• Anonym (Kattis)

Blir galen på min son 😩

Min 9-åriga grabb säger så mycket fula saker till både mig och hans pappa, det rör sig om "n-ordet", b*g, bitch och liknande. Hur tusan ska vi få stopp på detta!? BUP råder bara till att nonchalera, vilket inte verkar hjälpa 😪 Ordförrådet kommer från kompiskretsen i skolan, kan ju inte hålla honom därifrån heller 👎

• Svar på tråden Blir galen på min son 😩
  • Anonym (Annan mamma)

Vet han vad orden han säger betyder?
    Annars förklara det och se om han fortfarande tycker det är skoj/rätt att kalla er för dessa ord

• Anonym (Kattis)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2025-08-20 19:01:54 följande:

Vet han vad orden han säger betyder?
    Annars förklara det och se om han fortfarande tycker det är skoj/rätt att kalla er för dessa ord

Han skojar inte, han är riktigt otrevlig. Tror han vet vad orden betyder, kallar oss även äckel osv. Uppgiven 😩
  • Anonym (Lovisa)

Olika möjligheter:

Dra in skärmtid (antar att det går högst på listan idag)
    Dra in ev. veckopeng.
    Dra in lördagsgodis
    Dra in en uppskattad aktivitet

Låt barnet stanna hemma med en förälder på nästa släktkalas, och förklara noga att om man säger så fula saker kommer ens familj att skämmas för en och inte vilja ha med en där man träffar andra. Inget kalas för dig, sorry.

I situationen, säg:
    "Jag vill inte vara med dig eller göra roliga saker med dig när du säger så fula ord till din familj, så gör man inte. Man får säga fula ord till saker när man slår sig eller är ensam, men inte till andra människor. 
    Gå till ditt rum och skäms, du kan komma tillbaka när du visar oss respekt och inte slänger ur dig fula ord."

• Anonym (Family)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-08-20 19:15:12 följande:

Olika möjligheter:

Dra in ev. veckopeng.
    Dra in lördagsgodis

Låt barnet stanna hemma med en förälder på nästa släktkalas, och förklara noga att om man säger så fula saker kommer ens familj att skämmas för en och inte vilja ha med en där man träffar andra. Inget kalas för dig, sorry.

I situationen, säg:
    "Jag vill inte vara med dig eller göra roliga saker med dig när du säger så fula ord till din familj, så gör man inte. Man får säga fula ord till saker när man slår sig eller är ensam, men inte till andra människor. 
    Gå till ditt rum och skäms, du kan komma tillbaka när du visar oss respekt och inte slänger ur dig fula ord."

Bra förslag!
    Otrevligt uppträdande ska få OMEDELBARA konsekvenser. Det duger inte att säga nästa gång du säger så får du ingen veckopeng. Första konsekvensen ska smälla till bums i den åldern.Gå och lägga sig, ta ev mobil,stanna på sitt rum . Sedan kan även annat dras in, inte få gå på ev fotbollsträning eller liknande, inte få veckopengen, inte få utlovad pryl, klädesplagg, aktivitet etc
  • Anonym (C)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-08-20 19:15:12 följande:

Olika möjligheter:

Dra in ev. veckopeng.
    Dra in lördagsgodis

I situationen, säg:

Bra förslag.
  • Anonym (Umi)

Rådet från BUP att nonchalera är inte helt taget ur luften. Visst säger han fruktansvärt fula saker, men gör om det i huvudet till "jag är arg, jag är frustrerad, jag är besviken" och försök att svara på det och inte de fula orden.

Lär honom problemlösning. Varje utbrott har en anledning och visa honom att ni tar dessa på allvar. Hans reaktion på problemet var oacceptabel, men att han har ett problem, som ni tillsammans kan jobba på att lösa, är helt normalt och ok.

För dagbok över när han får sina utbrott. Finns det några mönster, som tid på dygnet, aktiviteter som triggar, trötthet, hunger, över- eller understimulering, etc. Kan ni se mönster så kan ni kanske undvika vissa triggers eller träna på vissa situationer eller på andra sätt förebygga utbrotten. 

