• Anonym (Vilsenhjalp)

Ex tjatar om abort

Hejsan. Jag har funderingar. 
    Jag är oplanerat gravid, och mitt ex valde att lämna mig bara veckor innan. (Då visste ingen av oss att jag är gravid). 
    Nu vill han att jag gör abort, och är allmänt otrevlig och säger massa elaka saker "om jag inte gör abort kommer han göra saker han ångrar, eller att jag inte är kapabel att ta hand om ett barn till osv, att jag förstör för alla runomkring mig (mina andra barn) varav en har problem i skolan. Och han menar då på att "ska du dra med ett spädbarn till skolmöte och bara låta din son sitta och spela dator istället och inte bli något precis som dig". Hotar också med att ta mig till familjerätten så att jag inte ska få träffa vår gemensamma dotter. 
    Jag har sagt att jag inte vill göra abort, att jag inte klarar det mentalt. Ändå så är det tjat nästan dagligen. 
    Vill även tillägga att vi bor ihop fortfarande... känner mig vilsen just nu, vet varken in eller ut. 
    Har tänkt boka tid till samtal på abortmottagningen men jag har sagt till homom att jag inte tror jag klarar göra abort oavsett.. han säger då att du kan inte ha den inställningen redan

• Svar på tråden Ex tjatar om abort
  • Anonym

Beslutet är helt och hållet ditt. Du bestämmer.

• Anonym (Vilsenhjalp)
    Anonym skrev 2025-08-17 18:30:54 följande:

Beslutet är helt och hållet ditt. Du bestämmer.

Tack för ditt svar, jag känner mig rädd/orolig. Då han säger att han ska göra mitt liv till ett helvete osv.. 
    Jag vet liksom inte vad som väntar framöver. 
    Det enda jag vet är att jag blev glad när jag såg positivt på stickan, och nu känns det som att min lycka blir mer äl oro/ledsna tankar osv.. 
    Och jag är såklart mer känslig nu också.. gråter för minsta lilla, vilket alltid används mot mig som något negativt.. är så trött..
  • Anonym (Sasa)

Så här är det, nummer 1: det är INTE okej av ditt ex att uttrycka sig så som han gör och att formulera sig i hot. Nummer 2: Det är ditt beslut, inte hans oavsett vad han säger. det ska kännas bra för dig i det beslut du tar. Du om någon känner själv vad du är kapabel till, och eftersom att det verkar finnas barn med i bilden sedan tidigare antar jag att du vet vad det innebär att skaffa barn. Du känner dig själv bäst, du vet bäst vad du klarar av. Han ska inte säga till dig om du är kapabel eller inte. Det är ditt beslut, punkt.

förstår att det måste vara otroligt jobbigt för dig att vara i den sits du är i, och det blir inte enklare för dig att ta ett beslut när ditt ex säger sådär till dig. Hoppas du kan lyssna inåt och lita på din egen magkänsla där du inte låter honom påverka dig, även om det är jätte svårt. Hoppas att du kan få rätt hjälp och stöttning från vården när du ska dit❤️

• Anonym (d)

Spara hoten om de kommer skriftligt.

• Xenia
    Det är du och bara du som bestämmer. Om du ger efter för ditt ex som hotar och skrämmer dig så kommer du att ångra dig.

Prata med en kurator på abortmottagningen. Berätta att det är ditt ex som tvingar dig, säkert för att han är för lat och snål för att vilja satsa på ett barn. Kuratorn kan ge dig råd, vart du ska vända dig.

Eller ring en Kvinnojour. Du är faktiskt utsatt för mental misshandel.

Det är ju också fruktansvärt att du ska behöva bo ihop med någon som utsätter dig för hjärntvätt och mental tortyr. Kasta ut ditt ex. Eller flytta själv med barnet.
  • Anonym (U)

Om du känner att du klarar av ett barn till så ska du såklart behålla det oavsett vad ditt ex säger. 

Men fundera på hur du själv känner, om du faktiskt känner att du inte bara vill ha det, utan faktiskt också tror du kommer mäkta med ett barn till?
    Det beror ju helt på hur ditt liv ser ut och s, men du ska verkligen inte göra abort bara för att han vill det. 

