• Anonym (Sventelina)

Varför är det så viktigt för många radikala feminister att visa sig nakna, sina bröst m.m.?

Radikala feminister, dvs de som är de mest extrema feministerna, har en tendens att visa sig nakna ofta. Det är mycket kroppsaktivism. Men inte aktivism i form av att visa att man är överviktig utan att visa sina bröst, visa sig lättklädd eller rent av naken. 

Jag tänker spontant på aktivister som Femen i Ryssland. Jag tänker på de som går i exempelvis Pride eller andra demonstrationer och antingen är topless eller endast går med tejpade kryss över bröstvårtorna. Jag tänker på intellektuella och inflytelserika feminister så som Victoria Bateman som på sina föreläsningar om feminism klär av sig helt naken samtidigt som hon föreläser. Jag tänker på hon egyptiskan som skulle demonstrera mot nått i Egypten och som var helt naken. 

Varför är det så viktigt för dessa individer och grupper att vara lättklädda, utmanande eller ibland helt nakna? Vad kommer det ifrån?  

• Svar på tråden Varför är det så viktigt för många radikala feminister att visa sig nakna, sina bröst m.m.?
  • Anonym (ff)

Vet inte, men tycker det är bra med vartenda motkraft som finns mot den pryda och konservativa skiten som vi importerar från USA och Mellanöstern där en naken kropp, speciellt den kvinnlinga, ska vara så fruktansvärt sexualiserad och "syndig".

• Anonym (Sventelina)
    Anonym (ff) skrev 2025-08-19 11:27:41 följande:

Vet inte, men tycker det är bra med vartenda motkraft som finns mot den pryda och konservativa skiten som vi importerar från USA och Mellanöstern där en naken kropp, speciellt den kvinnlinga, ska vara så fruktansvärt sexualiserad och "syndig".

Inte jag heller. 
    Men det hela är motsägelsefullt. 

För protesten ska vara mot sexism. Samtidigt så får jag en känsla av att i alla fall en del av de själva går igång på att att få visa upp sina kroppar när de väl gör det. Varför gör man det annars idag? 

Det är ju inte direkt så att majoriteten av befolkningen i Sverige blir provocerade av det, bortsett från någon lättkränkt pensionär. Majoriteten skrattar ju bara åt det eller till och med passar på att smygfota och lägga upp materialet på nätet så det kan användas som runkmaterial för kåtbockar. 

Därför ser jag inte riktigt poängen. Det är en sak att göra det i Saudiarabien eller Iran, och en annan sak att göra det i Sverige eller England. Hon Victoria Bateman är ju från England. Det är ju ingen där som provoceras av att hon står spritt språngande naken på scenen och föreläser.. Då tänker jag att det kanske måste finna sen annan sporre?   
  • Anonym (Sventelina)

Jag har ingen åsikt om feminism osv, då jag inte är så insatt i det. Jag bara noterar fenomenet med lättklätt, nakenhet osv vid de olika demonstrationerna. 
    Och jag undrar varför... 

Jag har inte heller någon åsikt om att de gör det. De kan väl få gå runt nakna hur mycket de vill, det stör mig inte. Men jag vill bara veta varför. Mekanismerna bakom. 

• Anonym (Linde)

Tror det är för att det är skillnad på syn på den manliga och den kvinnliga kroppen. den manliga anses som humoristisk och avstötande särskilt om mannen är äldre medans den kvinnliga ses som attraktiv och njutning att titta på och röra så fort den är naken. En kvinna brukar i regel inte uppskatta en naken man så som män uppskattar nakna kvinnor. Tror egentligen att feministerna vill få en neutral syn på kvinnokroppen precis som det är på manskroppen i samhället och avsexualisera den

• Anonym (Sventelina)

Det är ju samma med det där World naked bike ride där de ska cykla nakna genom ex London för att demonstrera för miljön. 

Då kan man ju se på klippen att unga kvinnor som deltar, när de står bredvid sina cyklar innan det börjar, omringas av massa män och snuskgubbar som står där och filmar och bara är där för att glo på de. Som själva är påklädda och inte har nått annat mål med sin vistelse där än att filma nakna kvinnor. 

Jag förstår i och med detta inte varför eller jag vill snarare veta hur man som feminist resonerar i de fallen.  
  • Anonym (Sventelina)
    Anonym (Linde) skrev 2025-08-19 11:39:54 följande:

Tror det är för att det är skillnad på syn på den manliga och den kvinnliga kroppen. den manliga anses som humoristisk och avstötande särskilt om mannen är äldre medans den kvinnliga ses som attraktiv och njutning att titta på och röra så fort den är naken. En kvinna brukar i regel inte uppskatta en naken man så som män uppskattar nakna kvinnor. Tror egentligen att feministerna vill få en neutral syn på kvinnokroppen precis som det är på manskroppen i samhället och avsexualisera den

Men kommer de få det då? 