Visa hur man kan uttrycka sina känslor på acceptabla och konstruktiva sätt. Alla känner vi ilska, frustration och besvikelse, och det är sunt och normalt. Det gäller bara att hantera dessa känslor på ett bättre sätt. Berätta hur ni, hans föräldrar, gör, och spåna på andra idéer som han kan testa. Jag gillar liknelsen med att ilska är som raketbränsle. Det kan skjuta iväg en raket till månen om man använder det på rätt sätt, eller ställa till med en förödande explosion om man bara tuttar eld på det. På samma sätt kan ilskan vara en drivkraft till förändring och ett medel för att slåss mot det som är fel och orätt, eller så kan det ställa till kaos och såra dem man står närmast.

Med det sagt så ger utbrott konsekvenser. Jag föredrar att ge positiva belöningar och tillgång till privilegier med gott uppförande, istället för att dra in saker för dåligt uppförande. Tex, två timmar utan fula ord ger 15 minuters skärmtid, eller om vi tar oss igenom morgonrutinen utan gnissel så stannar vi till på lekplatsen på väg till skolan. Här gäller det förstås att ni tar kontrollen över tillgångarna och privilegierna annars leder det bara till fler konflikter.

• elmadumle

När sonen var i fem, sex års åldern tyckte han det var jättekul att säga k*k, fi**a, kn***a, kiss och bajs. Jag satte honom framför datorn och så googlade vi på orden och vi tittade på bilder, han tyckte inte det var så spännande sen att säga dessa ord då vi inte gjorde så stor sak av det. 
    Det är ju lite svårare att googla din sons ord ts, men försök hitta ett sätt så det inte blir så kul att skrika orden till er.

• Anonym (Morr)

Fy fan, har aldrig sagt ens i närheten av något sånt till min mamma och det har inte varit brist på kunskap av fula ord.

Givetvis ska han få uttrycka sina känslor, och det är viktigt att göra det tydligt att det är inte okej att uttrycka sig så. Berätta vad du känner och varför, men så får man inte säga. 

Jag tycker ni ska ta en hård linje, men som föregående skrev så är belöning istället för straff en bra väg att gå. 
    Kanske förklara för honom att nu har du sagt så mycket duma saker som man inte får säga, så får och med nu är det detta som gäller.
    Och om det ändå sägs så är det ju en konsekvens att skärmen försvinner, även om han ?tjänat in?, säg 1 timmes skärmtid, så om han då säger något så får man ju ta den. 

Jag hoppas verkligen ni får bukt med detta. Förstår att det är förkrossande. 

• Anonym (Kattis)

Tack för era svar och råd 🤗

Vi har dragit in både telefon och tv-spel, ingenting hjälper, han bryr sig inte. Psykologerna säger egentligen att man inte ska ge sådana konsekvenser som bestraffningar, men samtidigt så tycker ju jag att hela livet innebär konsekvenser vid dåligt uppförande. Det här med positiv belöning för gott uppförande kanske vi skulle kunna testa, tack för det tipset.

Han visar oftast bara det här beteendet hemmavid, sköter sig mycket bättre om vi är borta hos andra. Psykolog sa att det beror på att han känner sig trygg hemma. Det är så ledsamt att han beter sig så här, han har och har haft en mycket trygg och stabil uppväxt 😪

• Anonym (Morr)
    Anonym (Kattis) skrev 2025-08-20 21:02:59 följande:

Tack för era svar och råd 🤗

Vi har dragit in både telefon och tv-spel, ingenting hjälper, han bryr sig inte. Psykologerna säger egentligen att man inte ska ge sådana konsekvenser som bestraffningar, men samtidigt så tycker ju jag att hela livet innebär konsekvenser vid dåligt uppförande. Det här med positiv belöning för gott uppförande kanske vi skulle kunna testa, tack för det tipset.

Han visar oftast bara det här beteendet hemmavid, sköter sig mycket bättre om vi är borta hos andra. Psykolog sa att det beror på att han känner sig trygg hemma. Det är så ledsamt att han beter sig så här, han har och har haft en mycket trygg och stabil uppväxt 😪

Sant att det visar på att han känner sig trygg nog att göra det, men det måste ju likväl upphöra. 

Har ni försökt förklara att ni blir ledsna när han gör det?
    Tänker att ni blir ledsna när han gör det istället för att bli arga. Barn vill ju sällan göra sina föräldrar ledsna och besvikna. 

Svar på tråden Blir galen på min son 😩