alla och namnet får barnet bära de kommande 95 åren. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2025-08-16 22:18:17 följande:

Kan förresten skriva vilka det handlar om , det är min syster och min farmor. 

Ville inte skriva för mycket i trådstarten eller rubriken ifall någon skulle känna igen. 

Jag älskar såklart min syster och vi är nära men namnet (hennes tilltalsnamn) kändes egentligen inte rätt även om det är fint,  det känns ju liksom som att det är hennes.

Det namnet jag vill byta till är min farmors andranamn som också var min gammelfarmor tilltalsnamn. Min farmor är väldigt gammal och vi vet ju inte hur länge hon finns kvar så det skulle kännas fint att ge min dotter det som andranamn. Har två äldre döttrar också men de har bara fått namn från min mammas och mormors släkt , ingen har något från farmor. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2025-08-16 22:37:43 följande:
    Ert barn är viktigare än någon släkting, ge barnet de namn ni gillar mest. Man kan inte alltid glädja alla och namnet får barnet bära de kommande 95 åren. 
    Tack för svar.. Jo det stämmer , så är det ju. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (f) skrev 2025-08-16 22:37:33 följande:

Hade du inte en tråd om detta?

Jag hade startat en tråd förut som jag tog bort för det blev lite fel , uttryckte mig fel och man kan ju inte ändra så jag tog bort den och startade en ny istället.

Det var också lite för mycket detaljer som kan kännas igen så skulle uppskatta om allt som stod i den inte tas upp här , isåfall behöver jag ta bort den här också. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-16 22:46:39 följande:
    Jag hade startat en tråd förut som jag tog bort för det blev lite fel , uttryckte mig fel och man kan ju inte ändra så jag tog bort den och startade en ny istället.

Det var också lite för mycket detaljer som kan kännas igen så skulle uppskatta om allt som stod i den inte tas upp här , isåfall behöver jag ta bort den här också. 

Ok nej det som jag kom ihåg var vems namn och det har du redan nämnt i tråden så.

Ta det namn du vill ha. Livet är för kort för annat.

• Anonym (K)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-16 22:42:26 följande:

Kan förresten skriva vilka det handlar om , det är min syster och min farmor. 

Ville inte skriva för mycket i trådstarten eller rubriken ifall någon skulle känna igen. 

Jag älskar såklart min syster och vi är nära men namnet (hennes tilltalsnamn) kändes egentligen inte rätt även om det är fint,  det känns ju liksom som att det är hennes.

Det namnet jag vill byta till är min farmors andranamn som också var min gammelfarmor tilltalsnamn. Min farmor är väldigt gammal och vi vet ju inte hur länge hon finns kvar så det skulle kännas fint att ge min dotter det som andranamn. Har två äldre döttrar också men de har bara fått namn från min mammas och mormors släkt , ingen har något från farmor. 

Väldigt ovanligt att ge namn efter barnets moster, väldigt vanligt att ge namn efter barnet farmor eller mormor eller från en generation tidigare. Skyll på det plus risk för missförstånd om vem man menar om några år, om du nu känner du måste förklara dig.
Svar på tråden Ta bort familjemedlems namn som mellannamn