• Anonym (Adam)

Spelvärlden/Verkliga världen

Jag har ett ganska bra jobb som jag sköter. Har även en fin familj som jag finns där för. Men i princip varje dag när jag är i verkligheten tänker jag på problem i mitt spel och längtar till nästa gång jag kan vara ifred och sitta framför skärmen igen och fånen i den världen. Skulle jag inte ha mitt spel så skulle jag få väldigt mycket mer gjort i den verkliga världen men samtidigt känner jag en längtan till spelet. Är jag beroende och är det dumt att lägga massor av timmar på en låtsas värld?

• Svar på tråden Spelvärlden/Verkliga världen
  • Trent

Nej, du borde lägga mer tid på låtsasvärlden. Familjen och jobbet finns kvar.

• Anonym (M)

Om du behöver fly från ditt verkliga liv har du ett problem. 

Vad tycker din fru?

• Anonym (Oligofruktos)

Om det hindrar dig från att göra det du behöver för att må bra - vara social, hålla ordning i hemmet, äta ok mat, röra på dig regelbudet etc - då är spelet ett problem. Om inte så är det inte konstigare eller mer fel än att ägna sin tid åt klädsömnad, golf eller läsa romaner eller allt annat folk ägnar sig åt. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-08-17 08:51:01 följande:

Om du behöver fly från ditt verkliga liv har du ett problem. 

Vad tycker din fru?

Det kan istället för flykt kallas intresse. Allt skulle kunna ses som en verklighetsflykt om man gräver lite i ämnet.

• Anonym (Andreas)

Tar spelet över saker som du borde ha gjort?  

Är spelet en källa till gräl med din fru? 

Tycker du att dina barn stör dig när du spelar fast det handlar om akuta saker som bråk, tröst, nattning etc? 

Kan du göra saker utanför hemmet utan att känna stress över att du måste hem och spela? 

Blir du orimligt sur och tjurigig när du inte kan spela vissa dagar/tider? 

Tackar du nej till sociala aktiviteter för att få extra tid att spela? Tex att familjen åker iväg utan dig? 

Väljer du spelet före sex? 

Om ja på detta så har du troligen ett  utvecklat beroende och problem i din familj. 

• Anonym (Andreas)
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-17 08:54:13 följande:

Det kan istället för flykt kallas intresse. Allt skulle kunna ses som en verklighetsflykt om man gräver lite i ämnet.

Skillnaden mellan intresse och flykt är ganska stor.. ett intresse har man inga problem att avbryta och ha ett fungerande liv ....medan en flykt där är det tydligt att att livet utanför intresset blir klart lidande för att man lägger ner all tid man kan och gärna hittar på ursäkter för att kunna utöva det och gör allt för att slippa vara hemma/närvarande och kanske också går ut över jobbet. 

Intresset är grädden på moset i livet medan flykten är på liv och död. 
  • Anonym (Maybe)

Det behöver inte vara så, men utifrån hur mycket av dina tankar det tar upp så finns det en risk. 

Men att tänka på och längta efter något som får en att må bra behöver inte vara konstigare än så, men allt beror på hur mycket av din tid som upptas av det, och hur mycket livet utöver blir lidandes. Jag tror faktiskt att alla människor har saker de vet att om de inte gjorde det så hade de hunnit med massa annat istället. För egen del är det tv. Men som sagt, beror på hur mycket det handlar om.
    Någon har här ovan skrivit väldigt bra med frågor som du bör ställa dig själv.

Sen  kan det vara ett jättebra sätt för folk att få lite paus från riktiga live, att spela. Och kan tjäna ett bra syfte. Men beror på hur mycket det går ut över din tillvaro. 

• Jimmy75

Det låter ju lite som att du nog har ett beroende även om det inte går att säga bara baserat på din beskrivning. Huruvida det är dumt är det bara du själv som kan komma fram till. Det handlar ju grovt förenklat om det leder till att du går miste om saker som skulle vara värdefulla och till godo för dig men uteblir på grund av ditt spelande. Då är det också värt att reflektera över vad det är som är så skönt och bra med spelet och vad som får dig att tänka så mycket på det.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Adam) skrev 2025-08-17 08:26:10 följande:
    Spelvärlden/Verkliga världen

Jag har ett ganska bra jobb som jag sköter. Har även en fin familj som jag finns där för. Men i princip varje dag när jag är i verkligheten tänker jag på problem i mitt spel och längtar till nästa gång jag kan vara ifred och sitta framför skärmen igen och fånen i den världen. Skulle jag inte ha mitt spel så skulle jag få väldigt mycket mer gjort i den verkliga världen men samtidigt känner jag en längtan till spelet. Är jag beroende och är det dumt att lägga massor av timmar på en låtsas värld?

Om du sköter jobbet och finns där för familjen, spelar du inte för mycket. Det enda som möjligen oroar i din trådstart, är att du skriver att du skulle få väldigt mycket mer gjort i den verkliga världen om du inte hade din spelvärld.

Vad är det då du försummar, eller prioriterar bort? Är det en timmes slösurfande varje dag, kan du lika gärna sitta och spela den tiden, det är förmodligen mer konstruktivt. Men är det frisk luft, motion, andra intressen, tid med familj och vänner, är det kanske dags att se över om spelandet verkligen är värt det.

Att tänka på spelet någon eller några gånger varje dag behöver inte vara problematiskt. Men om det tar upp mycket av din tankeverksamhet, kanske det har blivit för mycket.
Svar på tråden Spelvärlden/Verkliga världen