Ta bort familjemedlems namn som mellannamn
Mitt barn som föddes för ett halvår sen fick en yngre familjemedlems namn som mellannamn efter att hen hade pratat om att hen ville det, egentligen kändes det inte riktigt rätt för mig men det blev så, vågade liksom inte riktigt säga ifrån (är lite konflikträdd) och hade inget annat alternativ då som liksom vägde tillräckligt tungt för att välja bort det.
Det var mycket med flytt just då också och vi skickade in lappen precis sista minuten. Nu ska barnet döpas snart och jag har tänkt mycket på det, jag skulle vilja ge en äldre släktings namn , en som kanske inte finns kvar så mycket längre, vet att det skulle betyda mycket för släktingen.
Men min sambo går inte med på att barnet ska ha fyra namn, vi har redan ett från hans sida också (vi har alltså tilltalsnamn + ett från min sida och ett från pappas sida). Så isåfall måste vi ta bort den yngre familjemedlemmens namn. Som jag ju egentligen inte riktigt ville ha från början heller.. Men är såklart rädd för att familjemedlemmen blir ledsen.
Hur hade ni gjort? Hade ni behållit det fast det inte känns helt rätt eller hade ni bytt och riskerat att såra familjemedlemmen? Ska iallafall låta familjemedlemmen vara en av barnets faddrar.
Jag tycker liksom också att det passar bättte att döpa barn efter äldre familjemedlemmar .. men jag vet inte , det kanske bara är jag som tänker så?