Hur nakna de än är, blir det någon skillnad? Män är som de här genom evolution tänker jag. Spelar det någon roll att man ibland demonstrerar? Tänker att det är biologiska mekanismer? 
  • Anonym (Sventelina)
    Anonym (Linde) skrev 2025-08-19 11:39:54 följande:

Det väcker ju liksom ingen anstöt eller nått alls utan de där männen blir ju bara glada och tacksamma över det. Så det får ju en motsatt effekt. 

Och det tänker jag att en normalbegåvad person bör känna till 2025. Därför undrar jag om det kanske kan finnas andra anledningar till det än att protestera? 
  • Aniiee
    Anonym (Sventelina) skrev 2025-08-19 11:37:27 följande:

Jag har ingen åsikt om feminism osv, då jag inte är så insatt i det. Jag bara noterar fenomenet med lättklätt, nakenhet osv vid de olika demonstrationerna. 
    Och jag undrar varför... 

Jag har inte heller någon åsikt om att de gör det. De kan väl få gå runt nakna hur mycket de vill, det stör mig inte. Men jag vill bara veta varför. Mekanismerna bakom. 

Poängen är ju att det stör. Dvs, det stör makterna som vill förtycka kvinnor att kvinnor tar kontroll över sina egna kroppar, och den kontrollen visar i sin tur på en slags och en nivå av, makt. Det är att köra upp i ansiktet på dem att "du bestämmer inte över mig", samt för att, faktiskt, avdramatisera och avsexualisera kvinnokroppen.

De får gå runt nakna för dig. Men det är ju för att du vuxit upp i ett land där nakehet är ganska avdramatiserat rent allmänt. För regimerna där förtryck av människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet är kläder en del av maktmedlen. 

I Ryssland knallar de kvinnliga demonstranterna omkring nakna, för att det helt enkelt gör regimen förbannad. Det är så man får uppmärksamhet, och uppmärksamhet leder, i förlägningen till förändring. I Iran har vi rörelsen av kvinnor som tar av sig sina slöjor, öppet eller i smyg, och postar bilder online som protest, jag har glömt vad den heter. I Sverige brände säkert dina äldre kvinnliga släktigar en och annan bh för sisådär 60 år sedan.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (L)

En till tråd från Vimmerby med oklar bakgrund.

• Anonym (Abrakadabra)
    Anonym (L) skrev 2025-08-19 15:00:53 följande:

En till tråd från Vimmerby med oklar bakgrund.

Vad har Vimmerby med nånting att göra? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Abrakadabra) skrev 2025-08-19 15:13:57 följande:
    Vad har Vimmerby med nånting att göra? 
    TS bor där och startar dagligen otaliga trådar.
  • Anonym (Abrakadabra)
    Anonym (L) skrev 2025-08-19 15:16:15 följande:
    TS bor där och startar dagligen otaliga trådar.
    Jaha! På samma tema? Kan du länka? Jag blir nyfiken.
  • Anonym (L)
    Anonym (Abrakadabra) skrev 2025-08-19 15:26:28 följande:
    Jaha! På samma tema? Kan du länka? Jag blir nyfiken.
    Nej, han varierar teman en hel del. Tror inte jag får länka till andra trådar men några andra alias han är känd under är Halvsvensk, KarlAlexander, Maja2020, han som alltid talar om Iran, animerade rumpor mfl.  Ganska många som känner igen på hans sätt att skriva och utrycka sig. Kanske en del har mer att gå på till och med.
  • Anonym (Genomskinligt)
    Anonym (Sventelina) skrev 2025-08-19 11:37:27 följande:

Och jag undrar varför... 

Det är klart att du har en åsikt om feminism. Det är enligt dig den största roten till allt ont i samhället.

• Anonym (Avsexualisering)
    Anonym (Sventelina) skrev 2025-08-19 11:25:06 följande:
    Varför är det så viktigt för många radikala feminister att visa sig nakna, sina bröst m.m.?

Radikala feminister, dvs de som är de mest extrema feministerna, har en tendens att visa sig nakna ofta. Det är mycket kroppsaktivism. Men inte aktivism i form av att visa att man är överviktig utan att visa sina bröst, visa sig lättklädd eller rent av naken. 

Jag tänker spontant på aktivister som Femen i Ryssland. Jag tänker på de som går i exempelvis Pride eller andra demonstrationer och antingen är topless eller endast går med tejpade kryss över bröstvårtorna. Jag tänker på intellektuella och inflytelserika feminister så som Victoria Bateman som på sina föreläsningar om feminism klär av sig helt naken samtidigt som hon föreläser. Jag tänker på hon egyptiskan som skulle demonstrera mot nått i Egypten och som var helt naken. 

Varför är det så viktigt för dessa individer och grupper att vara lättklädda, utmanande eller ibland helt nakna? Vad kommer det ifrån?  

Det handlar som regel mindre om att visa sig nakna för uppmärksamhet och mer om att avsexualisera kvinnokroppen. 