• Anonym (C)

Beslutet är ditt, du bestämmer.

• Anonym (K)

Det är ditt beslut, men ta det utifrån dina barns behov och inte dina egna. Ni har redan ett gemensamt barn, är det värt att den kontakt ni trots allt måste ha ska vara svårare än nödvändigt? Hur kommer det kännas för det nya barnet att vara oönskat? Jag förstår att abort kan vara väldigt jobbigt, och säger absolut inte att det är det självklara valet. Men tänk ändå igenom alla alternativ för tidigare barns skull. Det blir inte lättare ekonomiskt att bli ensam och vara föräldraledig gör det heller inte lättare ekonomiskt.

• Anonym (qwerty)

Din kropp ditt val.
    Spara alla hot, skriftligen eller spela in dem. Sedan om han går till familjerätten så kan du spela upp det och göra en polisanmälan.
    Han kan inte ta vårdnaden ifrån dig, och om han gör samarbetetet medvetet svårare kan han förlora vårdnaden.

• Anonym (G)

Han kan inte ta dig till familjerätten och få igenom att du inte får träffa er dotter. Bara om du tar droger, är psykiskt sjuk eller väldigt olämplig på annat sätt. 

• Anonym (H)

Hade ni inte redan haft ett barn hade jag föreslagit abort så du slipper idioten, men nu har ni ju redan ett barn. 
    Ljug och säg att du gjort abort så att han håller käften ett tag. Se till att få enskild vårdnad, så du får alla föräldradagar. 

• Anonym

Skriv inte på för gemensam vårdnad
    Du ska åtminstone förhala så länge det går så att du får föräldradagarna mm

• Anonym (K)

Jag vidhåller att utgå från det nuvarande barnets bästa! Jag hade gjort allt för att göra uppväxten så bra och så lite rörig som möjligt för det barn man redan har, även om det betyder en abort. 

Jag säger inte att pappan har rätt att kräva abort men att han inte älskar tanken på att bli förälder till ett till barn under röriga förhållanden efter relationen är slut kan man ändå förstå. Jag hade inte velat skaffa barn med mina ex. 

• maengs

Låt dig inte påverkas av ditt ex. Det är tydligt att han är rädd och inte ser till ditt och ert barns bästa. Har du nån familj eller vänner som kan stötta dig i att ignorera hans tjat? Annars så kan jag kanske hjälpa dig hitta stöd från nån utomstående, jag har ganska mycket kontakter i hela Sverige. Jag känner även en socionom som kanske kan hjälpa dig reda ut de där hoten som exet framför. 

angående det här med problem i skolan så vill jag bara säga att jag blev gravid precis när vårt äldsta barn totalkraschade i sin skolgång. Det var egentligen ett planerat barn men både jag och mannen blev oroliga hur det skulle gå och vad folk skulle tycka när vi fick barn trots att vi hade så stora problem med ett äldre barn. Och det var ett tufft år att va gravid men när bebisen kommit så har det underlättat mycket att kunna va föräldraledig samtidigt som jag kunnat stötta mitt stora barn. Det var mycket tuffare att jobba och samtidigt kämpa kring skolan upplevde jag. Sen är ju ett extra barn alltid extra jobb men också extra mycket glädje, det har varit fantastiskt att få en sladdis (har två större barn sen innan). 

Maila mig på mssmile.maria@gmail.com om du vill prata mer och skriv gärna här om du mailar så jag vet ifall det hamnar i skräpposten. 

Ta hand om dig och bebisen 

• maengs

Ps jag tror dessutom det har varit väldigt skönt för mitt äldre barn att veta att jag varit föräldraledig och hemma, jag har kunnat följa barnet till skolan (de ggr barnet klarat gå dit) och jag har kunnat möta upp efter på skolan eller funnits hemma när barnet kommit hem. Jag tycker verkligen inte du ska ha dåligt samvete mot ditt äldre barn ❤️ Och när barnen blir större kan det vara oerhört värdefullt att ha ett syskon. 

Svar på tråden Ex tjatar om abort