• Anonym (TS)

Skolfoto

Var står ni i frågan? Alla kommuner gör olika. Vissa har skolfoto upptill grundskola,  men inte gymnasiet. 

Vissa har det inte pga GDPR. Och andra skäl. Jag tycker det är en fin tradition. Som bör bevaras så gott det går. 

• Svar på tråden Skolfoto
  • Fjäril kär

Sonen hade skolfoto upp till 4:e klass sen valde skolan att stoppa pga kostnaden i första hand.  Nu går han åk 2 på gymnasiet och det enda officiella foto som tas på denna gymnasieskolan är studentkort på klassen. 

Jag kan tycka att i den allt mer digitala värld där allt kretsar kring foton oavsett aktiviteter är det rätt uppfriskande att skolfoton inte längre ses som självklarhet.  Barnen fotas i det oändliga ändå på skoltid även om inte alla syns på det sättet längre. 

• Anonym (Perra)

En mycket fin tradition som påminner mig om det härliga 80 och 90 talet , en tid då man fotades när det var något och inte som idag med alla narcissistiska tonåringar som konstant fotar sig själva , beter sig som idioter och tror de är snyggast i världen. 

Jag saknar skolfoto, foto överhuvudtaget. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Perra) skrev 2025-08-19 04:29:39 följande:

En mycket fin tradition som påminner mig om det härliga 80 och 90 talet , en tid då man fotades när det var något och inte som idag med alla narcissistiska tonåringar som konstant fotar sig själva , beter sig som idioter och tror de är snyggast i världen. 

Jag saknar skolfoto, foto överhuvudtaget. 

Håller med.
    Plus det härliga 70-talet. Glad

Började lekis (som det hette då) 1969, slutade nian 1979. Alla år togs det skolfoton.
    De är roliga att ha kvar tycker jag.

Även mina barn togs det skolfoton på, både klassen och på eleven själv. Detta var 1989 till 2015, från äldsta började ettan tills yngsta slutade nian.
  • Anonym (trad)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-18 22:53:07 följande:
    Skolfoto

Var står ni i frågan? Alla kommuner gör olika. Vissa har skolfoto upptill grundskola,  men inte gymnasiet. 

Vissa har det inte pga GDPR. Och andra skäl. Jag tycker det är en fin tradition. Som bör bevaras så gott det går. 

Nu när alla har en superbra kamera i fickan och kan ha skriva ut bilder hemma på sin egen skrivare, eller enkelt beställa foton på nätet så har ju skolfotona förlorat sin plats lite. 

Mina barn skolor slutade med skolfoto i samband med pandemin, då de inte skulle stå nära varandra på gruppfotot. Vi hade då inte köpt skolfotona på flera år. Stela poserande foton, inget vi ville lägga pengar på, vi har mycket bättre hemtagna bilder på barnen.

Däremot köpte vi alltid skolkatalogen så länge den gjordes, och den kan jag sakna. Kul för barnen att kolla i och även när de är vuxna, minnas gamla klassen, gamla lärarna.  
  • Anonym (Perra)

Jag har jobbat som fotograf en period och min känsla är att det kommer tillbaka (precis som många saker gör med tiden ). Frågan är bara när. Jag är född 1977 och har kvar alla skolfoton. Det är härligt att gå tillbaka och kolla. GDPR lagen är väl bra på sitt sätt men en bild från en skola inkräktar väl knappast på integriteten tänker jag. Hela internet är ju fullt av bilder på människor som älskar att visa upp sig. 

När CD skivan kom dog vinylen och folk började tom kasta sina spelare och skivor. Idag är den en trend och man kan få riktigt bra betalt för dem. Bara en jämförelse. 

Analog fotografering är fantstisk och kommer tillbaka precis som vinylskivan gjorde. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Perra) skrev 2025-08-20 05:02:09 följande:

Jag har jobbat som fotograf en period och min känsla är att det kommer tillbaka (precis som många saker gör med tiden ). Frågan är bara när. Jag är född 1977 och har kvar alla skolfoton. Det är härligt att gå tillbaka och kolla. GDPR lagen är väl bra på sitt sätt men en bild från en skola inkräktar väl knappast på integriteten tänker jag. Hela internet är ju fullt av bilder på människor som älskar att visa upp sig. 

När CD skivan kom dog vinylen och folk började tom kasta sina spelare och skivor. Idag är den en trend och man kan få riktigt bra betalt för dem. Bara en jämförelse. 

Analog fotografering är fantstisk och kommer tillbaka precis som vinylskivan gjorde. 

Jag hoppas du har rätt men jag tror inte det.
    I mina barnbarns skola tas bara porträttfo, inget på klassen.

Det ska tas så mycket hänsyn till ditten och datten nu för tiden, om något är så känsligt så kan man väl bara helt enkelt ta fotot på dem som vill/kan/får delta!

Exkluderande? Kanske, men man kan inte få all och det är lika bra att lära sig från början.
  • Queen81

Jag gillar det. Tycker om traditionen. Mina barns skola tar individuella bilder men inte till skolkatalog och det är något jag tycker är jättesynd. Jag förstår det men jag tycker det är synd.