Inte ens i Sverige idag är det ok att tex sola topless på stranden utan att det ska glos, kommenteras om att tjejen vill ha uppmärksamhet etc. Ammande kvinnor ska minsann dölja sig för att slippa kommentarer, trots att det faktiskt är som matbar som brösten finns till (menar nu inte de som kastar fram tutten till allas beskådan). 
    Kvinnokroppen är extremt sexualiserad och det är det allt handlar om. Att ta ifrån de som vill dölja kvinnokroppen makten, att inte någon annan ska bestämma vad som är "decent" och inte. 
  • Anonym (Toktant)

Ja, Gud skapade oss nakna så varför gå emot Gud och dölja oss med en massa kläder så länge det inte handlar om att inte frysa?

Tycker det år så intressant med de religioner där männen erkänner att de är slavar under sina djuriska lustar och inte kan tygla sig utan måste sätta på allt som rör sig. Små pojkar, getter eller kvinnor verkar inte spela så stor roll. Så därför döljer de sina kvinnor i stora tygstycken.

Och att det med Slöja/Niqab/Burka eller bara vanlig heltäckande klädsel är helt okej att gå emot sin Gud/Profets vilja - hade vederbörande velat ha sina kvinnor täckta hade de väl skapat dem med päls?

Är skrämmande med alla importerade kvinnofientliga åsikter som ingen vågar stå upp emot för att de fått för sig att religionsfrihet innebär att man inte får säga nej till dem. Religion ska aldrig gå före svensk lag eller det jämställdhetsarbete som pågår!
    Vill man inte ha det jämställt med fria kvinnor kan man åka tillbaka till sitt hemland eller annat valfritt land med samma vidriga kvinnosyn.
  • Anonym (Abrakadabra)
    Anonym (L) skrev 2025-08-19 15:33:07 följande:
    Nej, han varierar teman en hel del. Tror inte jag får länka till andra trådar men några andra alias han är känd under är Halvsvensk, KarlAlexander, Maja2020, han som alltid talar om Iran, animerade rumpor mfl.  Ganska många som känner igen på hans sätt att skriva och utrycka sig. Kanske en del har mer att gå på till och med.
    Nicket Halvsvensk har jag sett. Tack!🙂
  • Anonym (Gästumblinde)
    Anonym (Sventelina) skrev 2025-08-19 11:34:41 följande:
    Inte jag heller. 
    Men det hela är motsägelsefullt. 

För protesten ska vara mot sexism. Samtidigt så får jag en känsla av att i alla fall en del av de själva går igång på att att få visa upp sina kroppar när de väl gör det. Varför gör man det annars idag? 

Det är ju inte direkt så att majoriteten av befolkningen i Sverige blir provocerade av det, bortsett från någon lättkränkt pensionär. Majoriteten skrattar ju bara åt det eller till och med passar på att smygfota och lägga upp materialet på nätet så det kan användas som runkmaterial för kåtbockar. 

Därför ser jag inte riktigt poängen. Det är en sak att göra det i Saudiarabien eller Iran, och en annan sak att göra det i Sverige eller England. Hon Victoria Bateman är ju från England. Det är ju ingen där som provoceras av att hon står spritt språngande naken på scenen och föreläser.. Då tänker jag att det kanske måste finna sen annan sporre?   
    Det räcker att läsa de fientliga kommentarerna (rätt säkert inte från pensionärer) här på forumet om folk  som diskret försöker älska utomhus eller är naturister för att anse att du har fel i att ingen blir provocerad av naket i Sverige.
  • Anonym (San)
    Anonym (Sventelina) skrev 2025-08-19 11:41:09 följande:
    Det är ju samma med det där World naked bike ride där de ska cykla nakna genom ex London för att demonstrera för miljön. 

Då kan man ju se på klippen att unga kvinnor som deltar, när de står bredvid sina cyklar innan det börjar, omringas av massa män och snuskgubbar som står där och filmar och bara är där för att glo på de. Som själva är påklädda och inte har nått annat mål med sin vistelse där än att filma nakna kvinnor. 

Jag förstår i och med detta inte varför eller jag vill snarare veta hur man som feminist resonerar i de fallen.  
    För att alldeles för många ger snuskgubbar för stor makt. 
    Många är väl trötta på att leva sina liv efter vad en grupp människor, i det här fallet snuskgubbar, tänker?
    Det är frigörande att sluta bry sig om vad andra tänker om en hela tiden. Oavsett om det är gluttande män, lättkränkta skvallertanter, grannen eller skitsnackande människor som är rädda för allt som sticker ut.

Sen vet jag inte exakt varför det förekommer bland extremfeminister och officiellt. Finns nog flera orsaker. För att det uppmärksammas mer? Tex vid en aktion eller demonstration.
    Det som jag var inne på innan, att sluta ge andra så mycket makt över sin egen kropp att man nästan maniskt rättar sig efter vad någon eventuellt kan tycka. 
    Som protest mot nymoralistiska idéer där många anser att kvinnan ska skyla sig för att inte män ska få svårt att koncentrera sig.

För övrigt är det så mycket skönare att bada utan badkläder, vilket jag ibland gör på landet om kvällarna då det är folktomt vid sjön.
Svar på tråden Varför är det så viktigt för många radikala feminister att visa sig nakna, sina bröst m.m.?