• Anonym (Vid)

Knöl i benet

Jag upptäckte en knöl i låret för en och en halv månad sedan och den är kvar ännu. Den gör ont när man trycker på den och är ungefär som en ärta i storlek. Det verkar som en sitter i fettet eller på muskeln. Sökte vårdcentral två veckor efter att jag hittade den men de sa bara att jag skulle avvakta och att den troligtvis inte var farlig. Har funderat på att söka om den igen eftersom den gör ont när man trycker på den. Har någon här erfarenhet av något liknande

• Svar på tråden Knöl i benet
  • Anonym (Christine)

Antagligen en fettknuta. Jag har två på samma ben. Årtstorlek. Kosmetiskt problem sa doktorn. Om jag tar bort dem blir det ärr som syns betydligt mer än vad de syns nu.

• Anonym (Vid)
    Anonym (Christine) skrev 2025-08-18 11:12:51 följande:

Antagligen en fettknuta. Jag har två på samma ben. Årtstorlek. Kosmetiskt problem sa doktorn. Om jag tar bort dem blir det ärr som syns betydligt mer än vad de syns nu.

Gör de ont
  • Anonym (Christine)
    Anonym (Vid) skrev 2025-08-18 11:21:42 följande:
    Gör de ont
    Alltså tar jag tag i knutan mellan tumme och pekfinger och klämmer till så gör det ont. Men det gör inte ont om jag lämnar knutan i fred.
  • Anonym (m)

Ont när du trycker den betyder antagligen inflammation av något slag. Behöver inte vara farligt men besvärar den dig så behöver du ju få hjälp.

• Anonym (Vid)
    Anonym (m) skrev 2025-08-18 18:11:11 följande:

Ont när du trycker den betyder antagligen inflammation av något slag. Behöver inte vara farligt men besvärar den dig så behöver du ju få hjälp.

Tycker du jag borde ringa vårdcentralen om den
  • Anonym (m)
    Anonym (Vid) skrev 2025-08-18 22:18:39 följande:
    Tycker du jag borde ringa vårdcentralen om den
    Det kan jag inte avgöra, det är upp till dig om du tex är orolig eller känner att den orsakar besvär. Hur längesen är det du pratade med de och de sa att du skulle avvakta? De brukar ju gärna vilja att man ska vänta och se men är det jobbigt för dig så kanske du får hjälp ändå.
  • Anonym (Vid)
    Anonym (m) skrev 2025-08-18 22:54:06 följande:
    Det kan jag inte avgöra, det är upp till dig om du tex är orolig eller känner att den orsakar besvär. Hur längesen är det du pratade med de och de sa att du skulle avvakta? De brukar ju gärna vilja att man ska vänta och se men är det jobbigt för dig så kanske du får hjälp ändå.
    gick dit i början av juli men då var den inte lika synlig. Står i anteckningarna att det var svårt att hitta den. Men den känns mer öm nu än innan och huden ovanför är rodnad så tror inte det är svårt att hitta den längre
  • Anonym (m)
    Anonym (Vid) skrev 2025-08-19 11:31:46 följande:
    gick dit i början av juli men då var den inte lika synlig. Står i anteckningarna att det var svårt att hitta den. Men den känns mer öm nu än innan och huden ovanför är rodnad så tror inte det är svårt att hitta den längre
    Då låter det ju på dig som att den har blivit värre och inte bättre? Det kan du ju säga till vårdcentralen.
Svar på tråden Knöl i benet