• Anonym (J)
    Anonym (trad) skrev 2025-08-19 08:43:06 följande:
    Nu när alla har en superbra kamera i fickan och kan ha skriva ut bilder hemma på sin egen skrivare, eller enkelt beställa foton på nätet så har ju skolfotona förlorat sin plats lite. 

Mina barn skolor slutade med skolfoto i samband med pandemin, då de inte skulle stå nära varandra på gruppfotot. Vi hade då inte köpt skolfotona på flera år. Stela poserande foton, inget vi ville lägga pengar på, vi har mycket bättre hemtagna bilder på barnen.

Däremot köpte vi alltid skolkatalogen så länge den gjordes, och den kan jag sakna. Kul för barnen att kolla i och även när de är vuxna, minnas gamla klassen, gamla lärarna.  
    Men det är ju inte samma sak.

Jag tycker det är synd att det blivit såhär. Skolfotona är fina minnen. Man ser bilder och namn på alla som gick på skolan. Funderar på vad de gör idag. Minnen poppar upp när man ser vissa. Och alla samlade på en och samma bild. Tager av ett proffs.

Och hur nervös (men coolt) man tyckte det var när fotografen kom dit 
  • Anonym (J)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-20 05:15:26 följande:
    Jag hoppas du har rätt men jag tror inte det.
    I mina barnbarns skola tas bara porträttfo, inget på klassen.

Det ska tas så mycket hänsyn till ditten och datten nu för tiden, om något är så känsligt så kan man väl bara helt enkelt ta fotot på dem som vill/kan/får delta!

Exkluderande? Kanske, men man kan inte få all och det är lika bra att lära sig från början.
    Precis 

allt är inte rättvist och kommer aldrig vara ändå , det behöver dom lära sig 
  • Anonym (J)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 05:43:00 följande:

Känns otroligt förlegat att ha skolfoto. jag köper inte dessa tråkiga bilder

Vad bra! Gör inte det då. Synd om dina barn bara som inte får några minnen från skolan med bilder på klasskamraterna att se tillbaka på 
  • Anonym (Tallskog)

För alla oss som har dålig ekonomi kan jag dra en kollektiv suck av lättnad att pressen inte längre finns på köptvånget.  Är man periodvis arbetslös , tillfälligt sjukskriven,  ensamstående eller lever på socialbidrag så finns det inte en sportmössa i världen att ha råd att köpa dessa kort som dessutom ökar i priset lavinartat. Kul utgift för dom som har flera skolbarn .... not..... Vilket också varit den största kritiken mot skolfoto överlag..   
    Skolfoto ska inte vara en klassfråga vad gäller ekonomi. 

• Anonym (Foto)

Jag saknar det. Framförallt i yngre klasser. Här skyllde de på både GDPR och ekonomi när de slutade. Dock vet jag att det var mest officiella ursäkter. Dels så tyckte en del lärare att det var jobbigt och dels så kunde ju eleverna tappa viktig undervisningstid för att de skulle ta ett foto... 

Men istället för fotograf så är nu varje lärare tvungen att fota eleverna, gå via datorn och printa ut bilder och laminera till krokar och klasslistor så de ska lära sig namnen osv Man undrar ju hur skolan tänkte nu... Det tar betydligt längre tid att göra detta för läraren än att plocka dit en fotograf som löser det snabbt. 

Barn 1 hade skolfoto till och med klass 2, barn 2 inget alls. 

Nu har jag hämtat och lämnat barnen första åren så jag har haft koll på klasskompisarna, men har saknat det när de pratar om olika barn i klasserna. Jag vill ju veta vem det är de pratar om.

Nu med ett barn i högstadiet och en i gymnasiet så önskar jag att åtminstone skolkatalogen fanns. Det fanns på min tid och jag vet att jag tycket det var lite kul att visa föräldrarna vilka jag hängde med i skolan men kanske aldrig umgicks med utanför skolan osv. 

Jag hoppas innerligt att katalogen kommer tillbaka i alla fall. Gymnasieeleven har faktiskt under årens gång bläddrat i sina kataloger ibland och uppskattat dem mycket. De har haft väldigt roligt att få se sina kompisar växa och utvecklas. 

• Anonym (trad)
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 06:10:08 följande:
    Men det är ju inte samma sak.

Jag tycker det är synd att det blivit såhär. Skolfotona är fina minnen. Man ser bilder och namn på alla som gick på skolan. Funderar på vad de gör idag. Minnen poppar upp när man ser vissa. Och alla samlade på en och samma bild. Tager av ett proffs.

Och hur nervös (men coolt) man tyckte det var när fotografen kom dit 
    Jag håller med dig om klassfoton med alla eleverna. De är roliga att ha kvar och minnas. Synd att de försvunnit mer eller mindre. 

Det var de individuell, stela bilderna som jag tycker är onödiga. 
Svar på tråden Skolfoto